677 hotel, 86 százalékos kihasználtság - valamit jól csinál ez a város

Dubaj turizmusának alappilléreiről, a célkitűzésekről és víziókról hallhattunk azon az eseményen, amelyen első ízben mutatkozott be a Dubaji Turisztikai Hivatal augusztusban Csehországban megnyitott régiós irodájának magyarországi képviselete.

A dubaji turisztikai hivatal – DTCM (Department of Tourism and Commerce Marketing) – augusztusban nyitotta meg régiós képviseletét Csehországban, négy ország tartozik az irányítása alá: Csehország mellett Magyarországon, Romániában és Lengyelországban végzik Dubaj turisztikai népszerűsítését.

A DTCM magyarországi képviselete 2016. november 30-án mutatkozott be a turisztikai szakma előtt a Budapest Marriott Hotelben. A hazai képviseletvezető, Zajos Klára egy informatív előadásban mutatta be a magyarok által is egyre kedveltebb desztinációt.

A prezentáció során hallhattunk Dubaj múltjáról, jelenéről és jövőjéről. Többek között arról, hogy a város első felhőkarcolója, a Dubai World Trade Centre 1978-ban épült fel, 1985-ben pedig létrejött az Emirates légitársaság. Sokszor felmerül a kérdés, hogy Dubaj miért fordult a turizmus felé. Zajos Klára ezzel kapcsolatban egy rövid történetet osztott meg a jelenlévőkkel: az anekdota szerint a sejk épp a tengerparton sétálgatott, amikor külföldi fürdőzőket vett észre. Szóba elegyedett velük, a fürdőzők pedig azt mondták neki, hogy itt minden tökéletes a kikapcsolódáshoz: a tengervíz tiszta és meleg, az idő jó, és mindig süt a nap. A sejk ekkor döntött úgy, hogy Dubajnak a turisztikai növekedés útjára kell lépnie. Egy másik megközelítés szerint Dubaj nem szeretne – és nem is tud – az idők végezetéig az olajtól függni, így egy másik ágazatból is biztosítani kell a város bevételeinek növekedését. Az elképzelés bejött: Dubaj bevételeinek 30%-át ma már a turizmus adja. 1993-ban a látogatók száma elérte az egymillió főt, 1999-ben – amikor felépült a város egyik jelképe, a Burdzs al-Arab – már hárommillió vendéget fogadtak, 2012-ben tízmillióan érkeztek a városba egy év alatt, 2020-ra pedig ennek megduplázása, azaz húszmillió turistaérkezés a cél. 2016 első félévét 7,2 millió turistaérkezéssel zárták.

Három vízió

A dubaji turisztikai hivatal három fő cél mentén szervezi turizmusát. Az egyik az incentive turizmus fellendítése, pontosabban, hogy Dubaj a világ leglátogatottabb városa legyen az üzleti utazók körében. A másik, hogy a családok első számú desztinációjává váljon – nem véletlenül építik sorra a különböző témaparkokat –, a harmadik pedig, hogy itt fogadhassák a legtöbb visszatérő vendéget, ennek érdekében pedig a fejlesztések és új attrakciók megvalósítása sosem áll meg.

A DTCM a siker pillérei között tartja számon például a piaci részesedés fenntartását a meglévő küldőországokban, illetve annak növelését a nagy potenciállal rendelkező piacokon és szegmensekben. Fontos továbbá a tranzitutasok bevonzása – amihez hozzájárul Dubaj jó elhelyezkedése –, valamint a visszatérő utasok számának növelése.

A leglátogatottabb attrakciók és a legnagyobb küldőpiacok

Dubaj számos attrakcióval szolgál a turistáknak, a népszerűségi lista valószínűleg senkinek sem fog meglepetést okozni. A városba látogatók legtöbbje, 86 százaléka biztosan megnézi a Dubai Mall bevásárlóközpontot, ami részben annak is köszönhető, hogy ezen keresztül lehet feljutni a világ legmagasabb épületébe, a Burdzs Khalifába, valamint a világ legnagyobb akváriuma is itt található. A turisták 67 százaléka csodálja meg a hang- és fényeffektekkel izgalmassá tett Dubai Fountaint, vagyis a zenélő szökőkutat, 49 százalékuk látogatja meg a tengerpartot és a kikötőt, ugyanennyien a dubaji örökséget bemutató történelmi negyedet, 33 százalék pedig a Pálma-szigetre is ellátogat.

A rohamos fejlődés egyébként abban is megmutatkozik, hogy 2014-ben 657 szálloda volt Dubajban, míg egy évvel később, 2015-ben már hússzal több, összesen 677 hotel várta a vendégeket. A szállodafoglaltság rendkívül magas, 86 százalékos a városban, ami több, mint Szingapúrban, Bangkokban vagy Párizsban. Dubaj jelenleg a világ negyedik leglátogatottabb városa London, Bangkok és Párizs után.

Dubaj húsz legfőbb küldőországa közé tartozik sorrendben India, Szaúd-Arábia, az Egyesült Királyság, Omán, az Egyesült Államok, Pakisztán, Irán, Németország, Kína, Kuvait, a Fülöp-szigetek, Ausztrália, Egyiptom, Franciaország, Oroszország, Nigéria, Olaszország, Katar, Jordánia és Kanada.

A DTCM régiós irodája által képviselt négy ország közül Lengyelországból érkeznek legtöbben Dubajba. A hazai képviseletvezető első negyedéves adatokkal szemléltette a vendégszámot. eszerint Lengyelországból 2015 első negyedévében 13.967, míg 2016 első három hónapjában 17.437 turista érkezett Dubajba. Ugyanebben az időszakban a cseh turisták száma 9.387-ről 15.236-ra, a román látogatóké 11.706-ról 15.045-re, míg a magyar utazók száma 7.294-ről 9.842-re emelkedett. Budapestről mind az Emirates, mind a Wizz Air közvetlen járatot üzemeltet Dubajba.

