Jelenleg a térségben egy maroknyi jól és néhány kevésbé jól működő légi fuvarozó próbál nyereséges módon harmadik piacokon megjelenni. A tervezett együttműködés elsődleges feladat a jelenlegi menetrendek átalakítása lenne, például jelenleg a zilált forgalmi és kereskedelmi helyzeben lévő szerb légitársaság járatai nehezen kombinálhatók az igen szerény aktivitású montenegróival. Az együttműködés további pontja a közös, egységes marketing és az egymást kiegészítő megjelenések.
Az együttműködést a térség vezető szállítója, az Adria elnöke, Klemen Bostjanic kezdeményezte, ő hívta össze a többi cég vezetőjét, hogy vázolja a megállapodás lényegi pontjait. A légitársaságok között a regionális együttműködésre irányuló szándék meg van, a code-sharing (közös járatszámmal üzemeltetett járatok), az SPA (Special Prorate Agreement) és az Interline Agreement megállapodások már ebben az évben tető alá hozhatók. A flotta hosszú távú egységesítése, az összehangolt menetrendek piacra vitele, az üzemanyag- és alkatrész beszerzések harmonizációja a tervek szerint a jövő év első felében várható.
A megbeszélésen egyértelműen kizárták azt, hogy a cégek egyetlen közös vállalatban gondolkodnának; a nemzeti identitás feladása nincs a programban. A tárgyaláson egy közös munkabizottság felállítását viszont megkezdték, akik a feladatokat, azok fontossági sorrendjében, a partnerekkel közösen döntésre előkészítik. A tervek szerint 2013 közepéig elkészül a megvalósíthatósági tanulmány, amelyet az Igazgatók Tanácsa elé terjesztenek elfogadásra.