Hatalmas csapást mér a háború Ciprus turizmusára: csak idén 600 millió eurós kiesést jelent a két hadban álló ország lakosainak távolmaradása. 2019-ben, az utolsó Covid-mentes évben az orosz és ukrán turisták adták a Ciprusra érkező utazók ötödét, míg idén gyakorlatilag nulla a beutazók száma ebből a régióból - írja a Euronews cikke alapján az infostart.
Ennek leginkább azok a kis utazási irodák érzik kárát, amelyek nagy, orosz utazásszervező irodákkal állnak szerződéses kapcsolatban.
"Egyes szállodák, különösen Famagusta, Ayia Napa és Protaras környékén leginkább azért szenvednek, mert nagy keretszerződéseket kötöttek oroszországi utazásszervezőkkel" – mondja Haris Loizides, a Ciprusi Szállodaszövetség igazgatótanácsi elnöke. Ciprus keleti partján is vannak olyan szállodák, amelyek érzik a csapást.
"Szoros együttműködést tartunk fenn az orosz ügyfelekkel, vizsgáljuk a lehetőségeket, hogy a szankciók által nem érintett európai vagy Európán kívüli pontokon keresztül juttassuk el őket Ciprusra" – mondja.
Új, jobban jövedelmező piacok
A szigetnek vallásos jelentősége is van a két küldőpiac lakossága számára. A Troodos-hegység északkeleti gerincén található Kykkos kolostorban közel ezer éve őrzik Szűz Mária ezüst borítású ikonját, amely fontos célpontja az orosz és ukrán ortodox zarándokoknak.
Ciprus új területek megnyerésével igyekszik pótolni a kiesés okozta hiányt – ez megkezdődött már a háború előtt. Két éve még nem volt Franciaországból közvetlen járat Ciprusra, most azonban heti 20 gép érkezik, és a Skandináviából és Németországból érkező repülők száma 50-re nőtt 30-ról. Az orosz turisták ráadásul kevesebbet, átlagosan 60 eurót költenek Cipruson, míg a más országokból érkező utazók 90 eurót, így akár kevesebb turistával is megoldható a kiesés pótlása.