677 hotel, 86 százalékos kihasználtság - valamit jól csinál ez a város

Dubaj turizmusának alappilléreiről, a célkitűzésekről és víziókról hallhattunk azon az eseményen, amelyen első ízben mutatkozott be a Dubaji Turisztikai Hivatal augusztusban Csehországban megnyitott régiós irodájának magyarországi képviselete.

A dubaji turisztikai hivatal – DTCM (Department of Tourism and Commerce Marketing) – augusztusban nyitotta meg régiós képviseletét Csehországban, négy ország tartozik az irányítása alá: Csehország mellett Magyarországon, Romániában és Lengyelországban végzik Dubaj turisztikai népszerűsítését.

A DTCM magyarországi képviselete 2016. november 30-án mutatkozott be a turisztikai szakma előtt a Budapest Marriott Hotelben. A hazai képviseletvezető, Zajos Klára egy informatív előadásban mutatta be a magyarok által is egyre kedveltebb desztinációt.

A prezentáció során hallhattunk Dubaj múltjáról, jelenéről és jövőjéről. Többek között arról, hogy a város első felhőkarcolója, a Dubai World Trade Centre 1978-ban épült fel, 1985-ben pedig létrejött az Emirates légitársaság. Sokszor felmerül a kérdés, hogy Dubaj miért fordult a turizmus felé. Zajos Klára ezzel kapcsolatban egy rövid történetet osztott meg a jelenlévőkkel: az anekdota szerint a sejk épp a tengerparton sétálgatott, amikor külföldi fürdőzőket vett észre. Szóba elegyedett velük, a fürdőzők pedig azt mondták neki, hogy itt minden tökéletes a kikapcsolódáshoz: a tengervíz tiszta és meleg, az idő jó, és mindig süt a nap. A sejk ekkor döntött úgy, hogy Dubajnak a turisztikai növekedés útjára kell lépnie. Egy másik megközelítés szerint Dubaj nem szeretne – és nem is tud – az idők végezetéig az olajtól függni, így egy másik ágazatból is biztosítani kell a város bevételeinek növekedését. Az elképzelés bejött: Dubaj bevételeinek 30%-át ma már a turizmus adja. 1993-ban a látogatók száma elérte az egymillió főt, 1999-ben – amikor felépült a város egyik jelképe, a Burdzs al-Arab – már hárommillió vendéget fogadtak, 2012-ben tízmillióan érkeztek a városba egy év alatt, 2020-ra pedig ennek megduplázása, azaz húszmillió turistaérkezés a cél. 2016 első félévét 7,2 millió turistaérkezéssel zárták.

Három vízió

A dubaji turisztikai hivatal három fő cél mentén szervezi turizmusát. Az egyik az incentive turizmus fellendítése, pontosabban, hogy Dubaj a világ leglátogatottabb városa legyen az üzleti utazók körében. A másik, hogy a családok első számú desztinációjává váljon – nem véletlenül építik sorra a különböző témaparkokat –, a harmadik pedig, hogy itt fogadhassák a legtöbb visszatérő vendéget, ennek érdekében pedig a fejlesztések és új attrakciók megvalósítása sosem áll meg.

A DTCM a siker pillérei között tartja számon például a piaci részesedés fenntartását a meglévő küldőországokban, illetve annak növelését a nagy potenciállal rendelkező piacokon és szegmensekben. Fontos továbbá a tranzitutasok bevonzása – amihez hozzájárul Dubaj jó elhelyezkedése –, valamint a visszatérő utasok számának növelése.

A leglátogatottabb attrakciók és a legnagyobb küldőpiacok

Dubaj számos attrakcióval szolgál a turistáknak, a népszerűségi lista valószínűleg senkinek sem fog meglepetést okozni. A városba látogatók legtöbbje, 86 százaléka biztosan megnézi a Dubai Mall bevásárlóközpontot, ami részben annak is köszönhető, hogy ezen keresztül lehet feljutni a világ legmagasabb épületébe, a Burdzs Khalifába, valamint a világ legnagyobb akváriuma is itt található. A turisták 67 százaléka csodálja meg a hang- és fényeffektekkel izgalmassá tett Dubai Fountaint, vagyis a zenélő szökőkutat, 49 százalékuk látogatja meg a tengerpartot és a kikötőt, ugyanennyien a dubaji örökséget bemutató történelmi negyedet, 33 százalék pedig a Pálma-szigetre is ellátogat.

A rohamos fejlődés egyébként abban is megmutatkozik, hogy 2014-ben 657 szálloda volt Dubajban, míg egy évvel később, 2015-ben már hússzal több, összesen 677 hotel várta a vendégeket. A szállodafoglaltság rendkívül magas, 86 százalékos a városban, ami több, mint Szingapúrban, Bangkokban vagy Párizsban. Dubaj jelenleg a világ negyedik leglátogatottabb városa London, Bangkok és Párizs után.

Dubaj húsz legfőbb küldőországa közé tartozik sorrendben India, Szaúd-Arábia, az Egyesült Királyság, Omán, az Egyesült Államok, Pakisztán, Irán, Németország, Kína, Kuvait, a Fülöp-szigetek, Ausztrália, Egyiptom, Franciaország, Oroszország, Nigéria, Olaszország, Katar, Jordánia és Kanada.

