Facebook: a GVH 1,2 milliárdra bírságolná

„A GVH megállapította, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és Súgóközpontjában: a fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért. A GVH történetének legnagyobb, fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírságát, 1,2 milliárd forintot szabott ki a vállalkozásra" – áll a GVH közleményében.

Mivel a GVH közleményénél ma viccesebb dolgot nem láttunk, ezért szó szerint közöljük a hivatal álláspontját.

„A Facebook (ún. zéró áras) üzleti modelljének lényege, hogy az oldalon megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Ezen adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfelei részére, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz.

A hivatal álláspontja szerint a regisztrációs oldalon megjelenített „Ingyenes és bárki csatlakozhat”, „Ingyenes és az is marad” üzenetek elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről – azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről. A megtévesztőnek talált állítások a nyitóoldalon 2010 januárjától 2019. augusztus 12-ig, a Súgóközpontban 2019. október 23-ig voltak láthatók.

A GVH úgy ítélte meg, hogy az ingyenesség üzenete zavart kelthet a fogyasztókban mind a használattal járó felelősség, mind a szerződéses kötelezettségek tekintetében, hiszen  kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben több szintű – ráadásul a kezelt és a felhasznált adatok összetettsége miatt nem is egészen átlátható – felhasználói elköteleződés áll mögötte. Számos fogyasztó nincs tisztában az általa átadott adatok kiterjedésével vagy értékével, és jellemzően az online platformok általános szerződési feltételeit sem olvassa. A Versenyhatóság meggyőződése, hogy rövidebb és hosszabb távon is káros az ügyleti döntésekre, és így egyes gazdasági reálfolyamatokra nézve is, ha a fogyasztók azt hiszik, hogy egy szolgáltatást ellentételezés nélkül, kockázatmentesen használhatnak.

A hatóság a bírság meghatározásakor a Facebook Ireland Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részéből indult ki, és figyelemmel volt arra is, hogy a vállalkozás a versenyfelügyeleti eljárás során globálisan módosította a vizsgált nyitóoldali, ingyenességre vonatkozó szlogenjeit, továbbá a Súgóközpont kifogásolt tartalmát.

A GVH megjegyzi, hogy az Egyesült Államokban és Európában egyaránt születtek hasonló döntések a Facebook magatartásával összefüggésben. 2019 áprilisában az Európai Bizottság és tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására a Facebook frissítette felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. Az új feltételekből egyértelműen kiderül, hogy a vállalat miként használja fel a közösségi oldalra bejelentkezők adatait profilalkotási tevékenységek és a vállalat finanszírozását szolgáló célzott hirdetések megjelenítéséhez.

„Rengeteg értékes ingyenes online szolgáltatás elérhető, de nem létezik ingyen ebéd. Ezekért a szolgáltatásokért is fizetünk – ha készpénzben nem is, az adatainkkal. Az elvárás, hogy a dolgok az interneten természettől fogva ingyenesek, segített elaltatni a gyanúnkat, úgyhogy belementünk egy Fausti alkuba – és hogy megspóroljunk pár fillért ma, elfogadtunk egy bizonytalan és korlátlan kockázatot a jövőre nézve.” – mondta Margrethe Vestager, az Európai Bizottság digitális korszakért felelős ügyvezető alelnöke épp tegnap, az „Internets of the World” konferencián Koppenhágában."

 

 

Forrás: Turizmus Online


ANTOR szezonnyitó: sikeres nyárnak néznek elébe a külföldi képviseletek

ANTOR szezonnyitó: sikeres nyárnak néznek elébe a külföldi képviseletek 

Biztos jele a nyár kezdetének, hogy összegyűlnek a Magyarországon működő külföldi turisztikai képviseletek vezetői, hogy találkozzanak a szakmával.
TUI 2024: Fedezze fel a legújabb görögországi és ciprusi luxushoteleket

TUI 2024: Fedezze fel a legújabb görögországi és ciprusi luxushoteleket 

Görögország legnagyobb szállodaláncai mutatták be csütörtökön idei újdonságaikat a TUI szervezésében hazai utazási szakembereknek a páratlan panorámával rendelkezdő Sunhill Bisto & Skybárban.
Innovatív gyakorlatok és konkrét tippek a turisztikai podcast legújabb részében

Innovatív gyakorlatok és konkrét tippek a turisztikai podcast legújabb részében 

Egy kis ízelítőt adunk az újturizmus világával foglalkozó népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast-sorozat legújabb részéből.
Indul a nyár: bőröndöt bepakolni, mobilt felkészíteni!

Indul a nyár: bőröndöt bepakolni, mobilt felkészíteni! 

Hasznos tippek külföldre utazás előtt.
Új dubaji programok - télen-nyáron

Új dubaji programok - télen-nyáron 

A már ismert, ikonikus látnivalók mellett számos gyerek és családi, szabad- és beltéri program, kulturális rendezvények hosszú sora várja a Dubajba látogatókat.
Extrém hőség Görögországban és Cipruson

Extrém hőség Görögországban és Cipruson 

Lezárták a turisztikai látványosságokat, és felfüggesztették az iskolai oktatást.
Az utazás az új álommeló

Az utazás az új álommeló  

A 18-27 év köztiek és a 28-37 év köztiek döntő többsége tartja álommunkának az utazást.
Friss adatok a német beutazó turizmusról

Friss adatok a német beutazó turizmusról 

A DZT legújabb jelentése szerint az előzetes adatok és az aktuális számok alapján a német beutazó turizmus dinamikusan növekedett 2024. első negyedévében.
Strandnyitás Párizsban

Strandnyitás Párizsban 

A St. Tropez és Nizza hangulatát megidéző vízpartokat természetesen a Szajna partján alakítják ki.
Az évszázad leghumorosabb kampányával csalogatja a turistákat Bécs

Az évszázad leghumorosabb kampányával csalogatja a turistákat Bécs  

A „Post-Vienna-Blues” – megvonási tünet szindrómára alapuló kampányt máris több nemzetközi sajtóorgánum felkapta.