Ezt Olivier Jankovec főtitkár a keddi, budapesti sajtótájékoztatón azt követően, hogy munkalátogatást tett a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM). Az ACI küldöttsége kétnapos budapesti látogatásán találkozott Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkárral és Gergely Máté légiközlekedési főosztályvezetővel.
Olivier Jankovec főtitkár kiemelte, hogy szerintük a repülőtéri biztonság területén az eddiginél nagyobb hangsúlyt kellene helyezni az intézkedéseknél a felderítésre, a titkosszolgálati eszközökre.
Az ACI főtitkára emlékeztetett arra, hogy a magyar soros EU-elnökség idejére esik a 2011. áprilisi határidő, amíg be kell vezetni a folyadék alapú robbanóanyagok kiszűrésére szolgáló biztonsági berendezést. A szövetség szerint ez a határidő nem tartható, és erre felhívták magyar tárgyalópartnereik figyelmét. Olivier Jankovec elmondta, az Európai Bizottságnak ezt a határidőt ki kellene tolnia egészen addig, amíg a repülési szakma számára nem áll rendelkezésre a gyakorlatban is használható technológiai megoldás, berendezés.
A főtitkár elmondta, hogy a repülőterek a biztonság jelentős összeget, költségeik 35 százalékát fordítják szemben a 2001. szeptember 11-e előtti időszakban jellemző 5 százalékkal.
Szebb jövő néz ki a kelet-európai reptereknek
A légiközlekedés helyzetéről szólva a főtitkár elmondta, hogy az elmúlt két évben a repülőterek forgalma és bevétele visszaesett, költségeik növekedtek a gazdasági válság hatására. Számításuk szerint 2009-ben 100 millió utast veszítettek el az európai repülőterek. Tavaly december óta a légiközlekedés kezd kilábalni a válságból, és becslésük szerint 2030-ra megduplázódik az európai légi utasok száma. Az idén az első nyolc hónapban 3,6 százalékkal emelkedett a légi utas szám, és 23,6 százalékkal nőtt a légi áruforgalom. A főtitkár szerint a kelet-európai repterek perspektívái kedvezőbbek a növekedésre a nyugat-európaiakkal szemben.
A fapados légitársaságok egyre nagyobb piaci részesedést érnek el a légiközlekedésben, 2013-ra az utasok felét a fapados társaságok viszik majd. A szövetség szorgalmazza azt is, hogy a légiközlekedésben folytatódjon a liberalizáció, és nyíljon meg további kelet- és dél európai piac is.
Kérdésre válaszolva Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója elmondta, hogy végrehajtották a biztonsági auditorok által kért intézkedéseket. Bízik abban, hogy a Ferihegy repülőteret hamarosan ismét biztonságos európai repülőtérré minősítik. (MTI)