Téli hajóút Dubajból Ománba

A téli időszakban több hajóstársaság, például az MSC, az Aida és a Costa is átteszi néhány körutazását a Földközi-tengerről az Arab-félsziget körüli melegebb tájakra. Szerepel a programjukban a Dubaj - Omán - Abu Dhabi - Dubaj egyhetes körút is, megannyi kuriózummal, látnivalók gazdagságával. Ezek egyikén vett részt szerzőnk decemberben.

Túl sok előzetes szervezést nem igényel az utazás, mivel az Emirátusokba való belépéshez már nem kell vízum, de Ománba is beléphetünk vízum nélkül a fedélzeti szobakártyánkkal. A program Dubaiból indul, így rögtön kipróbálhatjuk az ősszel indult Budapest - Dubai közvetlen Emirates járatot, amely napi összeköttetést jelent a két város között, mintegy 6 órás repüléssel, Airbus-gépekkel.

Azt is hallottuk, hogy az Emirates hamarosan modernebb gépekre cseréli az ezen a vonalon közlekedő flottáját. A 100 %-os állami tulajdonú cég 2013-ban a kevés nyereséges repülős társaság egyike volt, 904 millió eurós nettó nyereséggel, és a World's Top Airline címet is megszerezte, nyomában a Qatar légitársasággal.

A fedélzeti ellátás kiváló az Emirates gépein, mert (még) mindazt nyújtja, amiért számos versenytárs már pénzt kér: rugalmas a súlyhatár, és bőséges az ellátás a gépen, a turista osztályon is. Számos utasnak polaroid fotóval kedveskednek a fedélzeten.

Dubajba késő este érünk, de a város fényárban úszik, még a környező autópályák is ki vannak világítva. A hajóra már éjfél után érkezik az utazó.

Felkészülni minden eshetőségre

Az éjfél utáni bejelentkezés sem akadály azonban a hajón. A Costa Serena csaknem négyezer utast képes felvenni és a több mint 1100 fős személyzettel együtt közel ötezer emberrel járja be az útját.

Az utazásunk előtti napon, a trónörökös jelenlétében, a Costa Serena kürthangja és a kapitány tisztelgése mellett avatták fel Dubai új hajós terminálját, a Port Rashid 3-at, amely jelenleg a világ öt legjobb luxus hajókikötője közé tartozik.

Ilyen létszám, meg a közelmúlt hajós balesetei is erősen indokolják, hogy még a hajó indulása előtt mindenkinek – nincs kivétel - mentőmellényt kell öltenie és részt kell venni egy biztonsági gyakorlaton. Ez egy hajós útnál nem meglepő, az viszont már igen, hogy a fedélzeti olvasnivalók között kalóztámadás veszélyére és az ilyenkor követendő magatartásra is felhívták a figyelmet. Bár a kalóztámadások elsősorban Szomália partjai közelében történnek, és főleg kereskedelmi hajók ellen követik el őket, tény, hogy nincs túl messze onnan az Ománi- és a Perzsa-öböl sem.

A Costa hajóin is bőséges időtöltési és étkezési lehetőség várja a vendégeket, de az italokért többnyire fizetni kell. (Előre választhatók italcsomagok, vagy a fogyasztott italt a szobaszámlához lehet íratni.) A fedélzeten készpénzes fizetés nincs, ugyanis induláskor mindenkitől letétet kérnek készpénz vagy hitelkártya útján, és még az út vége előtt rendezni kell a számlát. Innen fedezhetők a fizetős szolgáltatások, például a fogyasztás a bárokban, a kötelező borravalók, de még akár a parti kirándulások is, amelyekből bőven akad minden kikötéskor.

Maszkatban ragyog az utcakő

Az első kikötésig a Costa Serena több mint húsz órát haladt az egyébként nyugodt tengeren. Maszkatban, Omán fővárosában ért partot, ahol arab öltözetű buszosok vittek bennünket a kikötői biztonsági ellenőrzésig és onnan ki-ki kedve, programja szerint, akár egy nagy sétával is, bejuthatott egészen a szultán palotájáig.

