Hatalmas bevételt hozhatna a buszos turizmus az EU-ban

Az Európai Szövetség a Buszos Turizmusért (EACT) felhívta az Európai Unió figyelmét a buszos turizmus jelentőségére és az elé gördített akadályokra. Az európai szervezett buszos utazásokról készített felmérésben a MUISZ is részt vett.

Az EACT (European Alliance of Coach Tourism), a Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Írországban, Magyarországon, Belgiumban, Svédországban és az Egyesült Királyságban működő autóbuszos utakat szervező tour-operátorok érdekeit képviselő szervezet az alábbi felmérést és állásfoglalást küldte a Magyar Utazási Irodák Szövetsége részére.

"Felméréseink szerint a szervezett buszos utazásokon jellemzően 55 feletti, tehát a senior korosztály, illetve diákok és ifjúsági csoportok vesznek részt, Európa gazdag kulturális örökségének megismerése olykor csak buszos utazással lehetséges.

Szervezett buszos utazások fő célcsoportjai:

- diákok
- sportolók
- cégek alkalmazottai
- és általában az Európában túrázó utasok is.

Az EU országaiban...

- az autóbuszos cégek száma 65.000
- a közvetlenül a buszon/busszal dolgozók száma 1.55 millió
- a közvetlenül és közvetve a buszos túrákhoz kapcsolódó munkakörökben dolgozók száma 7.5 millió
- csak a buszvezetők száma 1.1 millió.

Egy figyelemre méltó adat Németországból: 2014-ben 5.4 millió német utas vett részt belföldi buszos turistaúton. Az átlagos költés 716 euró/fő/túra, ami azt jelenti, hogy a belföldi autóbuszos túrákon résztvevők 3.8 milliárd euróval támogatták a német gazdaságot.

Ez a szám is jól mutatja, hogy a buszos turizmus több milliárd eurós nemzeti bevétel lehet abban az esetben, ha az EU-s országok kormányai és az általuk hozott törvények ezt lehetővé teszik.

A decemberi konferencián többek között elhangzott, hogy az EU-ban általában jelentősen megnőtt az Ázsiából, ezen belül Kínából érkező turisták száma.

A szakma szempontjából nagyon fontos lenne, ha szélesebb körben ismernék és elismernék a buszvezetők és az idegenvezetők munkáját, általánosságban és anyagilag is.

A buszos turizmus akadályoztatása

Jelenleg számos EU-s országban mesterséges akadályokat gördítenek a buszos turizmus bővülése elé.

Pedig tudomásul kellene vennie a döntéshozóknak, hogy az autóbuszos az egyik „legzöldebb” formája a közlekedésnek, ha a káros anyagok kibocsátását vesszük figyelembe.

Egy autóbuszon 45-55 utast szállítunk, ugyanennyi ember csak kb. 30 személyautóban férne el. Ezenkívül egyes alternatív üzemanyagok használata, melyek nem, vagy alig szennyezik a levegőt még tovább erősíti a busszal való utazás melletti érveket a környezetvédelem szempontjából.

A nagyon fontos, környezetkímélő előnyök ellenére nagyon sok országban – elsősorban Olaszországban – kitiltják a buszokat a városközpontok turisták által látogatott területeiről, többnyire nem használhatják a buszsávokat, csak nagyon kevés helyen van parkoló a turistalátványosságok közelében, de nemcsak parkolók, hanem még a le- és felszállóhelyek száma is igen korlátozott.

Az EU-nak meg kellene értetnie a tagállamaival, hogy a buszos turizmus támogatása a megoldás a turizmus fejlődése érdekében.

El kell törölni a behajtási díjakat, a környezetbarát buszoknak prioritást kell kapniuk! A következő feladat pedig a biztonságos és jól megközelíthető parkolóhálózat kiépítése a turistalátványosságok közelében.

Mozgásukban korlátozott utasok

Amíg egyes országokban óriási beruházásokat hajtottak végre a helyi tömegközlekedésben a mozgáskorlátozott, kerekesszéket használó utasok érdekében, jóformán senki sehol nem gondol arra, hogy ugyanezek az emberek nemcsak tömegközlekedési eszközöket használnak, hanem nyaralnak, utaznak és szabadságuk alatt turistabuszokat vesznek/vennének igénybe, mint a többi, mozgásában nem korlátozott turista.

Rendkívül kevés olyan turistabusz van ma használatban, amelyek a kerekesszékes utasok igényeinek megfelelnének.

Bár egyes országokban (Svédország, az Egyesült Királyság és Németország) a speciális turistabuszoknak a száma folyamatosan növekszik, de sajnos az a jellemző, hogy az ilyen buszoknak megfelelő parkolók, le- és felszállóhelyek és egyéb szolgáltatások teljességgel hiányoznak a legtöbb uniós országban.

Valójában a mozgáskorlátozott vendégek utaztatása az EU turizmus politikájának nagyon fontos része kellene, hogy legyen, egyrészt mert ez emberi kötelességünk, de sajnos napi tapasztalat, hogy ezt a szempontot alig veszik figyelembe az EU-s országok többségében."


Utazási hackerek jelentkezését várják

Utazási hackerek jelentkezését várják 

Z-generációs álommeló: ismét lehet pályázni World Travel Hackernek.
Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.