A Matteo Renzi vezette kormány elrendelte több, évtizedeken át olasz államtitokként kezelt merényletre vonatkozó akták zárolásának feloldását. A dokumentumok között van az Ustica felett 1980. június 27-én darabjaira robbant repülőgép mostanáig titkosított ügye is. Az olasz állami levéltár által nyilvánosságra hozott több ezer dokumentummal több mint harminc éves titok részleteire derül fény.
Az Itavia olasz légitársaság DC9 típusú gépe Bolognából Palermóba tartott, amikor - mintegy hetven kilométerre Szicíliától - Ustica szigete felett felrobbant és a tengerbe zuhant. A fedélzetén levő 81 személy - utasok és a legénység tagjai - meghalt.
Kezdettől fogva bizonyosnak tűnt, hogy az utasszállítót lelőtték. Az akkor Muammar Kadhafi vezette Líbiára terelődött a gyanú, de a feltételezések között szerepelt az is, hogy az DC9-est amerikai vagy más NATO-vadászgép találta el véletlenül, miközben egy az utasszállító közelében repülő líbiai vadászgépet célzott meg.
Szándékosan fedte homály a katasztrófa hátterét
A La Repubblica szerint az új dokumentumok sem adnak választ arra, ki lőtte le a repülőgépet, az viszont egyértelműen bebizonyosodik, hogy az olasz, líbiai és amerikai hatóságok évtizedeken át szándékosan homályban tartották a tömegszerencsétlenség hátterét.
A La Repubblicában közölt dokumentumokban olvasható, hogy 1992-ben az olasz ügyészségnek sikerült információkat kapnia Abdel-Hamíd el-Bakkús korábbi líbiai miniszterelnöktől, aki Kadhafit vádolta az olaszok elleni terrorista merénylettel. Erre utalnak Olaszország volt líbiai konzuljának telexüzenetei is, melyek a repülőgép-baleset előtt arra figyelmeztették Rómát, Kadhafi támadásra készül. Az usticai szerencsétlenség után egy hónappal egy líbiai vadászgép zuhant le a dél-olasz Calabria hegyei felett: az akták szerint a gép darabjait és a pilóta holttestét az olaszok villámgyorsan eltüntették.
A titkosítás alól feloldott jelentések azt is bizonyítják, hogy a repülőgép lezuhanásakor a Tirrén-tenger övezetében egy amerikai hadihajó és több amerikai vadászgép is tartózkodott. Ezt az Egyesült Államok soha nem ismerte el.
A repülőgép-szerencsétlenséget tisztázni igyekvő olasz bírósági eljárás 2013-ban zárult le, amikor a semmítőszék - a felelősök megnevezése nélkül - az olasz belügyminisztériumot és a közlekedési tárcát az áldozatok családtagjainak kártérítésére ítélte.
Forrás: MTI