A 2007-ben létrehozott IT & CM (Incentive Travel & Conventions, Meetings) Kína vezető MICE turisztikai rendezvénye, amit idén először a CTW (China Corporate World) rendezvénnyel közösen tartanak meg Sanghajban. A mintegy 3000 turisztikai szakember részvételével zajló eseményen közel 300 kiállító vesz részt, kétharmad részben Kínából, míg a fennmaradó egyharmadot a nemzetközi résztvevők teszi ki. Az üzleti megbeszélések mellett a legnagyobb figyelem a csatlakozó programként szervezett szakmai konferenciát kíséri, ahol elsősorban a MICE turizmus globális trendjeivel foglalkoznak az előadók.
Kínában természetesen a ’China First’ a jelszó, ami az üzleti utaztatásra is igaz: a világ mintegy 1300 milliárd dolláros üzleti utaztatás piacából Kína immár mintegy 300 milliárd dollárt tesz ki, amivel a világ legnagyobb üzleti utaztatójává vált az elmúlt évben. A növekedési ütemet mutatja, hogy az idei évben várhatóan 345 milliárd dollár értékű üzleti utazással erősíti meg a globális vezető helyét az utóbbi időszakban egyébként évi 8-9 %-os GDP növekedést felmutató ország. Az adatokkal nem fukarkodó kínaiak hozzáteszik, hogy a világ üzleti turizmusában ezt a mostani 25%-os részarányt a 15 évvel ezelőtti 5 %-ról sikerült feltornászni…
A világban tapasztalható MICE folyamatokat a szakemberek szerint ugyanakkor némi bizonytalanság jellemzi, pl. a BREXIT vagy az új USA adminisztráció miatt, illetve az árfolyamok vagy olajárak alakulása miatt, ami utóbbi a légitársaságok költségtételeinek egyharmadát teszi ki és jelentős hatással lehet(ne)az üzleti utazás költségeire is.
Kína esetében az újonnan bevezetett 6%-os szállodai ÁFA a 10%-os szolgáltatási díj mellett drágítja az árszínvonalat, ettől függetlenül a helyiek biztosak a keresletben, példaként jegyezték meg, hogy néhány óránként adnak át új szállodákat a hatalmas országban. A közlekedési infrastruktúra fejlesztésének középpontjában a sok repülőtér és útépítés mellett a vasút áll a gyorsvasúti hálózat 20 ezer kilométeres bővítésével…
Az üzleti utaztatást kifejezetten jellemzi a technológiai fejlődés, ahol a vendégek egyre gyakrabban a mobiljukkal nyitják még a szobaajtót is, továbbá a törzsvendég programok erősítése, a kiszolgálás színvonalának emelése, amihez az egyik előadó a kedvenc párnatípusát hozta elő, amit foglalásakor már kéretlenül is bekészítenek számára a világ bármely részén.
Az elhangzott vélemények szerint ez utóbbi, a lojalitás erősítése az egyik fegyver a szállodák kezében az egyre terjeszkedő közösségi szállásfoglaló rendszerekkel szemben. Ugyanakkor az is új folyamatként figyelhető meg, hogy a közösségi gazdaságban kínálatot nyújtó szálláshelyek egyre inkább utazásszervezői programozásba kerülnek, akár az üzleti utaztatásban.
A felmérések szerint ezeken a szálláshelyeken a vendégek 25%-kal kevesebbet fizetnek a szállodáknál, ugyanakkor elégedettebbek is, jellemzően az erősebb helyi jelleggel. Ennek az erősítését a szakértők a szállodák számára is javasolják, éppen az Airbnb-t mintául véve. Minderre azért is felhívták a figyelmet, mert ezekkel a szereplőkkel várhatóan hosszabb távon is számolni kell a turisztikai, ezen belül az üzleti utaztatási piacon is.
Az előadások során számos további érdekesség elhangzott az üzleti utaztatás globális folyamatairól, a technológiai trendekről, a cégek üzleti utaztatókkal való együttműködésének indokoltságáról, ezekről a témákról hamarosan a Turizmus Trend lapjain részletesen beszámolunk.