Hidrogénnel hajtott komppal az Angyalok városában

A tenger felől kezdi megtisztulását San Francisco tömegközlekedése. 

Míg a kaliforniai utakon egy-egy hidrogén üzemanyagcellával működő járművet alkalomadtán már elcsíphetünk, ezek úszó változatai hamarosan akár az állam vizein is felüthetik a fejüket. A Sandia National Laboratories és a Red and White Fleet komptársaság ugyanis – közös erővel – „nagy sebességű", hidrogén üzemanyagcellás kompot tervez üzemeltetni a San Francisco-öböl térségében.

A társulás tagjai szerint a projekthez a világ legnagyobb hidrogén-üzemanyagtöltő állomását is létre kell majd hozniuk.

Az SF BREEZE-nek (a San Francisco Bay Renewable Energy Electric vessel with Zero Emissions* rövidítése) keresztelt hajót célirányosan fogják felépíteni, vagyis nem egy már meglévő, átalakított hajóból kívánják létrehozni a járművet.

Megállapítást nyert ugyanis, hogy egy már létező személyszállító komp átépítése egyszerűen célszerűtlen lépés lenne.

A felhasznált üzemanyagcellák és hidrogéntároló tartályok nehezebbek lesznek a hozzájuk mérhető, belső égésű motoros meghajtási rendszereknél, és így a számukra megfelelő kialakítás megalkotása is a projekt fontos céljai között szerepel.


A hajó egyébként gyors lesz, hogy az autókkal, a tömegközlekedés egyéb formáival, illetve a többi komppal is fel tudja majd venni a versenyt.

Míg a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezését az Amerikai Tengerészeti Hatóság (U.S. Maritime Administration) fogja finanszírozni, addig a kompot tervező Elliot Bay Design Group nevű hajóépítő cég az Amerikai Parti Őrség és Hajózási Hivatal (U.S. Coast Guard and Bureau of Ships) forrásaira támaszkodhat. Az érintett szervezetek mindegyike úgy véli, hogy az üzemanyagcelláknak helye van a tengereken.

Állításuk szerint az üzemanyagcellával működő hajók a légszennyezés csökkentése mellett értelemszerűen a kiszivárgott üzemanyag okozta környezeti károk rizikóját is vissza fogják szorítani.

Az üzemanyagcellás autókhoz hasonlóan természetesen az üzemanyagcellás kompoknak is hidrogénforrásra lesz szükségük.

Terjedelem

Az SF BREEZE a becslések szerint naponta 1000 kilogrammnyi hidrogént fog elhasználni, az alkalmatosságot támogató állomás pedig naponta 1500 kilogrammnyi hidrogénnel tudja majd ellátni a kompot.

Az elmondottak miatt a létesítmény méretében nagyjából kétszer akkora lesz, mint a világ jelenleg is működő, legnagyobb hidrogénes üzemanyagtöltő állomása. A felállítandó egység a maga nemében az első lesz a szárazföldi és tengeri használatra egyaránt alkalmas objektumok közül.

A program támogatói azt remélik, hogy az ily nagy mennyiségű hidrogén szolgáltatásából származó méretgazdaságosság a teljes helyi piacon le fogja szorítani az árakat.

Amint a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, a szakemberek már neki is látnak majd a komp és az üzemanyagtöltő állomás megépítésének.

* San Francisco-öbölbeli, nulla kibocsátású és megújuló energiával hajtott, elektromos hajó (a ’breeze’ fuvallatot jelent)

Forrás: GyártásTrend


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.