Expó-visszaszámlálás Milánóban

Tíz hónappal a nyitás előtt már ötös sebességbe kapcsoltak a 2015-ös világkiállítás szervezői. A milánói expó hat hónapos nyitva tartása alatt 20 millió látogatóra és közel 5 milliárd eurós bevételre számítanak. A kétkedőket és kritikusokat erősíti, hogy az építkezés most kéthónapos csúszásban van.

Vasúttal, autópályán, sőt repülőgéppel is könnyű lesz elérni a 2015-os milánói világkiállítás területét. A Milánó központjától 20 perces vonatútra lévő – most még – építési terület előnye, hogy az a város és a Malpensa reptér között helyezkedik el, ami megkönnyíti a külföldiek fogadását. A tervezett látogatószám 20 millió, de ennek csak 30 százaléka érkezik majd külföldről. Milánó pedig máris expólázban ég, a belváros egyik legelegánsabb utcáján, a Viktor Emmánuel I-en például már a résztvevő országok zászlait – így a magyart is – lengeti a szél. A taxikon és a reptéri kulikon ott virít az expó logója, és nemrég megnyitották Milánó központjában az Expo Gate elnevezésű látogatóközpontot is.

A csúszás ellenére optimisták

A beruházás viszont nem halad zökkenőmentesen, hiszen jelenleg a tervekhez képest most kéthónapos csúszásban van az építkezés. Ez könnyen behozható – bizakodik Matteo Gatto főépítész –, mert az infrastruktúra kiépítése jórészt elkészült, így csak a pavilonok építése van hátra. A természet és az ember kapcsolatát, illetve a fenntartható fejlődés lehetőségeit bemutató kiállításon 130 ország és több mint egy tucat szervezet vesz részt. A sok vitát kiváltó magyar pavilon 2000 négyzetméteres lesz, ám ennek cikkünk megjelenéséig még nem álltak neki. A biztosítékot az verte ki a magyar építészszakmában, hogy a pavilon tervezésére kiírt pályázat végén nem a nyertes tervet valósítják meg, hanem a második helyezettet. Szőcs Géza, a 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonjáért felelős kormánybiztos anyagi okokra hivatkozott.

A teljes beruházás költsége megközelíti a 3 milliárd eurót – ebből 1,3 milliárd származik a költségvetésből, a többit a privát szektor és egyéb szervezetek állnak majd. A 184 napon át nyitva tartó expó működtetésének kiadásai meghaladják majd az 1 milliárd eurót – de ezt teljes egészében a kiállítás partnerei állják majd. A milánói expó legjelentősebb partnere a magyar CIB Bank tulajdonosa, az Intesa San Paolo Bank.

A látogatók számát 20 millióra becsülik. Többségük, várhatóan 13-14 millióan az országhatáron belülről érkeznek, míg Európából 3-4 millióan, a tengerentúlról pedig 3 millióan látogatják meg a kiállítást. A jegyárak – amelyek a teljes bevétel felét jelentik – mellett az ajándéktárgyakból, szolgáltatásokból együttesen megközelítőleg 5 milliárd eurós bevételt remélnek. A féléves nyitva tartás alatt 7000 különféle eseményt, előadást tekinthetnek meg a látogatók – a legnagyobb érdeklődésre a Cirque du Soleil külön erre az alkalomra készített showműsora tesz szert, amelyet az expó szabadtéri színpadára szánnak. A halforma alaprajzú expófalu rendhagyó módon nem az extrém épületekkel – lásd magyar pavilon – kíván kitűnni a kiállítások sorából, hanem különleges tájépítészeti megvalósításával. A hegyek, dombok, folyók és tavak alkotta expófaluban tematikus épületeket is létrehoznak – így külön helyszínen lesz látható a Művészet és Gasztronómia, a biodiverzitás, a gyermekpark és a jövő étkeit bemutató kiállítás. A jövő októberben záruló világkiállítás után az összes nemzeti pavilont elbontják. Matteo Gatto szerint ugyanis az elmúlt kiállítások csak rossz példát mutattak: a kiürített épületek az enyészeté lettek, felhasználásuk és átalakításuk sikertelen volt.

Honnan jönnek a legtöbben az Expóra?

Európa Top 5
Franciaország
Nagy-Britannia
Németország
Spanyolország
Svájc

Világ Top 5
Kína
USA
Ausztrália
Oroszország
Kanada


Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve

Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve 

Élénk osztrák utazási kedvről tanúskodik az osztrák autóklub frissen elkészült jelentése.
Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal

Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal 

Szlovák Turisztikai Hivatal invitálására az egyik legrégebbi történelmi város, Besztercebánya környékének felfedezésére indultunk.
Utazási hackerek jelentkezését várják

Utazási hackerek jelentkezését várják 

Z-generációs álommeló: ismét lehet pályázni World Travel Hackernek.
Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.