A tendencia 2024-ben is folytatódott, idén a turisták száma 10 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, áll az euronews.com cikkében.
Ez jó hír az ország 550 000 polgára számára, akik számára a turizmus a legfőbb bevételi forrás. De a luxus színfalai mögött az üdülőhelyek egy másik kihívás előtt állnak: és ez az éghajlati válság.
Nem lehet szó nélkül elmenni a tény mellett, hogy a tengerszint emelkedése nagyon is valós egzisztenciális fenyegetést jelent a Maldív-szigetek számára.
Az ország elnöke már 1985-ben felvetette a kérdést az ENSZ-nek, amikor egy „nemzet halálára” figyelmeztetett.
A 2004-es szökőár megrázó emlékei még élénken élnek a sziget lakói között. A több mint 1000 korallszigetnek és több mint 170 üdülőhelynek otthont adó Maldív-szigetek rendkívül érzékeny az emelkedő tengerszintre és a természeti katasztrófákra. Az éghajlatváltozással szembeni ellenálló képesség növelése azóta a szigetek egyik alapvető feladata, és így van ez a mostani repülőtér bővülés kapcsán is, ahol a szökpárnak való ellenállás és a modernizálás egyformán fontos szempontok.
A Velana repülőtér bővítésével egy évtizedes projekt látszik megvalósulni.
Mint írják, nemrég bejelentették, hogy hamarosan befejeződik bővítési projektje első fázisa. Ez magában foglalja a kereskedelmi terminál, a rakományszolgáltatások és a VIP/CIP terminál fejlesztését. A mostani terminál körülbelül 2700-3000 fő kiszolgálására készült. Jelenleg ezen szolgálják ki a szigetekre látogató 12 000 utast. Az új terminál megnyitásától szolgáltatási szint emelkedését is várják...
A korszerűsített létesítmények lépcsőzetes megnyitása várhatóan az év végén kezdődik, a teljes újranyitás pedig 2025 közepére várható.
A repülőtér fontosnak tartja megújuló energia felhasználását, és ambiciózus terveket tártak fel arra vonatkozóan, hogy a következő két évben a repülőtéren felhasznált energia 90 százalékát megújuló energiaforrássá alakítsák, többnyire napenergiával.
2022-ben a Maldív-szigetek nemzeti költségvetésének 50 százalékát az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásra fordította.
A fejlesztés keretében bővítésre kerül a hidroplán terminál is, amely jelenleg az egyik legnépszerűbb módja a szigetek megtekintésének. A repülőtér jelenleg óránként akár 72 járatot is ellát reggel 6 és este 6 óra között - most pedig keresik annak a lehetőségét, hogyan lehetne kiszélesíteni ezt az időablakot.