Szabálytalanságokat tárt fel az OTA-k működésében az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság és az unió fogyasztóvédelmi hatóságai 2016 októberétől kezdődően 352 EU-szerte elérhető ár-összehasonlító és utazásfoglalási weboldalt vontak összehangolt átvilágítás alá. A vizsgálat során megállapították, hogy az árak 235 weboldal – vagyis az ellenőrzött weboldalak kétharmada – esetében nem voltak megbízhatók.

A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózathoz tartozó 28 ország (26 uniós tagállam, Norvégia és Izland) hatóságai összesen 352, ajánlat- és ár-összehasonlító weboldalt ellenőriztek, főképp az utazási ágazatban.

Ezek közül a weboldalak 23,6%-a szálláshelyek árait, 21,3%-a a jegyárakat (repülő-, hajó-, vonat- és buszjegyek), 5,1%-a az autókölcsönzési árakat vetette össze, míg 44,6%-uk termékek és szolgáltatások kombinált összehasonlítását kínálta (jegyek, szálláshelyek, utazási csomagok stb.)

Az átvilágítás egy sor szabálytalanságot tárt fel az internetes összehasonlító eszközök működése terén.

A főbb szabálytalanságok az árakkal és azok kiszámítási és megjelenítési módjával voltak kapcsolatosak: az esetek 32,1%-ában az ár-összehasonlító oldalon megadott ár nem egyezett meg a foglalási folyamat végén megjelenő árral; a weboldalak 30,1%-ánál nem volt egyértelmű az összesített (adókat is tartalmazó) ár vagy annak kiszámítása; a weboldalak 20,7%-a olyan promóciós árakat hirdetett, amelyek a hirdetés időpontjában nem voltak elérhetők az adott foglalási felületen keresztül; a weboldalak 25,9%-a azt a benyomást keltette, mintha bizonyos ajánlatok már csak korlátozott számban állnának rendelkezésre (pl. „már csak 2 maradt”, „már csak ma elérhető”), anélkül, hogy egyértelművé tette volna, hogy ezek az állítások csak az adott weboldalra vonatkoznak.

A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózathoz tartozó hatóságok által azonosított további szabálytalanságok a következőket érintették: az összehasonlító eszköz üzemeltetőjének kiléte: a weboldalak 22,7%-a csak korlátozott információkkal szolgált (pl. név, telephely címe), míg 4% egyáltalán nem közölt erre vonatkozó adatokat; a felhasználók által adható értékelések: a weboldalak 21,3%-a zavaros vagy átláthatatlan módon jelenítette meg a felhasználói értékeléseket (és/vagy olyan elemeket is megjelenített, amelyek megkérdőjelezték az értékelések valódiságát); az összehasonlítás által érintett információk: a weboldalak 10,5%-a nem adta meg az összehasonlításhoz szükséges lényegi információkat.

A legkevésbé problémás terület a hirdetések megjelenítése és a marketing volt. A weboldalak csupán 2,8%-a esetében tártak fel ezzel kapcsolatos szabálytalanságot.

A vizsgálat kimutatta azt is, hogy a weboldalak az árat a foglalási folyamat későbbi szakaszában a fogyasztó tájékoztatása nélkül új elemekkel növelték, vagy hogy a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Az internet számos információt bocsát a fogyasztók rendelkezésére utazásaik előkészítéséhez, az árak összehasonlításához és az utazásfoglaláshoz. Ugyanakkor, ha az összehasonlító weboldalakon megjelenő értékelések zavarosak, az árak pedig nem átláthatók, ezek a weboldalak félrevezetik a fogyasztókat. Az érintett vállalkozásoknak ugyanúgy tiszteletben kell tartaniuk az európai fogyasztóvédelmi szabályokat, mint az utazási irodáknak. A fogyasztóvédelmi hatóságok felszólítják a weboldalak üzemeltetőit, hogy kezeljék ezeket a problémákat. A fogyasztók azonos védelmet érdemelnek az internetes és a hagyományos szolgáltatások igénybevétele során.”