Hat alappillér a turizmusban

Zajos Klára elmondta: a dubaji turizmus hat alappillére a vásárlás, a gasztronómia és éjszakai élet, a család, a szabadtéri programok, a kultúra és örökség, valamint a szállodák és spák.

A városban több mint 95 bevásárlóközpont található – köztük a világ legnagyobbja, a már említett Dubai Mall –, ahol az ismert luxusmárkák többsége jelen van, de a három történelmi arab bazárban, az arany-, a fűszer- és a textilpiacon is sok turista megfordul. A látogatók több mint hatezer étterem és kávézó közül választhatnak, a kínálat pedig rendkívül széles – szinte minden nemzet konyhája megtalálható.

Mivel Dubaj célja, hogy a luxust keresők mellett a családok első számú úti célja is legyen, ezért számtalan attrakcióval várják a gyerekekkel érkezőket. Egyre több, gigantikus méretű és változatos témapark épül a területen, a legjobbak közé sorolják az Aquaventure és a Wild Wadi víziparkot, a filmes és mesevilág a nemrég nyílt IMG Worlds of Adventure témaparkban elevenedik meg, a számítógépes és interaktív játékokat kedvelők számára pedig a Hub Zero Dubai nyújt izgalmas szórakozást. Hatalmas attrakciónak számít a Dubai Parks & Resorts komplexum, amelynek még csak az egyik része, a Legoland nyílt meg, azonban hamarosan látogatható lesz a többi szekció is, többek között az indiai filmeket megelevenítő Bollywood Parks, a hollywoodi tematikájú Motiongate Dubai, a Riverland vagy a Lapita Hotel.

A szabadtéri programokhoz szintén jó választás Dubaj, legyen szó tengerparti vagy sivatagi élményekről. Az extrém sportok, a búvárkodás, a sivatagi szafari vagy az ejtőernyőzés a Pálma-sziget felett minden utazó számára felejthetetlen élményeket nyújtanak.

A skanzenre hasonlító Al Fahidi történelmi negyed a kulturális programok kedvelőit várja számos látnivalóval, de a Dubai Museum is hűen és látványosan mutatja be a város múltját és kultúráját. Az arab kultúra jobb megismerését szolgálja a Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding nevű intézmény, ahová bárki betérhet, és interaktív reggeli beszélgetések keretében lehet feltenni a kérdéseket. Szlogenjük is hangzatos: „Open Doors. Open Minds.”

A szállodák számát tekintve sem panaszkodhat Dubaj, bár így is folyamatosan húzzák fel az újabbnál újabb hoteleket, és a nagy brandek képviselői közül a legtöbben képviseltetik magukat, van, amelyik több egységgel is – megtalálható például a Marriott, a Hyatt és a Le Meridien is.

A hazai piac fontosságát is jelzi, hogy a DTCM Dubaj promóciós videóit magyar felirattal is elkészítette.


Már a horvátok is nehezítettek a határátkelésnél

Már a horvátok is nehezítettek a határátkelésnél 

Szlovákia és Ausztria után április 15-től Horvátország is ideiglenes határellenőrzést rendelt el.
Lezuhant egy drótkötélpálya kabinja – többen meghaltak

Lezuhant egy drótkötélpálya kabinja – többen meghaltak 

Az olaszországi Nápoly közelében történt a tragédia, a Faito-hegyre vezető drótkötélpályán.
Felújítják a világ egyik leghíresebb épületét

Felújítják a világ egyik leghíresebb épületét 

Már hozzá is láttak.
World Tourism Film Awards: idén is díjazzák a világ legjobb turisztikai kisfilmjeit

World Tourism Film Awards: idén is díjazzák a világ legjobb turisztikai kisfilmjeit  

Főszerkesztőnk is a nemzetközi zsűri tagja.
Ingyenes és pénztárcabarát dubaji programok

Ingyenes és pénztárcabarát dubaji programok 

Sokan azt gondolják, hogy Dubajban csak költséges szórakozás várja a látogatókat. Szerencsére ez nem így van, hiszen számos ingyenes látnivalót is találunk, ha Dubajba látogatunk.
Magyar kortársművészet Milánóban

Magyar kortársművészet Milánóban 

A Magyar Divat & Design Ügynökség szervezésében megvalósult Budapest Select – A VVoven View kiállítás több mint 8000 érdeklődőt fogadott a Milan Design Week során, az 5VIE designnegyed egyik kiemelt helyszíneként.
Bizonyítékot találtak arra, mi volt valójában a Stonehenge funkciója

Bizonyítékot találtak arra, mi volt valójában a Stonehenge funkciója 

Ez az a hely, amiről már mindenki hallott, és látta fotókon, de kevesen tudják, miért is épült valójában?
Felmérés: a fiatal generáció lemond a luxuscikkekről, csakhogy utazhasson

Felmérés: a fiatal generáció lemond a luxuscikkekről, csakhogy utazhasson 

Idén inkább utaznak a fiatalok, minthogy megvegyék a legújabb okostelefont.
A világ legnagyobb vizicsatája

A világ legnagyobb vizicsatája 

A hatalmas vízipisztolyos csata a Fehér Lótusz (White Lotus) filmsorozat egyik legfrissebb epizódjában is szerepet kapott.
Oszakai Világkiállítás: nyitva a Magyar Pavilon

Oszakai Világkiállítás: nyitva a Magyar Pavilon 

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nyitotta meg a 2025-ös Oszakai Világkiállítás Magyar Pavilonját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.