Újdonság, hogy a két vonat szerelvényét összevonják, és a Székely gyors–Csíksomlyó expressz közösen, minden korábbinál hosszabb zarándokvonatként érkezik Erdélybe a pünkösdi csíksomlyói búcsúra, illetve a történelmi Magyarország határán álló egykori MÁV- őrháznál tartott megemlékezésekre 2013 májusában. Az egyesített szerelvény a hétezredik utasát szállítja jövő pünkösdkor.
További változás a korábbi évek gyakorlatához képest, hogy a Székely Gyors–Csíksomlyó Expresszt több mint kétezer kilométeres útja során végig magyar villamos mozdony, egy - a különleges alkalomra felmatricázott - TRAXX húzza majd. A matrica témája: a Hunyadiak, különös tekintettel Hunyadi Mátyás megkoronázásának jövőre esedékes 555. évfordulójára. (A mozdonyt díszítő motívumok tervére a MÁV Zrt. és a szervezők közös grafikai pályázatot írnak ki december elején, a pályaműveket az akkor élesedő www.hunyadimozdony.hu oldalon lehet megtekinteni és véleményezni, a legjobbat 2013 februárjában választják ki.)
Ma már a vasút- és pünkösdi zarándokvonat történelem: 2008 májusában indult első útjára a Székely gyors különvonat, amelynek szervezői az Indóház vasúti magazin és a Kárpáteurópai utazási iroda. Ez volt az első különvonat a magyarság legnagyobb tömeget vonzó ünnepére a csíksomlyói búcsúra, és ez volt az a vonat, amely 64 év után az első nappali személyvonatként közlekedett Budapest és Székelyföld között. A Székely gyorshoz 2010-ben csatlakozott a Gyulafehérvárt és Brassót is útba ejtő Csíksomlyó expressz. 2013-ben hatodszor kerekedik fel a különvonat 16 vagonja (a két étkezőkocsi egyikén eredeti erdélyi-magyar népzene szól): Szombathelyről indul, majd Sopron—Győr—Budapest útvonalon hajnaltájt fut be a Keleti pályaudvarra. A határon túl a dél-erdélyi villamosított útvonalon érkezik Székelyföldre. Az össznemzeti zarándokvonat útja 2013. május 17–20-án esedékes.