A szépség múlandó, akárcsak egy szál cigaretta – ez is lehetne a mottója a „Múlandó szépség” nevet viselő új bécsi kiállításnak. A tárlat célja ezzel szemben annak bemutatása, milyen maradandó művészeti alkotások születtek eme szenvedély 20. századi virágkorának idején, melyet elsősorban a modernitás felé való nyitás jellemzett. Ez, a cigarettásdobozok megújult dizájnja mellett új márkák és típusok megjelenését is jelentette. Az Ersnt Krenek osztrák, majd később amerikai zeneszerző jazz operájáról „Jonny” névre keresztelt cigaretta az amerikanizálódásra ad cigitörténeti példát. Az Asta pedig szintén ekkor dobta piacra az első selymes, piros szipkával elátott új darabját, melyet kifejezetten hölgyeknek szántak.
Az osztrák dohányipar ezzel párhuzamosan 1928-ban reklámtörténelmet írt azzal, hogy híres korabeli művészeket kért fel a csomagolások meg-, illetve újratervezésére. A résztvevők listája gyakorlatilag önmagában egy művészeti körkép. A Secession, a Hagebund, a Bécsi Műhely és különféle alkotócsoportok tagjai állították művészettörténeti jelentőségű alkotásaikat a dohányipar szolgálatába, úgy mint Josef Dobrowsky, Anton Faistauer, Oskar Laske, Carry Hauser, Franz von Zülow, Ludwig Heinrich Jungnickl, Albert Paris Güthersloh, Alfred Gerstenbrand vagy Gabi Lagus Möschl, Mathilde Flögl, Maria Strauss-Likarz, Oswald Haerdtl.
A cigaretta mint hétköznapi tárgy és az esztétika világának ilyen szoros összekapcsolása nemcsak a korszak uralkodó irányzatának bemutatása miatt érdekes. A kiállított művek izgalmas párhuzamba és párbeszédbe állíthatók a két világháború közötti időszak egyéb alkotásaival, melyek a Leopold Museum alapgyűjteményét képezik. A 2015. november 19-től jövő év február végéig látogatható kollekció a JTI (Japan Tobacco International), korábbi nevén Austria Tabak tulajdonát képezi és közel 10.000 tárgyat, illetve képet vonultat fel.
A tartalmában az 1873-as bécsi világkiállításig visszanyúló gyűjtemény nagy részét cigarettásdoboz- és plakáttervek teszik ki.
Forrás: Turizmus Online