5 dolog, amit a koreaiaktól megtanulhatunk

Dél-Korea olyan bravúros túlzás, amihez látogatóként könnyű hozzászokni. Nem csupán izgalmas földrajzi, kulturális adottságaiban, hanem a részleteiben átgondolt országimázsban is lehet gyönyörködni. Útibeszámoló.

Ha valakit elkezd érdekelni Dél-Korea a koreai popkultúra vagy koreai hullám (a hallyu) az egyik legelső dolog, amivel jó eséllyel találkozni fog. A hallyu a kilencvenes években indult kulturális jelenség, amikor a koreai film, konyha, tánc exportcikk lett. A témában rengeteg gazdasági, szociológiai elemzés született. Vannak, akik odavannak érte, mások kritizálják, de egy biztos: Korea pozitív önmegítéléséhez nagyban hozzájárult, és az, hogy az emberek büszkék a hazájukra, a sikeres országimázs alapja. A hallyu pedig Dél-Korea évtizedek óta csiszolgatott országimázsépítési stratégiájának fő építőköve. 

A dél-koreai turisztikai ágazatért felelős kormányzati szervezet, a Koreai Kulturális és Információs Szolgálat évente hat témában szervez sajtóutat. Nem véletlen, hogy az idei utolsó a hallyu működésébe igyekezett beavatni a világ minden tájáról meghívott újságírókat.  A Tanzániából, Hongkongból, Vietnámból, Spanyolországból, Magyarországról és Bahreinből érkezett csapatnak hét nap alatt keresztmetszetet mutattak olyan kulturális termékekről, amik ma meghatározzák Dél-Koreáról kialakított képünket.

Egy ilyen listán elmaradhatatlan egy-két buddhista kolostor és királyi palota, kpop koncert és természetesen kulináris kalandozás egy kis anthony bourdainos utánérzéssel. 

A kötelező, kanonizált turisztikai látványosságokon túl azonban számos olyan, még kiforróban lévő civil vagy piaci kezdeményezés is került a programba, ami a közeljövő trendjeiről árulkodott és tovább árnyalta a koreai országimázs gépezet működését.

A bemutató körút egyik állomása például a szöuli székhelyű, független online tartalomgyártók támogatására szakosodott Zamong Media startup és közösségi műhely volt, ahol a podcasttól a vlog készítésen át mindent megtanulhatnak a leendő influenszerek. Korea felismerte, hogy mekkora lehetőség van ebben, és támogató módon rajta tartja a kezét az ilyen kezdeményezéseken.

A turisztikai kormányszerv egyébként folyamatosan végzi ezt a kultúrmissziós tevékenységet: világszerte 32 kulturális központot tart fenn, ebből az egyik legnagyobb a budapesti. Az intézetek a koreai konyhától a klasszikus zenén át a kpopig szinte minden kulturális műfajban kínálnak programokat a helybelieknek.

Az országhatár előtt levesznek a lábunkról

Az ámulatba ejtés már az odaúton keződik. A Koreai Köztársaság nemzeti légitársasága, a Korean Air szlogenje Beyond Your Imagination (Minden képzeletet felülmúl), ami megfelelő értelmezési keretet kínál a nyilvánvalóan prefekcionista gondossággal kiválogatott, valószerűtlen szépségű személyzethez, a remekbe szabott, Gianfranco Ferré egyenruhákhoz, a foodstylistokat megszégyenítő fogásokhoz. Koreában közismert jelenség, sok koreai fiatal lány arról álmodozik, hogy a Korean Airnél lehet majd légiutaskísérő. Európai szemmel egyrészt lenyűgözőnek, másrészt sterilnek is hat ez a tökéletesség. A szépségkultúra ellenében persze már Koreában is erősödnek a kritikai hangok. De még botrányt kavar annak a tévébemondónak az esete, aki nemrégiben kontaktlencse helyett szemüvegben olvasta fel a híreket. Érdemes lesz majd figyelemmel kísérni, miként alakul ez az országimázs-elem a közeljövőben a meetoo mozgalom hatására.

Amihez érnek, koreaivá válik

Az átnevezés mint birtokbavétel bevett desztináció marketing húzás, és elég egyértelműnek tűnik, hogy a koreai turizmus és kultúrpolitika stratégái nem riadnak vissza a használatától: a koreait jelző "k" előtagot szinte minden főbb kulturális terület, termék vagy szolgáltatás elé odabiggyesztik. Van K-pop, k-movie, k-food, k-beauty, k-szauna, és még k-házhozszállítás is. Ezek természetesen mind valamilyen vonatkozásban koreaiak, legalább annyira, hogy a japán j-poptól, j-beauty-tól és társaitól megkülönböztethető legyen.

