677 hotel, 86 százalékos kihasználtság - valamit jól csinál ez a város

Dubaj turizmusának alappilléreiről, a célkitűzésekről és víziókról hallhattunk azon az eseményen, amelyen első ízben mutatkozott be a Dubaji Turisztikai Hivatal augusztusban Csehországban megnyitott régiós irodájának magyarországi képviselete.

A dubaji turisztikai hivatal – DTCM (Department of Tourism and Commerce Marketing) – augusztusban nyitotta meg régiós képviseletét Csehországban, négy ország tartozik az irányítása alá: Csehország mellett Magyarországon, Romániában és Lengyelországban végzik Dubaj turisztikai népszerűsítését.

A DTCM magyarországi képviselete 2016. november 30-án mutatkozott be a turisztikai szakma előtt a Budapest Marriott Hotelben. A hazai képviseletvezető, Zajos Klára egy informatív előadásban mutatta be a magyarok által is egyre kedveltebb desztinációt.

A prezentáció során hallhattunk Dubaj múltjáról, jelenéről és jövőjéről. Többek között arról, hogy a város első felhőkarcolója, a Dubai World Trade Centre 1978-ban épült fel, 1985-ben pedig létrejött az Emirates légitársaság. Sokszor felmerül a kérdés, hogy Dubaj miért fordult a turizmus felé. Zajos Klára ezzel kapcsolatban egy rövid történetet osztott meg a jelenlévőkkel: az anekdota szerint a sejk épp a tengerparton sétálgatott, amikor külföldi fürdőzőket vett észre. Szóba elegyedett velük, a fürdőzők pedig azt mondták neki, hogy itt minden tökéletes a kikapcsolódáshoz: a tengervíz tiszta és meleg, az idő jó, és mindig süt a nap. A sejk ekkor döntött úgy, hogy Dubajnak a turisztikai növekedés útjára kell lépnie. Egy másik megközelítés szerint Dubaj nem szeretne – és nem is tud – az idők végezetéig az olajtól függni, így egy másik ágazatból is biztosítani kell a város bevételeinek növekedését. Az elképzelés bejött: Dubaj bevételeinek 30%-át ma már a turizmus adja. 1993-ban a látogatók száma elérte az egymillió főt, 1999-ben – amikor felépült a város egyik jelképe, a Burdzs al-Arab – már hárommillió vendéget fogadtak, 2012-ben tízmillióan érkeztek a városba egy év alatt, 2020-ra pedig ennek megduplázása, azaz húszmillió turistaérkezés a cél. 2016 első félévét 7,2 millió turistaérkezéssel zárták.

Három vízió

A dubaji turisztikai hivatal három fő cél mentén szervezi turizmusát. Az egyik az incentive turizmus fellendítése, pontosabban, hogy Dubaj a világ leglátogatottabb városa legyen az üzleti utazók körében. A másik, hogy a családok első számú desztinációjává váljon – nem véletlenül építik sorra a különböző témaparkokat –, a harmadik pedig, hogy itt fogadhassák a legtöbb visszatérő vendéget, ennek érdekében pedig a fejlesztések és új attrakciók megvalósítása sosem áll meg.

A DTCM a siker pillérei között tartja számon például a piaci részesedés fenntartását a meglévő küldőországokban, illetve annak növelését a nagy potenciállal rendelkező piacokon és szegmensekben. Fontos továbbá a tranzitutasok bevonzása – amihez hozzájárul Dubaj jó elhelyezkedése –, valamint a visszatérő utasok számának növelése.

A leglátogatottabb attrakciók és a legnagyobb küldőpiacok

Dubaj számos attrakcióval szolgál a turistáknak, a népszerűségi lista valószínűleg senkinek sem fog meglepetést okozni. A városba látogatók legtöbbje, 86 százaléka biztosan megnézi a Dubai Mall bevásárlóközpontot, ami részben annak is köszönhető, hogy ezen keresztül lehet feljutni a világ legmagasabb épületébe, a Burdzs Khalifába, valamint a világ legnagyobb akváriuma is itt található. A turisták 67 százaléka csodálja meg a hang- és fényeffektekkel izgalmassá tett Dubai Fountaint, vagyis a zenélő szökőkutat, 49 százalékuk látogatja meg a tengerpartot és a kikötőt, ugyanennyien a dubaji örökséget bemutató történelmi negyedet, 33 százalék pedig a Pálma-szigetre is ellátogat.

