Expó-visszaszámlálás Milánóban

Tíz hónappal a nyitás előtt már ötös sebességbe kapcsoltak a 2015-ös világkiállítás szervezői. A milánói expó hat hónapos nyitva tartása alatt 20 millió látogatóra és közel 5 milliárd eurós bevételre számítanak. A kétkedőket és kritikusokat erősíti, hogy az építkezés most kéthónapos csúszásban van.

Vasúttal, autópályán, sőt repülőgéppel is könnyű lesz elérni a 2015-os milánói világkiállítás területét. A Milánó központjától 20 perces vonatútra lévő – most még – építési terület előnye, hogy az a város és a Malpensa reptér között helyezkedik el, ami megkönnyíti a külföldiek fogadását. A tervezett látogatószám 20 millió, de ennek csak 30 százaléka érkezik majd külföldről. Milánó pedig máris expólázban ég, a belváros egyik legelegánsabb utcáján, a Viktor Emmánuel I-en például már a résztvevő országok zászlait – így a magyart is – lengeti a szél. A taxikon és a reptéri kulikon ott virít az expó logója, és nemrég megnyitották Milánó központjában az Expo Gate elnevezésű látogatóközpontot is.

A csúszás ellenére optimisták

A beruházás viszont nem halad zökkenőmentesen, hiszen jelenleg a tervekhez képest most kéthónapos csúszásban van az építkezés. Ez könnyen behozható – bizakodik Matteo Gatto főépítész –, mert az infrastruktúra kiépítése jórészt elkészült, így csak a pavilonok építése van hátra. A természet és az ember kapcsolatát, illetve a fenntartható fejlődés lehetőségeit bemutató kiállításon 130 ország és több mint egy tucat szervezet vesz részt. A sok vitát kiváltó magyar pavilon 2000 négyzetméteres lesz, ám ennek cikkünk megjelenéséig még nem álltak neki. A biztosítékot az verte ki a magyar építészszakmában, hogy a pavilon tervezésére kiírt pályázat végén nem a nyertes tervet valósítják meg, hanem a második helyezettet. Szőcs Géza, a 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonjáért felelős kormánybiztos anyagi okokra hivatkozott.

A teljes beruházás költsége megközelíti a 3 milliárd eurót – ebből 1,3 milliárd származik a költségvetésből, a többit a privát szektor és egyéb szervezetek állnak majd. A 184 napon át nyitva tartó expó működtetésének kiadásai meghaladják majd az 1 milliárd eurót – de ezt teljes egészében a kiállítás partnerei állják majd. A milánói expó legjelentősebb partnere a magyar CIB Bank tulajdonosa, az Intesa San Paolo Bank.

A látogatók számát 20 millióra becsülik. Többségük, várhatóan 13-14 millióan az országhatáron belülről érkeznek, míg Európából 3-4 millióan, a tengerentúlról pedig 3 millióan látogatják meg a kiállítást. A jegyárak – amelyek a teljes bevétel felét jelentik – mellett az ajándéktárgyakból, szolgáltatásokból együttesen megközelítőleg 5 milliárd eurós bevételt remélnek. A féléves nyitva tartás alatt 7000 különféle eseményt, előadást tekinthetnek meg a látogatók – a legnagyobb érdeklődésre a Cirque du Soleil külön erre az alkalomra készített showműsora tesz szert, amelyet az expó szabadtéri színpadára szánnak. A halforma alaprajzú expófalu rendhagyó módon nem az extrém épületekkel – lásd magyar pavilon – kíván kitűnni a kiállítások sorából, hanem különleges tájépítészeti megvalósításával. A hegyek, dombok, folyók és tavak alkotta expófaluban tematikus épületeket is létrehoznak – így külön helyszínen lesz látható a Művészet és Gasztronómia, a biodiverzitás, a gyermekpark és a jövő étkeit bemutató kiállítás. A jövő októberben záruló világkiállítás után az összes nemzeti pavilont elbontják. Matteo Gatto szerint ugyanis az elmúlt kiállítások csak rossz példát mutattak: a kiürített épületek az enyészeté lettek, felhasználásuk és átalakításuk sikertelen volt.

Honnan jönnek a legtöbben az Expóra?

Európa Top 5
Franciaország
Nagy-Britannia
Németország
Spanyolország
Svájc

Világ Top 5
Kína
USA
Ausztrália
Oroszország
Kanada


A hőség miatt nem látogatható az Eiffel-torony

A hőség miatt nem látogatható az Eiffel-torony  

A perzselő hőség szinte egész Franciaországot sújtja, a Météo France mérései szerint hétfőn sok helyen mintegy 38 Celsius-fok feletti értékeket regisztráltak.
Magyarok külföldön: mi a helyzet a biztosítási piacon?

Magyarok külföldön: mi a helyzet a biztosítási piacon? 

Az egyik biztosításközvetítő adatai szerint adatai a szerződések száma 9 százalékkal, az átlagdíj pedig 6 százalékkal emelkedett.
Van új a Nap alatt? – turisták az európai „hőkupola” alatt

Van új a Nap alatt? – turisták az európai „hőkupola” alatt 

Európa perzselő nyara – hol érzik a hőséget a legnagyobb mértékben a turisták?
Tömeg, pénz és ellentmondások – Jeff Bezos-esküvő Velencében

Tömeg, pénz és ellentmondások – Jeff Bezos-esküvő Velencében 

Az Amazon-alapító luxusesküvője nemcsak látványosság volt, hanem komoly bevételi forrás is, amelyet tüntetések és kritikus hangok kísértek.
Hőségriasztás Franciaországban

Hőségriasztás Franciaországban 

A legmagasabb szintű hőségriasztás lép életbe kedden Párizsban és környékén is.
Hétvégén nagyívben kerülje el Zágrábot és környékét!

Hétvégén nagyívben kerülje el Zágrábot és környékét!  

A Horvát Köztársaság Turisztikai és Sportminisztériuma, valamint a Horvát Idegenforgalmi Közösség óriási forgalomra figyelmeztet július 4-én, 5-én és 6-án.
Új pályázat zöld üzenettel: szakmai verseny a turisztikai reklámágazatnak

Új pályázat zöld üzenettel: szakmai verseny a turisztikai reklámágazatnak 

Egy új, most elindított nemzetközi kezdeményezés új szintre emeli a turisztikai promóciót.
Új díszkivilágításban pompázik Traianus császár római piaca

Új díszkivilágításban pompázik Traianus császár római piaca 

Az olasz főváros nevezetességei egymás után kapnak új díszkivilágítást.
Egy fiatalokkal teli ősi bajor város – felfedeztük Regensburgot

Egy fiatalokkal teli ősi bajor város – felfedeztük Regensburgot 

Bajorország szíve, ahol a sétahajót Keplernek hívják, és ahol XVI. Benedek pápának három bronzszobra is van a városban.
Együttműködés a MUISZ és a német-magyar kamara között

Együttműködés a MUISZ és a német-magyar kamara között 

A Német Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) és a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) stratégiai együttműködésről állapodott meg.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.