A kormányfő kiemelte: Szlovénia zöld ország, természeti kincsek szempontjából az európai országok élén található, és a tömegturizmussal ellentétben nyugalmat és pihenést kínál.
A turizmus pedig az ország gazdaságában is meghatározó szerepet játszik, hiszen a GDP 12, az export 30 százalékát adja, és tavaly 15,6 millió vendégéjszaka realizálódott itt, ráadásul Szlovénia a világon elsőként nyerte el a Zöld Desztináció címet. Magyarországról tavaly 180 000 turista érkezett ide, ami 24 százalékos növekedést jelentett – mutatott rá beszédében Zdravko Pocivalsek, gazdaságfejlesztési és technológiai miniszter.
Szlovénia könnyen megközelíthető, hétköznapokra és hétvégékre is kedvelt célpont, ahol változatos tájak, történelem, aktív és pihentető szolgáltatások, kiváló gasztronómia várja a látogatókat – mutatott rá Maja Pak, a Szlovén Turisztikai Hivatal vezetője, az Avaireps közreműködésével szervezett rendezvényen. Ráadásul itt viszonylag kis területen nagy földrajzi változatosság vár az Alpoktól a barlangokon át az Adriáig, rengeteg vizes attrakcióval (például 15 termálfürdővel), kulturális látnivalókkal, fesztiválokkal, nemzeti parkokkal és kiváló szálláshelyekkel.
A 2018-ban ide érkező 180 000 magyar turista több mint 484 000 vendégéjszakát töltött Szlovéniában (ami 30 százalékos növekedést jelent), és idén is kiemelkedő eredmény várható. Az idei év első nyolc hónapjában ugyanis a szlovén szálláshelyeken több mint 150 000 magyar turistát regisztráltak, ami 8,4 %-kal több, mint a tavalyi év azonos időszakában, míg az ebben az időszakban regisztrált 405 000 vendégéjszaka 7,2 %-os növekedést jelez.
Magyarország Szlovénia hatodik legnagyobb küldőpiaca, honfitársaink átlagosan 2,7 napot tartózkodnak az országban, és az aktív kikapcsolódás mellett a kultúra, a városok látnivalói és a konyhaművészet iránt egyaránt érdeklődnek. Leggyakrabban a hegyeket (42 %), a tengerpartot (26%) és a gyógyfürdőket (9%) keresik fel, de megtekintik a városokat is, főleg Ljubljanát. A szlovén gasztronómia is egyre népszerűbb, ismeretségének további növelésében pedig fontos év lesz 2021, amikor az ország az Európa Gasztronómiai Régiója címet fogja viselni.
Szlovénia és Magyarország az idegenforgalom terén multilaterális kezdeményezésekben is együttműködik. Ezek keretében különböző tanulmányutakat, szemináriumokat szerveznek, továbbá egyeztetések folynak a közös promóció, valamint turisztikai termékek fejlesztése kapcsán is.
Fotók: Karaba Tünde