„A városnak lehetnek turistái, de a város ne legyen a turistáké”

Budapest is csatlakozott a fenntartható turizmusról és a kulturális örökség tiszteletéről szóló Barcelonai nyilatkozathoz. „Better Places To Live. Better Places To Visit” címmel 2018. április 19-én rendezett Barcelonában konferenciát a NECSTouR, a fenntartható és versenyképes turizmus európai régióinak hálózata. A workshoppal egybekötött találkozó mintegy 17 európai desztináció (Barcelona mellett Bécs, Bilbao, Brüsszel, Budapest, Cardiff, Dubrovnik, Girona, Graz, Hamburg, Helsinki, London, Madrid, München, Párizs, Reykjavík, Zürich) vezető szakértőinek részvételével zajlott. Budapestet a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) képviselte — tudtuk meg hétfőn a BFTK-tól.

A már nevében is a jövőbe („next”) tekintő, a jövő érdekében végzett felelős turizmuspolitikát hangsúlyozó NECSTouR hálózat egy olyan nemzetközi platform, amelyen népszerű desztinációk közös válaszokat fogalmaznak meg a fenntarthatósági kritériumok által támasztott kihívásokra. A mostani barcelonai találkozó apropóját a Kulturális Örökség Európai Éve (EYCH 2018) adta: a konferencia átfogó célja egy páneurópai párbeszéd elindítása a kulturális örökség turizmusban betöltött jövőbeni szerepéről.

Az április 19-én kiadott Barcelonai Nyilatkozat a turisztikai és a kulturális szereplők közötti szinergiák beindításának, valamint az interkulturális párbeszéd erősítésének szándékával jött létre. A nyilatkozatban több érdekelt fél – a turisztikai szakma mellett a magán, a civil és a kulturális szféra, valamint a fogadóközösség és a turisták – különböző érdekeit harmonizálják, és hangsúlyeltolódás mutatkozik benne a korábbi, profitmaximalizálásra építő szemlélet felől egy holisztikus, a helyi környezet, a helyi lakosság és az üzleti szféra érdekegyensúlyára törekvő megközelítés irányába.

Amint a konferencián elhangzott: „A városnak lehetnek turistái, de a város ne legyen a turistáké. („The city can have tourists, but tourists should not have the city.”)

A deklaráció egyik sarkalatos célja a turisták jövőbeni szemléletformálása annak érdekében, hogy a kulturális örökségi helyszínek teherbíró képességének megőrzéséhez – különféle adókon keresztül – járuljon hozzá a látogató (pl. „kulturális örökség adó”, karbantartási és javítási díjak formájában). A nyilatkozat a helyi lakosokat céltudatos polgároknak tekinti, akik az adott desztináció és a helyi kultúra „legjobb nagykövetei”, és akik alkalmasak arra, hogy érzékenyítsék vendégeiket a fogadóterület kulturális önazonossága, „emberi dimenziója” iránt. Intézményi szinten a nyilatkozat újat hoz abban, hogy ösztönzi az átmenetet a hagyományos „idegenforgalmi tanácsi struktúra” felől az interaktív szemléletet közvetítő „turisztikai edukációs centrumok” irányába, ahol az oktatás a misszió, hogy a turista – tartózkodása idejére, sőt akár azt követően is – osztozzon a helyi értékek, szokások, hagyományok tiszteletében.

Az április 19-ei konferencián Pap Mária, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ turisztikai divízióvezetője egy panelbeszélgetésben vett részt, a Visit Reykjavik és a Visit Barcelona egy-egy vezető képviselőjével együtt. Áshildur Bragadóttir, az izlandi küldött elmondta, hogy Izland páratlan természeti csodái mellett egyre inkább Reykjavik mint

városi – azaz kulturális turisztikai - célpont kerül előtérbe a termékfejlesztésben és a promócióban. Joan Torrella, a Visit Barcelona felelős vezetője a barcelonai overturizmust kezelő, smart látogatómenedzsment fejlesztésekről szólt. Budapest esetén szóba került a bulinegyed túlterheltsége, a szükséges és körvonalazódó civil és önkormányzati összefogás, a házirend, az éjszakai polgármester, az airbnb-vel való hivatalos kommunikáció, a regisztráció, az adófizetési fegyelem. Pap Mária említette továbbá a budapesti fürdőkultúrát, mint a tágabb értelemben vett kulturális örökség részét, az Európa Sportfővárosa 2019. cím elnyerését, valamint a magyar gasztronómiai kultúra erősödő nemzetközi elismertségét.

A budapesti turizmus színtere tehát a város élő szövete, ahol civilek és turisták élménykereső találkozása valósul meg. A látogatómendzsment azonban tisztán körvonalazott kompetenciákat és finanszírozást igényel, hiszen a turisták nem az egyes kerületekbe, hanem Budapestre érkeznek (Egy Budapest van!).

A konferencia Katalónia kormánya és tartományi turisztikai hivatala, a „Kulturális Turizmus Nemzetközi Éve 2018” szervezőbizottsága, valamint a „Kulturális Örökség Európai Éve 2018” menedzsmentje támogatásával valósult meg, a barcelonai Tengerészeti Múzeum közel 600 éves falai között kialakított rendezvényteremben. A helyszín maga is a fenntarthatóság impozáns szimbóluma volt.


Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka

Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka 

A nyári napforduló a svédek második legnagyobb ünnepe, az éj ilyenkor a hagyományok szerint tele van varázslattal.
Tűzvész Splitnél – videóval

Tűzvész Splitnél – videóval 

A tűzoltók egyelőre nem tudják megfékezni a lángokat.
Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira

Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira 

Ausztria 2025-ben is izgalmas célpont a magyar utazók számára.
Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán

Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán 

Különleges új sétaprogram az osztrák fővárosban.
Retro fesztivál Opatijában

Retro fesztivál Opatijában 

Június 26-28. között Opatija a retro szórakozás fővárosává válik.
Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában

Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában 

Első ízben mutatták ki a juhhimlőt (variola ovina) a helyi illetékes hatóságok.
Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett

Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett 

Június 17-én a belvárosi Pullmann Hotel hangulatos rendezvénytermében tartotta szezonnyitó eseményét öt Magyarországon működő nemzeti idegenforgalmi szervezet.
Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk?

Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk? 

Az UniCredit Bank Austria idén is elkészítette a nyaralási euró számítását.
Ennyit költenek külföldi nyaralásra a magyar családok

Ennyit költenek külföldi nyaralásra a magyar családok 

Idén minden második magyar készül külföldre utazni legalább egyszer. Az úti célok változatlanok, de egyre többe kerül a nyaralás.
Közzétette foglalási adatait az ALDI Utazás

Közzétette foglalási adatait az ALDI Utazás 

A számok átlagosan 33 százalékos utasszám-növekedést mutatnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.