Hidrogénnel hajtott komppal az Angyalok városában

A tenger felől kezdi megtisztulását San Francisco tömegközlekedése. 

Míg a kaliforniai utakon egy-egy hidrogén üzemanyagcellával működő járművet alkalomadtán már elcsíphetünk, ezek úszó változatai hamarosan akár az állam vizein is felüthetik a fejüket. A Sandia National Laboratories és a Red and White Fleet komptársaság ugyanis – közös erővel – „nagy sebességű", hidrogén üzemanyagcellás kompot tervez üzemeltetni a San Francisco-öböl térségében.

A társulás tagjai szerint a projekthez a világ legnagyobb hidrogén-üzemanyagtöltő állomását is létre kell majd hozniuk.

Az SF BREEZE-nek (a San Francisco Bay Renewable Energy Electric vessel with Zero Emissions* rövidítése) keresztelt hajót célirányosan fogják felépíteni, vagyis nem egy már meglévő, átalakított hajóból kívánják létrehozni a járművet.

Megállapítást nyert ugyanis, hogy egy már létező személyszállító komp átépítése egyszerűen célszerűtlen lépés lenne.

A felhasznált üzemanyagcellák és hidrogéntároló tartályok nehezebbek lesznek a hozzájuk mérhető, belső égésű motoros meghajtási rendszereknél, és így a számukra megfelelő kialakítás megalkotása is a projekt fontos céljai között szerepel.


A hajó egyébként gyors lesz, hogy az autókkal, a tömegközlekedés egyéb formáival, illetve a többi komppal is fel tudja majd venni a versenyt.

Míg a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezését az Amerikai Tengerészeti Hatóság (U.S. Maritime Administration) fogja finanszírozni, addig a kompot tervező Elliot Bay Design Group nevű hajóépítő cég az Amerikai Parti Őrség és Hajózási Hivatal (U.S. Coast Guard and Bureau of Ships) forrásaira támaszkodhat. Az érintett szervezetek mindegyike úgy véli, hogy az üzemanyagcelláknak helye van a tengereken.

Állításuk szerint az üzemanyagcellával működő hajók a légszennyezés csökkentése mellett értelemszerűen a kiszivárgott üzemanyag okozta környezeti károk rizikóját is vissza fogják szorítani.

Az üzemanyagcellás autókhoz hasonlóan természetesen az üzemanyagcellás kompoknak is hidrogénforrásra lesz szükségük.

Terjedelem

Az SF BREEZE a becslések szerint naponta 1000 kilogrammnyi hidrogént fog elhasználni, az alkalmatosságot támogató állomás pedig naponta 1500 kilogrammnyi hidrogénnel tudja majd ellátni a kompot.

Az elmondottak miatt a létesítmény méretében nagyjából kétszer akkora lesz, mint a világ jelenleg is működő, legnagyobb hidrogénes üzemanyagtöltő állomása. A felállítandó egység a maga nemében az első lesz a szárazföldi és tengeri használatra egyaránt alkalmas objektumok közül.

A program támogatói azt remélik, hogy az ily nagy mennyiségű hidrogén szolgáltatásából származó méretgazdaságosság a teljes helyi piacon le fogja szorítani az árakat.

Amint a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, a szakemberek már neki is látnak majd a komp és az üzemanyagtöltő állomás megépítésének.

* San Francisco-öbölbeli, nulla kibocsátású és megújuló energiával hajtott, elektromos hajó (a ’breeze’ fuvallatot jelent)

Forrás: GyártásTrend


Ketten Comóról – exkluzív hoteldizájn a felhők felett

Ketten Comóról – exkluzív hoteldizájn a felhők felett 

Olasz elegancia, festő ecsetjére kívánkozó háttér, magyar kreativitás és időtlen luxus a hegyek ölelésében – ez a Nuvole Garden hotelprojekt a Comói-tónál.
Ez történt Linzben egy rendhagyó eseményen

Ez történt Linzben egy rendhagyó eseményen 

A jövő nem fenyegetés, hanem lehetőség: felhívás az aktív alakításra.
Spanyolországot brutális hőség éri el

Spanyolországot brutális hőség éri el 

A nyár közepét idéző időjárás várhatóan e hét csütörtöktől vasárnapig tart majd.
Az idei nyár titkos favoritja: Bulgária

Az idei nyár titkos favoritja: Bulgária 

Feljebb ugrott a Kiwi.com foglalási listáján Portugália és Málta is.
Válságstáb alakult a parajdi sóbánya turizmusának megmentésére

Válságstáb alakult a parajdi sóbánya turizmusának megmentésére 

Jelenleg a bánya egyik legújabb részét, a Telegdy-szárnyat próbálják megmenteni két szigetelőgát kialakításával.
Ömlik a víz a parajdi sóbányába, drámai a helyzet

Ömlik a víz a parajdi sóbányába, drámai a helyzet 

A hétfő éjszakai és keddi esőzések nyomán a Korond-patak vízhozama másodpercenként 50 köbméterre nőtt.
Turisztikai fejlesztés Afrikában

Turisztikai fejlesztés Afrikában 

A győri székhelyű, nemzetközi médiavállalat, a Flying Media Hungary tovább erősítette pozícióját a globális turizmus- és légiközlekedési szakmában.
Hová indulnak idén a magyarok Horvátországban?  – itt a toplista

Hová indulnak idén a magyarok Horvátországban? – itt a toplista 

A nyaralók többsége saját autóval kel útra, és a klasszikus, 7 éjszakás vakáció a legjellemzőbb, csaknem minden harmadik foglalás esetén.
Kevesebben utazunk külföldre, de hosszabb ideig maradunk

Kevesebben utazunk külföldre, de hosszabb ideig maradunk  

Idén is leginkább Horvátországba utaznak a magyarok.
Magyar Nemzeti Nap az Oszakai Világkiállításon

Magyar Nemzeti Nap az Oszakai Világkiállításon 

Közel 250 ezer érdeklődő ismerhette már meg hazánkat a pavilon nyújtotta egyedi látogatói élményen, valamint a gazdag kulturális programkínálaton keresztül.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.