Hidrogénnel hajtott komppal az Angyalok városában

A tenger felől kezdi megtisztulását San Francisco tömegközlekedése. 

Míg a kaliforniai utakon egy-egy hidrogén üzemanyagcellával működő járművet alkalomadtán már elcsíphetünk, ezek úszó változatai hamarosan akár az állam vizein is felüthetik a fejüket. A Sandia National Laboratories és a Red and White Fleet komptársaság ugyanis – közös erővel – „nagy sebességű", hidrogén üzemanyagcellás kompot tervez üzemeltetni a San Francisco-öböl térségében.

A társulás tagjai szerint a projekthez a világ legnagyobb hidrogén-üzemanyagtöltő állomását is létre kell majd hozniuk.

Az SF BREEZE-nek (a San Francisco Bay Renewable Energy Electric vessel with Zero Emissions* rövidítése) keresztelt hajót célirányosan fogják felépíteni, vagyis nem egy már meglévő, átalakított hajóból kívánják létrehozni a járművet.

Megállapítást nyert ugyanis, hogy egy már létező személyszállító komp átépítése egyszerűen célszerűtlen lépés lenne.

A felhasznált üzemanyagcellák és hidrogéntároló tartályok nehezebbek lesznek a hozzájuk mérhető, belső égésű motoros meghajtási rendszereknél, és így a számukra megfelelő kialakítás megalkotása is a projekt fontos céljai között szerepel.


A hajó egyébként gyors lesz, hogy az autókkal, a tömegközlekedés egyéb formáival, illetve a többi komppal is fel tudja majd venni a versenyt.

Míg a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezését az Amerikai Tengerészeti Hatóság (U.S. Maritime Administration) fogja finanszírozni, addig a kompot tervező Elliot Bay Design Group nevű hajóépítő cég az Amerikai Parti Őrség és Hajózási Hivatal (U.S. Coast Guard and Bureau of Ships) forrásaira támaszkodhat. Az érintett szervezetek mindegyike úgy véli, hogy az üzemanyagcelláknak helye van a tengereken.

Állításuk szerint az üzemanyagcellával működő hajók a légszennyezés csökkentése mellett értelemszerűen a kiszivárgott üzemanyag okozta környezeti károk rizikóját is vissza fogják szorítani.

Az üzemanyagcellás autókhoz hasonlóan természetesen az üzemanyagcellás kompoknak is hidrogénforrásra lesz szükségük.

Terjedelem

Az SF BREEZE a becslések szerint naponta 1000 kilogrammnyi hidrogént fog elhasználni, az alkalmatosságot támogató állomás pedig naponta 1500 kilogrammnyi hidrogénnel tudja majd ellátni a kompot.

Az elmondottak miatt a létesítmény méretében nagyjából kétszer akkora lesz, mint a világ jelenleg is működő, legnagyobb hidrogénes üzemanyagtöltő állomása. A felállítandó egység a maga nemében az első lesz a szárazföldi és tengeri használatra egyaránt alkalmas objektumok közül.

A program támogatói azt remélik, hogy az ily nagy mennyiségű hidrogén szolgáltatásából származó méretgazdaságosság a teljes helyi piacon le fogja szorítani az árakat.

Amint a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, a szakemberek már neki is látnak majd a komp és az üzemanyagtöltő állomás megépítésének.

* San Francisco-öbölbeli, nulla kibocsátású és megújuló energiával hajtott, elektromos hajó (a ’breeze’ fuvallatot jelent)

Forrás: GyártásTrend


Már a horvátok is nehezítettek a határátkelésnél

Már a horvátok is nehezítettek a határátkelésnél 

Szlovákia és Ausztria után április 15-től Horvátország is ideiglenes határellenőrzést rendelt el.
Lezuhant egy drótkötélpálya kabinja – többen meghaltak

Lezuhant egy drótkötélpálya kabinja – többen meghaltak 

Az olaszországi Nápoly közelében történt a tragédia, a Faito-hegyre vezető drótkötélpályán.
Felújítják a világ egyik leghíresebb épületét

Felújítják a világ egyik leghíresebb épületét 

Már hozzá is láttak.
World Tourism Film Awards: idén is díjazzák a világ legjobb turisztikai kisfilmjeit

World Tourism Film Awards: idén is díjazzák a világ legjobb turisztikai kisfilmjeit  

Főszerkesztőnk is a nemzetközi zsűri tagja.
Ingyenes és pénztárcabarát dubaji programok

Ingyenes és pénztárcabarát dubaji programok 

Sokan azt gondolják, hogy Dubajban csak költséges szórakozás várja a látogatókat. Szerencsére ez nem így van, hiszen számos ingyenes látnivalót is találunk, ha Dubajba látogatunk.
Magyar kortársművészet Milánóban

Magyar kortársművészet Milánóban 

A Magyar Divat & Design Ügynökség szervezésében megvalósult Budapest Select – A VVoven View kiállítás több mint 8000 érdeklődőt fogadott a Milan Design Week során, az 5VIE designnegyed egyik kiemelt helyszíneként.
Bizonyítékot találtak arra, mi volt valójában a Stonehenge funkciója

Bizonyítékot találtak arra, mi volt valójában a Stonehenge funkciója 

Ez az a hely, amiről már mindenki hallott, és látta fotókon, de kevesen tudják, miért is épült valójában?
Felmérés: a fiatal generáció lemond a luxuscikkekről, csakhogy utazhasson

Felmérés: a fiatal generáció lemond a luxuscikkekről, csakhogy utazhasson 

Idén inkább utaznak a fiatalok, minthogy megvegyék a legújabb okostelefont.
A világ legnagyobb vizicsatája

A világ legnagyobb vizicsatája 

A hatalmas vízipisztolyos csata a Fehér Lótusz (White Lotus) filmsorozat egyik legfrissebb epizódjában is szerepet kapott.
Oszakai Világkiállítás: nyitva a Magyar Pavilon

Oszakai Világkiállítás: nyitva a Magyar Pavilon 

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nyitotta meg a 2025-ös Oszakai Világkiállítás Magyar Pavilonját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.