A rohamos fejlődés egyébként abban is megmutatkozik, hogy 2014-ben 657 szálloda volt Dubajban, míg egy évvel később, 2015-ben már hússzal több, összesen 677 hotel várta a vendégeket. A szállodafoglaltság rendkívül magas, 86 százalékos a városban, ami több, mint Szingapúrban, Bangkokban vagy Párizsban. Dubaj jelenleg a világ negyedik leglátogatottabb városa London, Bangkok és Párizs után.

Dubaj húsz legfőbb küldőországa közé tartozik sorrendben India, Szaúd-Arábia, az Egyesült Királyság, Omán, az Egyesült Államok, Pakisztán, Irán, Németország, Kína, Kuvait, a Fülöp-szigetek, Ausztrália, Egyiptom, Franciaország, Oroszország, Nigéria, Olaszország, Katar, Jordánia és Kanada.

A DTCM régiós irodája által képviselt négy ország közül Lengyelországból érkeznek legtöbben Dubajba. A hazai képviseletvezető első negyedéves adatokkal szemléltette a vendégszámot. eszerint Lengyelországból 2015 első negyedévében 13.967, míg 2016 első három hónapjában 17.437 turista érkezett Dubajba. Ugyanebben az időszakban a cseh turisták száma 9.387-ről 15.236-ra, a román látogatóké 11.706-ról 15.045-re, míg a magyar utazók száma 7.294-ről 9.842-re emelkedett. Budapestről mind az Emirates, mind a Wizz Air közvetlen járatot üzemeltet Dubajba.

Hat alappillér a turizmusban

Zajos Klára elmondta: a dubaji turizmus hat alappillére a vásárlás, a gasztronómia és éjszakai élet, a család, a szabadtéri programok, a kultúra és örökség, valamint a szállodák és spák.

A városban több mint 95 bevásárlóközpont található – köztük a világ legnagyobbja, a már említett Dubai Mall –, ahol az ismert luxusmárkák többsége jelen van, de a három történelmi arab bazárban, az arany-, a fűszer- és a textilpiacon is sok turista megfordul. A látogatók több mint hatezer étterem és kávézó közül választhatnak, a kínálat pedig rendkívül széles – szinte minden nemzet konyhája megtalálható.

Mivel Dubaj célja, hogy a luxust keresők mellett a családok első számú úti célja is legyen, ezért számtalan attrakcióval várják a gyerekekkel érkezőket. Egyre több, gigantikus méretű és változatos témapark épül a területen, a legjobbak közé sorolják az Aquaventure és a Wild Wadi víziparkot, a filmes és mesevilág a nemrég nyílt IMG Worlds of Adventure témaparkban elevenedik meg, a számítógépes és interaktív játékokat kedvelők számára pedig a Hub Zero Dubai nyújt izgalmas szórakozást. Hatalmas attrakciónak számít a Dubai Parks & Resorts komplexum, amelynek még csak az egyik része, a Legoland nyílt meg, azonban hamarosan látogatható lesz a többi szekció is, többek között az indiai filmeket megelevenítő Bollywood Parks, a hollywoodi tematikájú Motiongate Dubai, a Riverland vagy a Lapita Hotel.

A szabadtéri programokhoz szintén jó választás Dubaj, legyen szó tengerparti vagy sivatagi élményekről. Az extrém sportok, a búvárkodás, a sivatagi szafari vagy az ejtőernyőzés a Pálma-sziget felett minden utazó számára felejthetetlen élményeket nyújtanak.

A skanzenre hasonlító Al Fahidi történelmi negyed a kulturális programok kedvelőit várja számos látnivalóval, de a Dubai Museum is hűen és látványosan mutatja be a város múltját és kultúráját. Az arab kultúra jobb megismerését szolgálja a Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding nevű intézmény, ahová bárki betérhet, és interaktív reggeli beszélgetések keretében lehet feltenni a kérdéseket. Szlogenjük is hangzatos: „Open Doors. Open Minds.”

A szállodák számát tekintve sem panaszkodhat Dubaj, bár így is folyamatosan húzzák fel az újabbnál újabb hoteleket, és a nagy brandek képviselői közül a legtöbben képviseltetik magukat, van, amelyik több egységgel is – megtalálható például a Marriott, a Hyatt és a Le Meridien is.

A hazai piac fontosságát is jelzi, hogy a DTCM Dubaj promóciós videóit magyar felirattal is elkészítette.


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.