Az EACT (European Alliance of Coach Tourism), a Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Írországban, Magyarországon, Belgiumban, Svédországban és az Egyesült Királyságban működő autóbuszos utakat szervező tour-operátorok érdekeit képviselő szervezet az alábbi felmérést és állásfoglalást küldte a Magyar Utazási Irodák Szövetsége részére.
"Felméréseink szerint a szervezett buszos utazásokon jellemzően 55 feletti, tehát a senior korosztály, illetve diákok és ifjúsági csoportok vesznek részt, Európa gazdag kulturális örökségének megismerése olykor csak buszos utazással lehetséges.
Szervezett buszos utazások fő célcsoportjai:
- diákok
- sportolók
- cégek alkalmazottai
- és általában az Európában túrázó utasok is.
Az EU országaiban...
- az autóbuszos cégek száma 65.000
- a közvetlenül a buszon/busszal dolgozók száma 1.55 millió
- a közvetlenül és közvetve a buszos túrákhoz kapcsolódó munkakörökben dolgozók száma 7.5 millió
- csak a buszvezetők száma 1.1 millió.
Egy figyelemre méltó adat Németországból: 2014-ben 5.4 millió német utas vett részt belföldi buszos turistaúton. Az átlagos költés 716 euró/fő/túra, ami azt jelenti, hogy a belföldi autóbuszos túrákon résztvevők 3.8 milliárd euróval támogatták a német gazdaságot.
Ez a szám is jól mutatja, hogy a buszos turizmus több milliárd eurós nemzeti bevétel lehet abban az esetben, ha az EU-s országok kormányai és az általuk hozott törvények ezt lehetővé teszik.
A decemberi konferencián többek között elhangzott, hogy az EU-ban általában jelentősen megnőtt az Ázsiából, ezen belül Kínából érkező turisták száma.
A szakma szempontjából nagyon fontos lenne, ha szélesebb körben ismernék és elismernék a buszvezetők és az idegenvezetők munkáját, általánosságban és anyagilag is.
A buszos turizmus akadályoztatása
Jelenleg számos EU-s országban mesterséges akadályokat gördítenek a buszos turizmus bővülése elé.
Pedig tudomásul kellene vennie a döntéshozóknak, hogy az autóbuszos az egyik „legzöldebb” formája a közlekedésnek, ha a káros anyagok kibocsátását vesszük figyelembe.
Egy autóbuszon 45-55 utast szállítunk, ugyanennyi ember csak kb. 30 személyautóban férne el. Ezenkívül egyes alternatív üzemanyagok használata, melyek nem, vagy alig szennyezik a levegőt még tovább erősíti a busszal való utazás melletti érveket a környezetvédelem szempontjából.
A nagyon fontos, környezetkímélő előnyök ellenére nagyon sok országban – elsősorban Olaszországban – kitiltják a buszokat a városközpontok turisták által látogatott területeiről, többnyire nem használhatják a buszsávokat, csak nagyon kevés helyen van parkoló a turistalátványosságok közelében, de nemcsak parkolók, hanem még a le- és felszállóhelyek száma is igen korlátozott.
Az EU-nak meg kellene értetnie a tagállamaival, hogy a buszos turizmus támogatása a megoldás a turizmus fejlődése érdekében.
El kell törölni a behajtási díjakat, a környezetbarát buszoknak prioritást kell kapniuk! A következő feladat pedig a biztonságos és jól megközelíthető parkolóhálózat kiépítése a turistalátványosságok közelében.
Mozgásukban korlátozott utasok
Amíg egyes országokban óriási beruházásokat hajtottak végre a helyi tömegközlekedésben a mozgáskorlátozott, kerekesszéket használó utasok érdekében, jóformán senki sehol nem gondol arra, hogy ugyanezek az emberek nemcsak tömegközlekedési eszközöket használnak, hanem nyaralnak, utaznak és szabadságuk alatt turistabuszokat vesznek/vennének igénybe, mint a többi, mozgásában nem korlátozott turista.
Rendkívül kevés olyan turistabusz van ma használatban, amelyek a kerekesszékes utasok igényeinek megfelelnének.
Bár egyes országokban (Svédország, az Egyesült Királyság és Németország) a speciális turistabuszoknak a száma folyamatosan növekszik, de sajnos az a jellemző, hogy az ilyen buszoknak megfelelő parkolók, le- és felszállóhelyek és egyéb szolgáltatások teljességgel hiányoznak a legtöbb uniós országban.
Valójában a mozgáskorlátozott vendégek utaztatása az EU turizmus politikájának nagyon fontos része kellene, hogy legyen, egyrészt mert ez emberi kötelességünk, de sajnos napi tapasztalat, hogy ezt a szempontot alig veszik figyelembe az EU-s országok többségében."
Forrás: Turizmus Online