Maszkatban ragyogóan tiszták az utcák, épületek, autók. Nem csupán tiszták, de szó szerint sok helyen a terek, utcák burkolata is ragyog. Olyan, mintha mindig fényesítenék... Maszkat másik csodálatos látnivalója - sok-sok egyéb mellett - a nagy mecset, lenyűgöző méretével, pompájával. Díszítése lélegzetelállító. Körülötte gyönyörű parkok, virágokkal, esőztető rendszerrel.

Távíróállomás a fjord közepén

Ománban kikötött a hajó egy újabb éjszakai utazást követően Khasab városánál is, az Arab félsziget csúcsánál, az Ománi- és a Perzsa-öböl találkozásánál. Érdekessége, hogy itt egy fjordban tehettünk fából épített hajókkal nagyon látványos kirándulást. Útközben - sokunk örömére - delfinek tűntek fel a hajók mellett, bemutatva szinkronúszó tudományukat.

A fjord belsejében, a Telegraph szigetnél horgonyt vetettek a hajók. A bátrabbak kiúszhattak a szigetig, amely majd' 150 éve a Londontól Karachiig húzódó, itt éppen a Perzsa-öböl alatt húzódó távíróvezeték egyik fontos kezelőállomása volt.

Tonnás szőnyeg, tonnás csillár

A következő - egész éjszakás hajóutazást követő - kikötés már az Emirátusok fővárosában, Abu Dhabiban következett. Az Egyesült Arab Emirátusok fővárosa bőven tartogat meglepetést, látnivalókat. A Zayed sejkről elnevezett nagy mecsetet mindenki látni akarta, hiszen ez a világ legnagyobbika szeretett volna lenni, de persze a mekkainál nem volt szabad nagyobbat építeni. Pompája, színei, díszei valóban lenyűgözőek. Szinte még új, 2007-ben épült, jó néhány leg-gel büszkélkedhet: a világ legnagyobb kézi szövésű szőnyege (súlya 40 tonna), 15 tonnás csillár, Swarovski-kristályokkal dúsan díszítve. Fény, csillogás, pompa alig felfogható mennyiségben.

A látnivalók tárháza kifogyhatatlan, ide értve a Forma 1-es versenynek helyet adó komplexumot a yacht kikötőnél. Vagy az emír palotája, egy másik kikötő közelében. A Corniche, a gyönyörű parti sétány homokos strandján a 26-28 fokos finom idő ellenére egyetlen strandolót sem láttunk, de végül is decembert írtunk...

Torony és arany

Abu Dhabi part menti felhőkarcolói Dubajra is emlékeztetnek, az utolsó állomásunkra, ahol még bőségesen jutott idő a látványosságok felfedezésére.

A hajóról is jól látszott a Burj Kalifa tornya, amely 828 méterével jelenleg a világ legmagasabb épülete. Jól bejárható a város akár tömegközlekedéssel is, de a taxi sem drága.

A metrózás külön élmény, mintha minden vadonatúj lenne: a szerelvények, az állomások. Nagy a tisztaság, a biztonság, minden luxus kivitelben, és mégis megfizethetők az árak. A napijegy olcsóbb, mint Budapesten.

A metróval jól megközelíthető nemcsak a Burj Kalifa tornya, de a vitorlára emlékeztető Burj Al Arab luxusszálló, és persze a havat sosem látott város fedett sípályája, a világ legnagyobb bevásárló központja, vagy akár az arany bazár.

Lehetne tovább is sorolni, de mindenre úgysem elegendő az idő. Talán egy másik alkalommal, egy újabb utazás során. Mert aki ilyen élményekkel tér haza, kedvet érez, hogy oda visszatérjen...


Utazási hackerek jelentkezését várják

Utazási hackerek jelentkezését várják 

Z-generációs álommeló: ismét lehet pályázni World Travel Hackernek.
Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.