Amikor nem átnevezéssel, akkor a stílus iránti igényességükkel formálnak át mindent koreaivá. Dél-Korea egy designmennyország, ahol nagyon komolyan veszik, hogy a lényeg a részletekben rejlik. A sarki bolt legolcsóbb palackozott vizének címkéje ugyanúgy átgondolt, mint a tengerparti luxusétterem világítása. Az egész ország tipók, anyagok, formatervezési truvájok kavalkádja. Semmi sem vásári, ráadásul ez az igényesség hol egyszerűséggel, hol pedig játékossággal párosul.

Groteszk cukiság lépten-nyomon

Nehéz megfogalmazni az érzést, ami Dél-Koreában folyton kerülgeti az embert, mintha valami zavarbaejtő, cukiság kultúrával és groteszk ötletekkel felturbózott rajzfilmben járkálnánk. Például ebben az animációs filmben, ami ismét csak egy állami országimázsépítő sorozat egyik darabja:

{youtube|id=t5Lw9-iRl2w}

A cukiság nem csak a gyerekeké, a városokban éjszaka nem csak a karaoke klubok, bárok, hanem plüssállatokkal csalogató játéktermek is nyitva vannak, ahol a felnőttek rendre próbálják kampókkal kihorgászni a nagyszemű figurákat.

Élő hagyományok, aktív turizmus

Noha egy sajtóúton nyilvánvalóan az ország jobbik felét igyekeznek megmutatni, Koreában mégsem ragadnak le a skanzenszerű látványosságoknál, a hagyományos értelemben vett tradíciók ismertetésénél.

Az idén júniusban az UNESCO világörökség részévé vált hegyi Magoska, vagy a tengerparti sziklákra épült a Haedong Yonggungsa templomokban gyakorló buddhisták, helyben élő szerzetesek vezetik körbe a látogatókat. Érkezéskor a vendégek kényelmes kolostori öltözetet kapnak, így tanulják meg a leborulás és esti harangozás rendjét is. A túravezetéseket a szerzetesekkel közös étkezés zárja.

A hegyi kolostor a spirituális elvonulásra specializálódott Temple Stay program egyik fő állomása is egyben. A 2002-ben indult kísérleti program a szerzetesi élethez engedi közel a civileket. A résztvevők csatlakozhatnak a rend mindennapjaihoz, velük kelnek, együtt étkeznek, meditálnak és dolgoznak is. A program hamar nagy karriert futott be, pár évvel az indulását követően a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet a világ öt legsikeresebb turisztikai-kulturális kombinációként tartotta számon.

 

A kortárs művészet bekapcsolása a turizmusba

A koreai társadalom és kultúra egyszerre konzervatív és progesszív. A hagyomány és az újítás karöltve jár, amit jól mutatnak a palotákkal, hagyományos házakkal (hanok) összenőtt felhőkarcolós városképek, és az is, ahogyan és amit mutatnak kifelé az országukból.

Gamcheon például, ami egy úgynevezett kulturális falu, az egyik fő attrakció. Tíz évvel ezelőtt még szegregátum volt, majd egy művészeti projektben színesre festették – a legenda szerint szomszédról szomszédra járt a festékes hordó, amihez mindig újabb színeket kevertek. A színpompás negyedet ma már Korea Machu Picchujaként és a Kelet Szantorinijeként emlegetik.

Persze könnyű büszkének lenni egy befutott projektre, de nem riadnak vissza attól sem, hogy merész művészeti koncepciókat kísérleti stádiumban mutassanak be. Ilyen a Hongti Art Center Puszanban (Dél-Korea második legnagyobb, 3,5 milliós városa), ami egy ipartelep közepén igyekszik művészeti programokkal – no és persze egy csocsóasztallal – az alkotókból és a helyi munkásokból közösséget kovácsolni.


Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt

Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt 

Az elmúlt két év alatt több mint két és félszeresére nőtt a Törökországba látogató magyar turisták száma.
Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve

Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve 

Élénk osztrák utazási kedvről tanúskodik az osztrák autóklub frissen elkészült jelentése.
Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal

Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal 

Szlovák Turisztikai Hivatal invitálására az egyik legrégebbi történelmi város, Besztercebánya környékének felfedezésére indultunk.
Utazási hackerek jelentkezését várják

Utazási hackerek jelentkezését várják 

Z-generációs álommeló: ismét lehet pályázni World Travel Hackernek.
Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.