A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózathoz tartozó 28 ország (26 uniós tagállam, Norvégia és Izland) hatóságai összesen 352, ajánlat- és ár-összehasonlító weboldalt ellenőriztek, főképp az utazási ágazatban.
Ezek közül a weboldalak 23,6%-a szálláshelyek árait, 21,3%-a a jegyárakat (repülő-, hajó-, vonat- és buszjegyek), 5,1%-a az autókölcsönzési árakat vetette össze, míg 44,6%-uk termékek és szolgáltatások kombinált összehasonlítását kínálta (jegyek, szálláshelyek, utazási csomagok stb.)
Az átvilágítás egy sor szabálytalanságot tárt fel az internetes összehasonlító eszközök működése terén.
A főbb szabálytalanságok az árakkal és azok kiszámítási és megjelenítési módjával voltak kapcsolatosak: az esetek 32,1%-ában az ár-összehasonlító oldalon megadott ár nem egyezett meg a foglalási folyamat végén megjelenő árral; a weboldalak 30,1%-ánál nem volt egyértelmű az összesített (adókat is tartalmazó) ár vagy annak kiszámítása; a weboldalak 20,7%-a olyan promóciós árakat hirdetett, amelyek a hirdetés időpontjában nem voltak elérhetők az adott foglalási felületen keresztül; a weboldalak 25,9%-a azt a benyomást keltette, mintha bizonyos ajánlatok már csak korlátozott számban állnának rendelkezésre (pl. „már csak 2 maradt”, „már csak ma elérhető”), anélkül, hogy egyértelművé tette volna, hogy ezek az állítások csak az adott weboldalra vonatkoznak.
A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózathoz tartozó hatóságok által azonosított további szabálytalanságok a következőket érintették: az összehasonlító eszköz üzemeltetőjének kiléte: a weboldalak 22,7%-a csak korlátozott információkkal szolgált (pl. név, telephely címe), míg 4% egyáltalán nem közölt erre vonatkozó adatokat; a felhasználók által adható értékelések: a weboldalak 21,3%-a zavaros vagy átláthatatlan módon jelenítette meg a felhasználói értékeléseket (és/vagy olyan elemeket is megjelenített, amelyek megkérdőjelezték az értékelések valódiságát); az összehasonlítás által érintett információk: a weboldalak 10,5%-a nem adta meg az összehasonlításhoz szükséges lényegi információkat.
A legkevésbé problémás terület a hirdetések megjelenítése és a marketing volt. A weboldalak csupán 2,8%-a esetében tártak fel ezzel kapcsolatos szabálytalanságot.
A vizsgálat kimutatta azt is, hogy a weboldalak az árat a foglalási folyamat későbbi szakaszában a fogyasztó tájékoztatása nélkül új elemekkel növelték, vagy hogy a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.
Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Az internet számos információt bocsát a fogyasztók rendelkezésére utazásaik előkészítéséhez, az árak összehasonlításához és az utazásfoglaláshoz. Ugyanakkor, ha az összehasonlító weboldalakon megjelenő értékelések zavarosak, az árak pedig nem átláthatók, ezek a weboldalak félrevezetik a fogyasztókat. Az érintett vállalkozásoknak ugyanúgy tiszteletben kell tartaniuk az európai fogyasztóvédelmi szabályokat, mint az utazási irodáknak. A fogyasztóvédelmi hatóságok felszólítják a weboldalak üzemeltetőit, hogy kezeljék ezeket a problémákat. A fogyasztók azonos védelmet érdemelnek az internetes és a hagyományos szolgáltatások igénybevétele során.”
A főbb megállapítások, a következők voltak:
Annyit fizet a foglalási folyamat végén, mint amennyire eredetileg számított? Az esetek harmadában az elsőként megmutatott ár nem egyezik meg a végső árral.
Valódi ajánlat vagy csalogató reklám? Az esetek ötödében a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.
Zavarodott fogyasztók vagy zavaros árak? A vizsgált oldalak mintegy harmada esetében nem volt egyértelmű a teljes ár, illetve kiszámításának módja.
Az utolsó olcsó szoba a szállodában, vagy csak az utolsó promóciós áron kínált szoba az adott weboldalon? Négyből egy weboldal nem jelöli, hogy az ajánlatok rendelkezésre állására vonatkozó állítások (pl. „már csak 2 szoba”, „már csak a mai napon”) szigorúan az adott weboldalra vonatkoznak.
A következő lépés, hogy a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat felveszi a kapcsolatot a szabálytalanságokat tartalmazó 235 weboldal üzemeltetőivel, és felszólítja őket ezek kijavítására. Amennyiben az üzemeltetők nem tesznek eleget a felszólításnak, a nemzeti hatóságok – az alkalmazandó nemzeti jogtól függően közvetlenül vagy a nemzeti bíróságok útján – közigazgatási vagy jogi eljárást kezdeményezhetnek.
A weboldalak uniós szintű átvilágítása (átfogó vizsgálata) többféle ellenőrzést tartalmaz, melyeket a fogyasztóvédelmi hatóságok különböző országokban egyidejűleg folytatnak le. Az ellenőrzések feltárják, hogy az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat tiszteletben tartják-e. Amennyiben az ellenőrzések során megállapítást nyer, hogy egy weboldal sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, a fogyasztóvédelmi hatóságok kapcsolatba lépnek az érintett vállalkozással, és felszólítják a jogsértés megszüntetésére.
A korábbi átfogó vizsgálatok a következő területekre irányultak: légitársaságok (2007), mobil tartalomszolgáltatás (2008), elektronikai cikkek (2009), internetes jegyvásárlás (2010), fogyasztói hitelek (2011), digitális tartalmak (2012), utazási szolgáltatások (2013), az elektronikai cikkekre vonatkozó garanciák (2014) és a fogyasztói jogokról szóló irányelv (2015).
A Bizottság minden évben kezdeményezi valamely szektor weboldalainak összehangolt átvilágítását. Ennek elvégzéséhez a 28 ország (26 uniós tagállam, Norvégia és Izland) fogyasztóvédelmi hatóságait tömörítő fogyasztóvédelmi együttműködési hálózattól kap támogatást. A hatóságok feladata az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok érvényesítése az EU-ban.
Forrás: Europa.eu