A főbb megállapítások, a következők voltak:

Annyit fizet a foglalási folyamat végén, mint amennyire eredetileg számított? Az esetek harmadában az elsőként megmutatott ár nem egyezik meg a végső árral.
Valódi ajánlat vagy csalogató reklám? Az esetek ötödében a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.
Zavarodott fogyasztók vagy zavaros árak? A vizsgált oldalak mintegy harmada esetében nem volt egyértelmű a teljes ár, illetve kiszámításának módja.
Az utolsó olcsó szoba a szállodában, vagy csak az utolsó promóciós áron kínált szoba az adott weboldalon? Négyből egy weboldal nem jelöli, hogy az ajánlatok rendelkezésre állására vonatkozó állítások (pl. „már csak 2 szoba”, „már csak a mai napon”) szigorúan az adott weboldalra vonatkoznak.



A következő lépés, hogy a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat felveszi a kapcsolatot a szabálytalanságokat tartalmazó 235 weboldal üzemeltetőivel, és felszólítja őket ezek kijavítására. Amennyiben az üzemeltetők nem tesznek eleget a felszólításnak, a nemzeti hatóságok – az alkalmazandó nemzeti jogtól függően közvetlenül vagy a nemzeti bíróságok útján – közigazgatási vagy jogi eljárást kezdeményezhetnek.



A weboldalak uniós szintű átvilágítása (átfogó vizsgálata) többféle ellenőrzést tartalmaz, melyeket a fogyasztóvédelmi hatóságok különböző országokban egyidejűleg folytatnak le. Az ellenőrzések feltárják, hogy az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat tiszteletben tartják-e. Amennyiben az ellenőrzések során megállapítást nyer, hogy egy weboldal sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, a fogyasztóvédelmi hatóságok kapcsolatba lépnek az érintett vállalkozással, és felszólítják a jogsértés megszüntetésére.

A korábbi átfogó vizsgálatok a következő területekre irányultak: légitársaságok (2007), mobil tartalomszolgáltatás (2008), elektronikai cikkek (2009), internetes jegyvásárlás (2010), fogyasztói hitelek (2011), digitális tartalmak (2012), utazási szolgáltatások (2013), az elektronikai cikkekre vonatkozó garanciák (2014) és a fogyasztói jogokról szóló irányelv (2015).

A Bizottság minden évben kezdeményezi valamely szektor weboldalainak összehangolt átvilágítását. Ennek elvégzéséhez a 28 ország (26 uniós tagállam, Norvégia és Izland) fogyasztóvédelmi hatóságait tömörítő fogyasztóvédelmi együttműködési hálózattól kap támogatást. A hatóságok feladata az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok érvényesítése az EU-ban.

 

Forrás: Europa.eu


Egykor romhalmaz volt, ma már vendégeket vár ez a középkori szlovák vár

Egykor romhalmaz volt, ma már vendégeket vár ez a középkori szlovák vár 

A várban időzve nem tudjuk elengedni az érzést, hogy mi mindenről tudnának mesélni ezek a vastag kőfalak.
Májustól újabb szabadstrandnak örülhetnek  a bécsiek

Májustól újabb szabadstrandnak örülhetnek a bécsiek 

Május közepétől vehetik birtokba a fürdőzők Bécs legújabb szabadstrandját, az Arena Beach-et.
Fontos a dolgozók mentális egészsége: ingyenes programot indít az a&o hostellánc

Fontos a dolgozók mentális egészsége: ingyenes programot indít az a&o hostellánc 

Az a&o hostellánc májustól, a mentális egészség nemzetközi hónapja alkalmából ingyenes mentális egészségügyi programot biztosít minden munkavállalója számára.
A város, ahol a Titanic született

A város, ahol a Titanic született 

Belfast, ahol lépten-nyomon jelen van a történelem.
Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt

Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt 

Az elmúlt két év alatt több mint két és félszeresére nőtt a Törökországba látogató magyar turisták száma.
Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve

Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve 

Élénk osztrák utazási kedvről tanúskodik az osztrák autóklub frissen elkészült jelentése.
Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal

Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal 

Szlovák Turisztikai Hivatal invitálására az egyik legrégebbi történelmi város, Besztercebánya környékének felfedezésére indultunk.
Utazási hackerek jelentkezését várják

Utazási hackerek jelentkezését várják 

Z-generációs álommeló: ismét lehet pályázni World Travel Hackernek.
Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.