Expó-visszaszámlálás Milánóban

Tíz hónappal a nyitás előtt már ötös sebességbe kapcsoltak a 2015-ös világkiállítás szervezői. A milánói expó hat hónapos nyitva tartása alatt 20 millió látogatóra és közel 5 milliárd eurós bevételre számítanak. A kétkedőket és kritikusokat erősíti, hogy az építkezés most kéthónapos csúszásban van.

Vasúttal, autópályán, sőt repülőgéppel is könnyű lesz elérni a 2015-os milánói világkiállítás területét. A Milánó központjától 20 perces vonatútra lévő – most még – építési terület előnye, hogy az a város és a Malpensa reptér között helyezkedik el, ami megkönnyíti a külföldiek fogadását. A tervezett látogatószám 20 millió, de ennek csak 30 százaléka érkezik majd külföldről. Milánó pedig máris expólázban ég, a belváros egyik legelegánsabb utcáján, a Viktor Emmánuel I-en például már a résztvevő országok zászlait – így a magyart is – lengeti a szél. A taxikon és a reptéri kulikon ott virít az expó logója, és nemrég megnyitották Milánó központjában az Expo Gate elnevezésű látogatóközpontot is.

A csúszás ellenére optimisták

A beruházás viszont nem halad zökkenőmentesen, hiszen jelenleg a tervekhez képest most kéthónapos csúszásban van az építkezés. Ez könnyen behozható – bizakodik Matteo Gatto főépítész –, mert az infrastruktúra kiépítése jórészt elkészült, így csak a pavilonok építése van hátra. A természet és az ember kapcsolatát, illetve a fenntartható fejlődés lehetőségeit bemutató kiállításon 130 ország és több mint egy tucat szervezet vesz részt. A sok vitát kiváltó magyar pavilon 2000 négyzetméteres lesz, ám ennek cikkünk megjelenéséig még nem álltak neki. A biztosítékot az verte ki a magyar építészszakmában, hogy a pavilon tervezésére kiírt pályázat végén nem a nyertes tervet valósítják meg, hanem a második helyezettet. Szőcs Géza, a 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonjáért felelős kormánybiztos anyagi okokra hivatkozott.

A teljes beruházás költsége megközelíti a 3 milliárd eurót – ebből 1,3 milliárd származik a költségvetésből, a többit a privát szektor és egyéb szervezetek állnak majd. A 184 napon át nyitva tartó expó működtetésének kiadásai meghaladják majd az 1 milliárd eurót – de ezt teljes egészében a kiállítás partnerei állják majd. A milánói expó legjelentősebb partnere a magyar CIB Bank tulajdonosa, az Intesa San Paolo Bank.

A látogatók számát 20 millióra becsülik. Többségük, várhatóan 13-14 millióan az országhatáron belülről érkeznek, míg Európából 3-4 millióan, a tengerentúlról pedig 3 millióan látogatják meg a kiállítást. A jegyárak – amelyek a teljes bevétel felét jelentik – mellett az ajándéktárgyakból, szolgáltatásokból együttesen megközelítőleg 5 milliárd eurós bevételt remélnek. A féléves nyitva tartás alatt 7000 különféle eseményt, előadást tekinthetnek meg a látogatók – a legnagyobb érdeklődésre a Cirque du Soleil külön erre az alkalomra készített showműsora tesz szert, amelyet az expó szabadtéri színpadára szánnak. A halforma alaprajzú expófalu rendhagyó módon nem az extrém épületekkel – lásd magyar pavilon – kíván kitűnni a kiállítások sorából, hanem különleges tájépítészeti megvalósításával. A hegyek, dombok, folyók és tavak alkotta expófaluban tematikus épületeket is létrehoznak – így külön helyszínen lesz látható a Művészet és Gasztronómia, a biodiverzitás, a gyermekpark és a jövő étkeit bemutató kiállítás. A jövő októberben záruló világkiállítás után az összes nemzeti pavilont elbontják. Matteo Gatto szerint ugyanis az elmúlt kiállítások csak rossz példát mutattak: a kiürített épületek az enyészeté lettek, felhasználásuk és átalakításuk sikertelen volt.

Honnan jönnek a legtöbben az Expóra?

Európa Top 5
Franciaország
Nagy-Britannia
Németország
Spanyolország
Svájc

Világ Top 5
Kína
USA
Ausztrália
Oroszország
Kanada


Ketten Comóról – exkluzív hoteldizájn a felhők felett

Ketten Comóról – exkluzív hoteldizájn a felhők felett 

Olasz elegancia, festő ecsetjére kívánkozó háttér, magyar kreativitás és időtlen luxus a hegyek ölelésében – ez a Nuvole Garden hotelprojekt a Comói-tónál.
Ez történt Linzben egy rendhagyó eseményen

Ez történt Linzben egy rendhagyó eseményen 

A jövő nem fenyegetés, hanem lehetőség: felhívás az aktív alakításra.
Spanyolországot brutális hőség éri el

Spanyolországot brutális hőség éri el 

A nyár közepét idéző időjárás várhatóan e hét csütörtöktől vasárnapig tart majd.
Az idei nyár titkos favoritja: Bulgária

Az idei nyár titkos favoritja: Bulgária 

Feljebb ugrott a Kiwi.com foglalási listáján Portugália és Málta is.
Válságstáb alakult a parajdi sóbánya turizmusának megmentésére

Válságstáb alakult a parajdi sóbánya turizmusának megmentésére 

Jelenleg a bánya egyik legújabb részét, a Telegdy-szárnyat próbálják megmenteni két szigetelőgát kialakításával.
Ömlik a víz a parajdi sóbányába, drámai a helyzet

Ömlik a víz a parajdi sóbányába, drámai a helyzet 

A hétfő éjszakai és keddi esőzések nyomán a Korond-patak vízhozama másodpercenként 50 köbméterre nőtt.
Turisztikai fejlesztés Afrikában

Turisztikai fejlesztés Afrikában 

A győri székhelyű, nemzetközi médiavállalat, a Flying Media Hungary tovább erősítette pozícióját a globális turizmus- és légiközlekedési szakmában.
Hová indulnak idén a magyarok Horvátországban?  – itt a toplista

Hová indulnak idén a magyarok Horvátországban? – itt a toplista 

A nyaralók többsége saját autóval kel útra, és a klasszikus, 7 éjszakás vakáció a legjellemzőbb, csaknem minden harmadik foglalás esetén.
Kevesebben utazunk külföldre, de hosszabb ideig maradunk

Kevesebben utazunk külföldre, de hosszabb ideig maradunk  

Idén is leginkább Horvátországba utaznak a magyarok.
Magyar Nemzeti Nap az Oszakai Világkiállításon

Magyar Nemzeti Nap az Oszakai Világkiállításon 

Közel 250 ezer érdeklődő ismerhette már meg hazánkat a pavilon nyújtotta egyedi látogatói élményen, valamint a gazdag kulturális programkínálaton keresztül.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.