Hidrogénnel hajtott komppal az Angyalok városában

A tenger felől kezdi megtisztulását San Francisco tömegközlekedése. 

Míg a kaliforniai utakon egy-egy hidrogén üzemanyagcellával működő járművet alkalomadtán már elcsíphetünk, ezek úszó változatai hamarosan akár az állam vizein is felüthetik a fejüket. A Sandia National Laboratories és a Red and White Fleet komptársaság ugyanis – közös erővel – „nagy sebességű", hidrogén üzemanyagcellás kompot tervez üzemeltetni a San Francisco-öböl térségében.

A társulás tagjai szerint a projekthez a világ legnagyobb hidrogén-üzemanyagtöltő állomását is létre kell majd hozniuk.

Az SF BREEZE-nek (a San Francisco Bay Renewable Energy Electric vessel with Zero Emissions* rövidítése) keresztelt hajót célirányosan fogják felépíteni, vagyis nem egy már meglévő, átalakított hajóból kívánják létrehozni a járművet.

Megállapítást nyert ugyanis, hogy egy már létező személyszállító komp átépítése egyszerűen célszerűtlen lépés lenne.

A felhasznált üzemanyagcellák és hidrogéntároló tartályok nehezebbek lesznek a hozzájuk mérhető, belső égésű motoros meghajtási rendszereknél, és így a számukra megfelelő kialakítás megalkotása is a projekt fontos céljai között szerepel.


A hajó egyébként gyors lesz, hogy az autókkal, a tömegközlekedés egyéb formáival, illetve a többi komppal is fel tudja majd venni a versenyt.

Míg a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezését az Amerikai Tengerészeti Hatóság (U.S. Maritime Administration) fogja finanszírozni, addig a kompot tervező Elliot Bay Design Group nevű hajóépítő cég az Amerikai Parti Őrség és Hajózási Hivatal (U.S. Coast Guard and Bureau of Ships) forrásaira támaszkodhat. Az érintett szervezetek mindegyike úgy véli, hogy az üzemanyagcelláknak helye van a tengereken.

Állításuk szerint az üzemanyagcellával működő hajók a légszennyezés csökkentése mellett értelemszerűen a kiszivárgott üzemanyag okozta környezeti károk rizikóját is vissza fogják szorítani.

Az üzemanyagcellás autókhoz hasonlóan természetesen az üzemanyagcellás kompoknak is hidrogénforrásra lesz szükségük.

Terjedelem

Az SF BREEZE a becslések szerint naponta 1000 kilogrammnyi hidrogént fog elhasználni, az alkalmatosságot támogató állomás pedig naponta 1500 kilogrammnyi hidrogénnel tudja majd ellátni a kompot.

Az elmondottak miatt a létesítmény méretében nagyjából kétszer akkora lesz, mint a világ jelenleg is működő, legnagyobb hidrogénes üzemanyagtöltő állomása. A felállítandó egység a maga nemében az első lesz a szárazföldi és tengeri használatra egyaránt alkalmas objektumok közül.

A program támogatói azt remélik, hogy az ily nagy mennyiségű hidrogén szolgáltatásából származó méretgazdaságosság a teljes helyi piacon le fogja szorítani az árakat.

Amint a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, a szakemberek már neki is látnak majd a komp és az üzemanyagtöltő állomás megépítésének.

* San Francisco-öbölbeli, nulla kibocsátású és megújuló energiával hajtott, elektromos hajó (a ’breeze’ fuvallatot jelent)

Forrás: GyártásTrend


Kanapé-utazás Japánba

Kanapé-utazás Japánba 

Egy év kihagyás után a Japán Alapítvány Budapesti Iroda idén újra megrendezi online formában a JFF Online Japán Filmfesztivált.
Egykor romhalmaz volt, ma már vendégeket vár ez a középkori szlovák vár

Egykor romhalmaz volt, ma már vendégeket vár ez a középkori szlovák vár 

A várban időzve nem tudjuk elengedni az érzést, hogy mi mindenről tudnának mesélni ezek a vastag kőfalak.
Májustól újabb szabadstrandnak örülhetnek  a bécsiek

Májustól újabb szabadstrandnak örülhetnek a bécsiek 

Május közepétől vehetik birtokba a fürdőzők Bécs legújabb szabadstrandját, az Arena Beach-et.
Fontos a dolgozók mentális egészsége: ingyenes programot indít az a&o hostellánc

Fontos a dolgozók mentális egészsége: ingyenes programot indít az a&o hostellánc 

Az a&o hostellánc májustól, a mentális egészség nemzetközi hónapja alkalmából ingyenes mentális egészségügyi programot biztosít minden munkavállalója számára.
A város, ahol a Titanic született

A város, ahol a Titanic született 

Belfast, ahol lépten-nyomon jelen van a történelem.
Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt

Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt 

Az elmúlt két év alatt több mint két és félszeresére nőtt a Törökországba látogató magyar turisták száma.
Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve

Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve 

Élénk osztrák utazási kedvről tanúskodik az osztrák autóklub frissen elkészült jelentése.
Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal

Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal 

Szlovák Turisztikai Hivatal invitálására az egyik legrégebbi történelmi város, Besztercebánya környékének felfedezésére indultunk.
Utazási hackerek jelentkezését várják

Utazási hackerek jelentkezését várják 

Z-generációs álommeló: ismét lehet pályázni World Travel Hackernek.
Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.