120 éves az osztrák főváros egyik jelképe

Már az engedélyezése sem volt zökkenőmentes, többször le akarták bontani és egyszer ki is gyulladt – ma mégis az osztrák főváros egyik jelképe. 

120 évvel ezelőtt, 1897. július 3-án emelkedtek először a magasba a bécsi Óriáskerék gondolái. 

"Áprilisi tréfa, vagy mi ez?" – kiáltott fel a legenda szerint a bécsi építési hatóság vezetője, amikor belenézett az Óriáskerék terveibe, amelyet I. Ferenc József császár trónra lépésének 50. évfordulója alkalmából akartak felállítani a Práterben.

A 64 méter magas konstrukciót Walter B. Basset és Harry Hitchins brit mérnökök tervezték az Angliában divatos "Giant Wheel"-ek mintájára.

A mára Bécs egyik jelképévé vált Óriáskerék végül azután kapta meg az építési engedélyt, hogy a Bécsi Műszaki Egyetem hídépítő professzora, Hofrat Ing. Johann Brick számításaival igazolta az elképzelés működőképességét.

A következő nehézséggel a szerkezet megépítésekor szembesültek: a 16 tonnás tengelyt szállító kocsi, amelyet 16 ló húzott, mozdíthatatlanul belesüppedt a Práter puha talajába. Végül egy sínpárt fektettek le, ezen szállították az Óriáskerék acélelemeit a helyszínig.

Az osztrák főváros új attrakciója végül 1897. július 3-án kezdte meg a működését, és már az első nap tízezren szálltak fel rá, hogy megcsodálják Bécs panorámáját.

Az eredeti elképzelés szerint az Óriáskerék csak néhány szezonon át maradt volna a Práterben, az első világháború után pedig konkrét tervek is születtek a konstrukció lebontására. Mivel a bontás többe került volna, mint amennyit a 430 tonnányi fémért kaptak volna, végül maradt minden a régiben.

1944. szeptember 16-án az Óriáskerék mind a 30 gondolája megsemmisült, amikor a szomszédos kilátóvonatról átterjedt a tűz az attrakcióra. A 2. világháború után ismét szóba került a lebontása, de olyan sok pénzt emésztett volna fel, hogy inkább újjáépítették az akkor már műemlékvédelem alatt álló szerkezetet.

Az alapanyag- és szakemberhiány ellenére viszonylag rövid idő alatt működőképes állapotba hozták az Óriáskereket – igaz, csak 15 gondolával.

2002-ben az egész szerkezetet felújították, 2016-ban pedig 3 millió eurós ráfordítással lecserélték az 1947-ből származó gondolákat. Az újak már klimatizáltak illetve fűthetőek, és négy helyett hat ablakuk van, akárcsak az eredetieknek. A leszerelt 15 gondola mindegyike gyorsan új tulajdonosra és új funkcióra talált: kerti laknak és tárgyalónak egyaránt használják őket. 


Kitört az Etna, menekülnek a turisták – videóval

Kitört az Etna, menekülnek a turisták – videóval 

Hatalmas gáz- és hamuoszlop tört a magasba az olasz sziget felett.
Ketten Comóról – exkluzív hoteldizájn a felhők felett

Ketten Comóról – exkluzív hoteldizájn a felhők felett 

Olasz elegancia, festő ecsetjére kívánkozó háttér, magyar kreativitás és időtlen luxus a hegyek ölelésében – ez a Nuvole Garden hotelprojekt a Comói-tónál.
Ez történt Linzben egy rendhagyó eseményen

Ez történt Linzben egy rendhagyó eseményen 

A jövő nem fenyegetés, hanem lehetőség: felhívás az aktív alakításra.
Spanyolországot brutális hőség éri el

Spanyolországot brutális hőség éri el 

A nyár közepét idéző időjárás várhatóan e hét csütörtöktől vasárnapig tart majd.
Az idei nyár titkos favoritja: Bulgária

Az idei nyár titkos favoritja: Bulgária 

Feljebb ugrott a Kiwi.com foglalási listáján Portugália és Málta is.
Válságstáb alakult a parajdi sóbánya turizmusának megmentésére

Válságstáb alakult a parajdi sóbánya turizmusának megmentésére 

Jelenleg a bánya egyik legújabb részét, a Telegdy-szárnyat próbálják megmenteni két szigetelőgát kialakításával.
Ömlik a víz a parajdi sóbányába, drámai a helyzet

Ömlik a víz a parajdi sóbányába, drámai a helyzet 

A hétfő éjszakai és keddi esőzések nyomán a Korond-patak vízhozama másodpercenként 50 köbméterre nőtt.
Turisztikai fejlesztés Afrikában

Turisztikai fejlesztés Afrikában 

A győri székhelyű, nemzetközi médiavállalat, a Flying Media Hungary tovább erősítette pozícióját a globális turizmus- és légiközlekedési szakmában.
Hová indulnak idén a magyarok Horvátországban?  – itt a toplista

Hová indulnak idén a magyarok Horvátországban? – itt a toplista 

A nyaralók többsége saját autóval kel útra, és a klasszikus, 7 éjszakás vakáció a legjellemzőbb, csaknem minden harmadik foglalás esetén.
Kevesebben utazunk külföldre, de hosszabb ideig maradunk

Kevesebben utazunk külföldre, de hosszabb ideig maradunk  

Idén is leginkább Horvátországba utaznak a magyarok.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.