A DTCM régiós irodája által képviselt négy ország közül Lengyelországból érkeznek legtöbben Dubajba. A hazai képviseletvezető első negyedéves adatokkal szemléltette a vendégszámot. eszerint Lengyelországból 2015 első negyedévében 13.967, míg 2016 első három hónapjában 17.437 turista érkezett Dubajba. Ugyanebben az időszakban a cseh turisták száma 9.387-ről 15.236-ra, a román látogatóké 11.706-ról 15.045-re, míg a magyar utazók száma 7.294-ről 9.842-re emelkedett. Budapestről mind az Emirates, mind a Wizz Air közvetlen járatot üzemeltet Dubajba.

Hat alappillér a turizmusban

Zajos Klára elmondta: a dubaji turizmus hat alappillére a vásárlás, a gasztronómia és éjszakai élet, a család, a szabadtéri programok, a kultúra és örökség, valamint a szállodák és spák.

A városban több mint 95 bevásárlóközpont található – köztük a világ legnagyobbja, a már említett Dubai Mall –, ahol az ismert luxusmárkák többsége jelen van, de a három történelmi arab bazárban, az arany-, a fűszer- és a textilpiacon is sok turista megfordul. A látogatók több mint hatezer étterem és kávézó közül választhatnak, a kínálat pedig rendkívül széles – szinte minden nemzet konyhája megtalálható.

Mivel Dubaj célja, hogy a luxust keresők mellett a családok első számú úti célja is legyen, ezért számtalan attrakcióval várják a gyerekekkel érkezőket. Egyre több, gigantikus méretű és változatos témapark épül a területen, a legjobbak közé sorolják az Aquaventure és a Wild Wadi víziparkot, a filmes és mesevilág a nemrég nyílt IMG Worlds of Adventure témaparkban elevenedik meg, a számítógépes és interaktív játékokat kedvelők számára pedig a Hub Zero Dubai nyújt izgalmas szórakozást. Hatalmas attrakciónak számít a Dubai Parks & Resorts komplexum, amelynek még csak az egyik része, a Legoland nyílt meg, azonban hamarosan látogatható lesz a többi szekció is, többek között az indiai filmeket megelevenítő Bollywood Parks, a hollywoodi tematikájú Motiongate Dubai, a Riverland vagy a Lapita Hotel.

A szabadtéri programokhoz szintén jó választás Dubaj, legyen szó tengerparti vagy sivatagi élményekről. Az extrém sportok, a búvárkodás, a sivatagi szafari vagy az ejtőernyőzés a Pálma-sziget felett minden utazó számára felejthetetlen élményeket nyújtanak.

A skanzenre hasonlító Al Fahidi történelmi negyed a kulturális programok kedvelőit várja számos látnivalóval, de a Dubai Museum is hűen és látványosan mutatja be a város múltját és kultúráját. Az arab kultúra jobb megismerését szolgálja a Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding nevű intézmény, ahová bárki betérhet, és interaktív reggeli beszélgetések keretében lehet feltenni a kérdéseket. Szlogenjük is hangzatos: „Open Doors. Open Minds.”

A szállodák számát tekintve sem panaszkodhat Dubaj, bár így is folyamatosan húzzák fel az újabbnál újabb hoteleket, és a nagy brandek képviselői közül a legtöbben képviseltetik magukat, van, amelyik több egységgel is – megtalálható például a Marriott, a Hyatt és a Le Meridien is.

A hazai piac fontosságát is jelzi, hogy a DTCM Dubaj promóciós videóit magyar felirattal is elkészítette.


Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni

Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni 

Ha tavasszal szeretnénk utazni, akkor közeli úti célra még vehetünk kedvező árú repülőjegyet.
Ausztria 2024-es turisztikai eredményei

Ausztria 2024-es turisztikai eredményei 

Ausztria számára 2024 különösen sikeres év volt a közép-kelet-európai piacokon.
Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik

Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik 

Mutatós vendégszámok, az igazi profik ősszel indulnak a szigetre.
Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban

Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban 

Vajon szüksége van marketingre a világ egyik leglátogatottabb országának, amely több esetben az overtourismmal is küzd?
Túlzsúfoltság a velencei karneválon

Túlzsúfoltság a velencei karneválon 

Valentin nap hétvégéjén hatalmas tömegű turista áradat lepte el a velencei utcákat és hidakat újabb aggodalmakat keltve a helyiekben.
Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek

Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek 

A 2025-ös év ismét gazdagá vásárprogramot hoz a brnó-i vásárterületre, tele nagy jelentőségű eseményekkel különöző iparágak és egyéb szakterületek számára.
Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában

Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában 

Kulturális központtá alakítaná Diego Velázquez (1599-1660) világhírű spanyol festő sevillai szülőházát az épületet megvásároló befektetői csoport.
Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni?

Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni? 

Az elsőt Budapesten mérik, a második pedig Málta szigetén a most jellemző hőmérséklet.
A jövő fesztiválja Bécsben

A jövő fesztiválja Bécsben 

Áprilisban Bécs ad otthont Európa legnagyobb, a jövő munkahelyeivel foglalkozó rendezvényének.
Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson

Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson 

A 44 éves magyar sportoló közösségi oldalán ad mindennap helyzetjelentést, de az érdeklődők online is nyomon tudják követni a hajóját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.