Duna-Odera-Elba csatorna?

Mintegy 610 milliárd koronába (7015 milliárd forint) kerülne a Duna-Odera-Elba csatorna megépítése, amellyel a közép-európai országok kényelmes vízi utat, összeköttetést létesíthetnének több tengerhez. A legalább kétszáz éves elképzelés megvalósíthatósági tanulmányáról a cseh közlekedési minisztérium tájékoztatott közleményben. A tanulmányt egy szakmai csoport két év alatt készítette el.

A főleg Csehországban sokat vitatott csatorna építését Milos Zeman köztársasági elnök hozta vissza újra a nagypolitikába, amikor első beiktatása után, 2013 tavaszán közölte, hogy hivatali ideje alatt szeretné elindítani a Duna-Odera-Elba csatorna építését. Erre ugyan nincs reális esély, de a közlekedési tárca hosszabb huza-vona után megrendelt egy megvalósíthatósági tanulmányt a csatornáról, amelyet a cseh iparvállalatok is szorgalmaztak.

Prága azt szeretné, hogy a tanulmány alapján a projektet a szomszédos országokkal is megvitassák.

A munkálatok egy részét, cseh elképzelés szerint, az Európai Unió finanszírozhatná. A csehek szerint a csatorna építése több évre legalább 60-70 ezer embernek adna munkát és jelentősen segítené a közlekedést és a teherszállítást az egész közép-európai régióban. A cseh tudományos akadémia szakbizottsága viszont olyan állásfoglalást tett közzé, hogy a csatorna felépítése nem lenne gazdaságilag kifizetődő.

A nagyszabású vállalkozás ugyanakkor része Csehország távlati területfejlesztési tervének, amelyet 2009 nyarán fogadott el a cseh kormány. A projekt Csehország összes szomszédját, tehát Ausztriát, Szlovákiát, Lengyelországot és Németországot is érinti.

Az új hajóút a Duna Pozsony és Bécs közötti szakaszából indulna észak felé, és az észak-morvaországi Ostrava felett lengyel területen kapcsolódna az Oderához. Ostrava alatt mintegy 40-50 kilométerre lenne egy nyugati irányú elágazás, amely a csatornát összekötné az Elbával.

A tanulmány szerint az új víziút hossza, amely a régiókban lévő folyókra épül, mintegy 2075 kilométer lenne. Az építés idejét legalább 15 évben határozták meg a szakértők. Amennyiben minden előkészület rendben menne, a munkálatok 2028-2030 között kezdődhetnének - mondta Ludek Sosna, az ipari tárca stratégiai osztályának vezetője újságíróknak.

Forrás: MTI


Harmincöt éve omlott le a berlini fal - programhegyek a szabadság városában

Harmincöt éve omlott le a berlini fal - programhegyek a szabadság városában 

Berlin a harmadik legnépszerűbb utazási cél az európai fővárosok között, London és Párizs után.
Megvan, kit javasolnak turisztikai biztosnak az EU-ban

Megvan, kit javasolnak turisztikai biztosnak az EU-ban 

Erről az örvendetes hírről a bécsi alapítású turisztikai szakmai portál számolt be.
Korlátozottan, de már fogad vonatokat Ausztria

Korlátozottan, de már fogad vonatokat Ausztria 

Győri vagy hegyeshalmi átszállással biztosított az eljutás Bécsig.
Többet költöttünk idén utasbiztosításra

Többet költöttünk idén utasbiztosításra 

Az emelkedést a javuló gazdasági környezettel magyarázzák.
Egy rejtőzködő stájer szépség: Herberstein

Egy rejtőzködő stájer szépség: Herberstein 

Ma is elég nehéz megtalálni Herbersteint, de régen éppen ennek köszönhette létét ez a gyönyörű kastély.
Rómában újabb korlátozások a tömegturizmus ellen

Rómában újabb korlátozások a tömegturizmus ellen 

Az adatok szerint 2023-ban közel ötvenmillió látogató érkezett Rómába, és átlagban fejenként 4,1 éjszakát töltöttek a városban.
Csődgondnokság alatt a Titanicot gyártó hajógyár

Csődgondnokság alatt a Titanicot gyártó hajógyár 

A cégvezetés tájékoztatása szerint megalapozott az a várakozás, hogy a vállalatcsoport új tulajdonosi irányítás alatt működhet majd tovább.
Turistaforgalomról, magyarok érkezéséről, toprégiókról és a túlturizmus elkerüléséről

Turistaforgalomról, magyarok érkezéséről, toprégiókról és a túlturizmus elkerüléséről 

A Horvát Idegenforgalmi Közösség nyári főszezont értékelő hétfői tájékoztatóján jártunk.
Extrém eső tartja fogságban Ausztriát

Extrém eső tartja fogságban Ausztriát  

Az elmúlt napok heves esőzései rég nem látott kihívások elé állítják Ausztriát.
Lengyelország: a rejtett kincsek és az aktív turizmus hazája

Lengyelország: a rejtett kincsek és az aktív turizmus hazája 

Lengyelország egyre nagyobb erőket mozgósít, hogy megmutassa az ország látnivalóit és még több magyar turistát tudjon az országba csábítani.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.