Mindemellett akadálymentesített, egységes peronokat építenek és felújítják mindkét vonalat a projekt keretében megvásárolandó, új villamosoknak. Mindehhez természetesen még brüsszeli jóváhagyás is kell – a kormány június 24-i ülésén mindenesetre az Új Magyarország Fejlesztési Terv nagyprojektjévé nyilvánította a beruházást. A fejlesztés részleteiről Burány Sándor, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára tartott kormányszóvivői sajtótájékoztatót.
A főváros tömegközlekedését naponta átlagosan 3 és félmillió utas veszi igénybe, s az utazók csaknem 10 százaléka – naponta 340 ezer ember – az 1-es és a 3-as villamossal közlekedik. Nem véletlen, hogy ez a két vonal a legforgalmasabb vonalak közé tartozik Budapesten. Régóta várnak a budapestiek arra, hogy az 1-es villamos végre délen is átérjen Budára. Az Európai Unió támogatásával most megvalósulhat ez a régi terv is: az 1-es villamos vonalát ugyanis 2011-re két új megálló építésével, 1450 méterrel meghosszabbítják egészen a Budafoki útig. Ráadásul nem csak a Nádorkerti és a Budafoki útnál épül új, egységes és akadálymentesített villamosperon: ilyen peronokkal látják el az 1-es villamos teljes vonalát. Mindezen túl a Bécsi út és a Kerepesi út között teljesen felújítják a villamospályát és a villamosok energiaellátó rendszerét is, a megújuló vonalon pedig 7 új, 54 méter hosszú, a mozgássérültek által is könnyen igénybe vehető, alacsony padlójú villamos közlekedik majd.
Meghosszabbítják és felújítják a 3-as villamos vonalát is – ha a kormány után az Európai Bizottság is jóváhagyja a csaknem 44 milliárd forintos összköltségvetésű villamosprojektet. E vonalnak a Határ út – Helsinki út mentén, a ráckevei HÉV-vonal mellett, a pesterzsébet-felső HÉV-állomásig megépülő, új, mintegy 600 méteres szakaszán két akadálymentesített megállót is kialakítanak majd. A projekt részeként átépítik és felújítják a villamospályát a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útján, a Fehér út mentén és a Mázsa téren, kétvágányúsítják a Bihari úti szakaszt, és új átjárót építenek ki az Üllői úton. Természetesen a 3-as villamos teljes vonalán is új, egységes és akadálymentesített peronokat építenek 2011-re, s a vonalon 9 új, akadálymentes, 33 méter hosszú villamos szolgálja majd az utasok kényelmét.
Az 1-es és a 3-as villamos vonalának felújítása jelentősen javítja a főváros tömegközlekedési feltételeit. Ha a projekt megkapja a zöld jelzést Brüsszelből, az e vonalakon utazók száma napi szinten elérheti a 435 ezer főt. A villamospálya felújításának eredményeként az 1-es villamos vonalán 20, a 3-asén pedig 10 százalékkal csökken majd a menetidő – és talán ennek is betudható, hogy a szakértői becslések szerint mintegy 4200-an választják majd a ma még rendszeresen használt autójuk helyett a munkába járásra a korszerűbb villamosokat.