Expó-visszaszámlálás Milánóban

Tíz hónappal a nyitás előtt már ötös sebességbe kapcsoltak a 2015-ös világkiállítás szervezői. A milánói expó hat hónapos nyitva tartása alatt 20 millió látogatóra és közel 5 milliárd eurós bevételre számítanak. A kétkedőket és kritikusokat erősíti, hogy az építkezés most kéthónapos csúszásban van.

Vasúttal, autópályán, sőt repülőgéppel is könnyű lesz elérni a 2015-os milánói világkiállítás területét. A Milánó központjától 20 perces vonatútra lévő – most még – építési terület előnye, hogy az a város és a Malpensa reptér között helyezkedik el, ami megkönnyíti a külföldiek fogadását. A tervezett látogatószám 20 millió, de ennek csak 30 százaléka érkezik majd külföldről. Milánó pedig máris expólázban ég, a belváros egyik legelegánsabb utcáján, a Viktor Emmánuel I-en például már a résztvevő országok zászlait – így a magyart is – lengeti a szél. A taxikon és a reptéri kulikon ott virít az expó logója, és nemrég megnyitották Milánó központjában az Expo Gate elnevezésű látogatóközpontot is.

A csúszás ellenére optimisták

A beruházás viszont nem halad zökkenőmentesen, hiszen jelenleg a tervekhez képest most kéthónapos csúszásban van az építkezés. Ez könnyen behozható – bizakodik Matteo Gatto főépítész –, mert az infrastruktúra kiépítése jórészt elkészült, így csak a pavilonok építése van hátra. A természet és az ember kapcsolatát, illetve a fenntartható fejlődés lehetőségeit bemutató kiállításon 130 ország és több mint egy tucat szervezet vesz részt. A sok vitát kiváltó magyar pavilon 2000 négyzetméteres lesz, ám ennek cikkünk megjelenéséig még nem álltak neki. A biztosítékot az verte ki a magyar építészszakmában, hogy a pavilon tervezésére kiírt pályázat végén nem a nyertes tervet valósítják meg, hanem a második helyezettet. Szőcs Géza, a 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonjáért felelős kormánybiztos anyagi okokra hivatkozott.

A teljes beruházás költsége megközelíti a 3 milliárd eurót – ebből 1,3 milliárd származik a költségvetésből, a többit a privát szektor és egyéb szervezetek állnak majd. A 184 napon át nyitva tartó expó működtetésének kiadásai meghaladják majd az 1 milliárd eurót – de ezt teljes egészében a kiállítás partnerei állják majd. A milánói expó legjelentősebb partnere a magyar CIB Bank tulajdonosa, az Intesa San Paolo Bank.

A látogatók számát 20 millióra becsülik. Többségük, várhatóan 13-14 millióan az országhatáron belülről érkeznek, míg Európából 3-4 millióan, a tengerentúlról pedig 3 millióan látogatják meg a kiállítást. A jegyárak – amelyek a teljes bevétel felét jelentik – mellett az ajándéktárgyakból, szolgáltatásokból együttesen megközelítőleg 5 milliárd eurós bevételt remélnek. A féléves nyitva tartás alatt 7000 különféle eseményt, előadást tekinthetnek meg a látogatók – a legnagyobb érdeklődésre a Cirque du Soleil külön erre az alkalomra készített showműsora tesz szert, amelyet az expó szabadtéri színpadára szánnak. A halforma alaprajzú expófalu rendhagyó módon nem az extrém épületekkel – lásd magyar pavilon – kíván kitűnni a kiállítások sorából, hanem különleges tájépítészeti megvalósításával. A hegyek, dombok, folyók és tavak alkotta expófaluban tematikus épületeket is létrehoznak – így külön helyszínen lesz látható a Művészet és Gasztronómia, a biodiverzitás, a gyermekpark és a jövő étkeit bemutató kiállítás. A jövő októberben záruló világkiállítás után az összes nemzeti pavilont elbontják. Matteo Gatto szerint ugyanis az elmúlt kiállítások csak rossz példát mutattak: a kiürített épületek az enyészeté lettek, felhasználásuk és átalakításuk sikertelen volt.

Honnan jönnek a legtöbben az Expóra?

Európa Top 5
Franciaország
Nagy-Britannia
Németország
Spanyolország
Svájc

Világ Top 5
Kína
USA
Ausztrália
Oroszország
Kanada


Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni

Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni 

Ha tavasszal szeretnénk utazni, akkor közeli úti célra még vehetünk kedvező árú repülőjegyet.
Ausztria 2024-es turisztikai eredményei

Ausztria 2024-es turisztikai eredményei 

Ausztria számára 2024 különösen sikeres év volt a közép-kelet-európai piacokon.
Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik

Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik 

Mutatós vendégszámok, az igazi profik ősszel indulnak a szigetre.
Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban

Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban 

Vajon szüksége van marketingre a világ egyik leglátogatottabb országának, amely több esetben az overtourismmal is küzd?
Túlzsúfoltság a velencei karneválon

Túlzsúfoltság a velencei karneválon 

Valentin nap hétvégéjén hatalmas tömegű turista áradat lepte el a velencei utcákat és hidakat újabb aggodalmakat keltve a helyiekben.
Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek

Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek 

A 2025-ös év ismét gazdagá vásárprogramot hoz a brnó-i vásárterületre, tele nagy jelentőségű eseményekkel különöző iparágak és egyéb szakterületek számára.
Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában

Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában 

Kulturális központtá alakítaná Diego Velázquez (1599-1660) világhírű spanyol festő sevillai szülőházát az épületet megvásároló befektetői csoport.
Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni?

Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni? 

Az elsőt Budapesten mérik, a második pedig Málta szigetén a most jellemző hőmérséklet.
A jövő fesztiválja Bécsben

A jövő fesztiválja Bécsben 

Áprilisban Bécs ad otthont Európa legnagyobb, a jövő munkahelyeivel foglalkozó rendezvényének.
Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson

Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson 

A 44 éves magyar sportoló közösségi oldalán ad mindennap helyzetjelentést, de az érdeklődők online is nyomon tudják követni a hajóját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.