Az Adatvédelmi Kommandó adatfelvétele szeptemberben zajlott, összesen 30 cég kiválasztásával, a mintában vegyesen szerepeltek kisebb és a nagyobb cégek. Mivel az utazási szolgáltatásokat sok külföldi székhelyű, de ugyanakkor magyar honlappal rendelkező cég is kínál, ezért idén a kutatás nemzetközi vállalatokra is kiterjedt. Azt vizsgálták, hogy az adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés, az adatvédelmi tájékoztató- mennyire felelnek meg a jogszabályoknak.
A 30 vizsgált oldal átlageredménye közepes - ami az előírásoknak alapvetően megfelelőt jelent -, némileg magasabb a 2014. elején a webshopok, illetve kuponos oldalak esetében tapasztalt értéknél. A vizsgált cégek között határozottan kirajzolódott egy olyan csoport, ahol körültekintő alapossággal kezelték az adatvédelmi területet. Hozzá kell tenni, hogy ezekben az estekben nagyobb, illetve nemzetközi hátterű cégekről beszélhetünk, ahol vélhetően a központi anyagok helyi változatait - nem csupán fordításait - használták. A legjobban a három terület közül a légitársaságok oldalai szerepeltek.
Az eredmények lentebb olvashatók, azokból egy csodaszép infografika is készült.
Eredmények az 5-ös értékelési skálán:
Legrosszabb eredmény: 1,23
Az iparág átlaga: 2,78
Legjobb eredmény: 3,77
A vizsgálat során több típushiba jött elő a cégek részéről, mint:
1. Az adatvédelmi tájékoztató nem minden esetben könnyen megtalálható.
2. Adatkezelési tájékoztató sokszor még a korábbi adatvédelmi törvényre utal.
3. Kevés esetben tartalmazott az adatkezelési tájékoztató 18 éven aluliak kapcsán rendelkezést.
4. Sok esetben nem volt hírlevél célú adatvédelmi tájékoztató.
5. A hozzájárulás jelölésére szolgáló doboz előre kitöltött, „igen” állapotot mutat. Azaz, automatikusan védelmezi a hozzájárulást, nem megadni, hanem megvonni lehetséges „opt-out”.
Az Adatvédelmi Kommandó a Tisztelt Vásárló program részeként valósult meg, melynek célja összefogás a vásárlókkal és a márkákkal a fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlatért. A felmérés szakmai partnerei a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda és a Crane. Az Adatvédelmi Kommandó az elkövetkező időszakban továbbra is több szektort vizsgál át, így ösztönözve a cégeket az önszabályozás fontosságára és a jogi környezet betartására, a fogyasztók felé pedig objektív és hiteles képet szeretne nyújtani a piaci szereplőkről. A Tisztelt Vásárló Program alapítója a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség és az Origo, szakmai partnerei: Crane, Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda, Multicom, Kutatócentrum. A program támogatója a Magyar Posta.
Háttér:
A vizsgálat során 5-ö skálán értékelték a cégeket, ahol 1-est ért, ha nincs, vagy egyáltalán nem megfelelő a fogyasztói tájékoztatásra szánt adatvédelmi tartalom, 5-öst pedig a kiemelten jó minőségű, a fogyasztói tájékoztatásra optimalizált adatvédelmi tartalom kapott, mely a törvényi előírások mellett a Tisztelt Vásárló Program vállalásainak is megfelel.
Forrás: Kreatív Online