hirdetés
hirdetés

Álmok és valóság a Velencei-tónál

Harcsabajusz és fedett sípálya

Az elmúlt hetekben nagy port vert fel a hír, hogy egy külföldi befektető turisztikai megaberuházást tervez Sukoróra. A hazai horgászok egyik legkedveltebb helyének számító Velencei-tó partján sokan nem örülnek a nagyravágyó elképzeléseknek.
hirdetés

Kezdjük máris az elején, avagy a bot végénél, a hazánkban indokolatlanul háttérbe szorult horgászturizmussal. A Magyar Országos Horgász Szövetség 1974-től hasznosítja hazánk második legnagyobb természetes állóvizét, melynek természetes halprodukciója még a Balatonénál is gazdagabb. A főként pontyból, süllőből, csukából, amúrból, balinból összetevődő állomány megfelelő utánpótlását a saját nemesítéssel is bíbelődő, kajászói halkeltető és ivadéknevelő „Pikkely Ovi” biztosítja. Igazán látványos a lombikban gyertyázó, fészekben ikrás és cseperedő egyedek tenyésztése és végezetül ünnepélyes tóba csúszdázása. Csak pontyból éves szinten 50 tonna körüli mennyiséget telepítenek az enyhén sós kémhatású Velencei-tóba. A horgászkikötőben korlátozott számban csónakok bérelhetők, és az úszó szigetek vadregényes vízi világába a vágott hajózóutakon bot nélkül is érdemes beevezni. A tavon tilos a robbanómotoros közlekedés, a törvények betartását 16 halőr felügyeli. A kitartó és szerencsés zsinóráztatók közül egy gyúrói sporttárs tavaly áprilisban 230 centiméter hosszú és 93 kilós, vén harcsát akasztott. Az állat álla preparálva az agárdi horgásztanya falát ékesíti. A nagy fogásért cserébe a kolléga egy évig ingyen horgászhat, és ez az ösztönzés minden 20 kilogramm feletti harcsát helyben fogó és bemutató damilost megillet. A fenekezők esélyeit tovább növeli, hogy üzemi lehalászás csak állományszabályozási és kutatási célból történik a tavon, és a 25 éve vízbe bocsátott angolnák még mindig tömegesen élnek ezen a 2300 hektáros területen, pedig természetes úton elvileg csak a Sargasso- tengerben képes szaporodni e faj. Az agárdi Horgász Üdülő 10 szerény szobájával 30 vendég egyidejű elszállásolására alkalmas. A szálláshelyen helyben horgászengedély váltható, és lehetőség nyílik a zsákmány tisztítására és elhelyezésére is. A fenntartható turizmust rendezvények sokaságával népszerűsítik a tó környéki települések. Hiába él viszont 28 halfaj egymás mellett a tóban, az állóvíz körüli önkormányzatok között már nehézkesebb az együttműködés.

Pedig egységes fellépésre nagy szükség lenne, például a Velencei-gránithegység tóparti előterébe tervezett legújabb beruházás kapcsán, amely a közeli Székesfehérvár koronázó város ihlette, fantáziadúsnak és autentikusnak cseppet sem mondható King City nevet viseli. Hírek szerint másfél milliárd eurós beruházásra készül Sukoró külterületén, az evezős-versenypályától nyugatra fekvő 71 hektáron egy befektetői csoport, amely Európa leendő legnagyobb szórakoztató és pihenőközpontját képzeli ide. Hatcsillagos, 3000 szobás szálloda, vegasi színvonalú kaszinó, fedett sípálya, aquapark és 18 lyukú golfpálya építését tervezik különböző nemzetek stílusában.

A korábban állami tulajdonban lévő üres telekhez 183 hektáros inárcsi gyümölcsösének cseréjével jutott hozzá Joáv Blum izraeli üzletember. A számára kedvező cserearányt a helyi lakosság és a környezetvédő szervezetek tiltakozása ellenére gyors rendelettel szentesítve (a hatósági ügyintézés szempontjából) kiemelt beruházássá nyilvánította a kormány. A hatástanulmányt jelenleg még nélkülöző látványtervek láttán megtudtuk, hogy a Velencei-tó menti önkormányzatok között mindössze súlyozatlan elvi megállapodás létezik, amely 4 emeletnél magasabb és a tóparttól 30 méteres távolságon belüli építkezéseket nem enged. A Natura 2000 területhez tartozó és Ramsari Egyezményben védett, madárrezervátummal, arborétummal, tanösvénnyel, a szigorúan zárt nyugati öböllel érintkező és egyúttal magával a tóval is határos lapály féltői joggal aggódnak. Egyelőre beláthatatlan kockázatot jelent a „napfény tavának” vízminőségére, aggályos lehet a táj természeti és történelmi értékeire és a part felől elfedi az egyedülálló szépségű Velenceihegység látványát. Mivel az érintett sukorói meder az evezőssport második legjelentősebb hazai fellegvára, a Magyar Olimpiai Bizottság is hevesen tiltakozik a tervezett fejlesztés ellen.

A King City megépülése további infrastrukturális beruházásokat is indokolna a környéken. Megvalósulása esetén önálló M7-es autópálya- leágazásra és a börgöndi repülőtér fejlesztésére is szükség lehet.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai