A bulinegyed után is van élet?

Közel egy éve, hogy a tömegek elhagyták Budapest bulinegyedét és elnémultak azok a szórakozóhelyek, amelyek kapcsán Budapest is felkerült a túlturizmus (overtourism) térképére mint olyan nagyváros, ahol a helyi lakók megelégelték a turista tömegek által okozott problémákat. Mindehhez képest drámai változáson megy keresztül a szektor, amelyben a nulla, azaz a nulla forgalom sajnálatosan a szakmabeliek leghasználtabb kifejezése napjainkban - írja a Forbes.

Hogyan tovább Budapest turizmusa?

A fenti kérdést sokan teszik fel napjainkban. A túlturizmus 2019-ben érzékelhető problémáit felváltó „nullturizmus” válságmenedzsmentet, kormányzati támogatást követel és stratégia szintű újragondolást tesz lehetővé.

A határok megnyílását követő egy évben várhatóan újra tömegek lephetik el Budapest belvárosát, viszont nagy kérdés, hogy pont ugyanott szeretnénk-e folytatni, ahol 2020 márciusában abbahagytuk.

A budapesti turizmus stratégiai céljai között olyan új értékek szerepelnek, mint a sok-központúság és sokszínűség a város magterületen kívüli attrakcióinak, élményeinek megmutatásáért. Továbbá a biztonság, amely alapvető hívószó lehet a pandémia utáni újranyitáskor, és a fenntarthatóság, amely mind a környezeti, mind a társadalmi hatásokra vonatkozik.

Nem csak a romkocsma

Az egyik kritikus szegmensről, a romkocsma-negyedbe érkező utazókról kutatások bizonyították, hogy többségüknek a szórakozás „csak” egy a motivációk közül, és ezen utazók napközben szívesen látogatják meg a kulturális attrakciókat, sőt fogékonyak a belvároson kívüli, akár természeti élményekre is. A másik kritikus szegmensnek a belföldi utazók tekinthetők. Biztosan állítható ugyanis, hogy a főváros turizmusának nemzetköziforgalom általi függőségén és ezáltali törékenységén is változtatni kell.

A belföldi utazók elérése ugyanakkor nem történhetett meg néhány hónap alatt az elmúlt évben, viszont az egyensúly helyreállítása stratégiai cél. A magyar utazók Budapest iránti preferenciáinak és igényeinek feltérképezését szolgáló kutatást kezdeményezett a Budapest Brand Zrt. a Budapesti Corvinus Egyetemmel közösen, a korábbi kutatások folytatásaként.

Pinke-Sziva Ivett, a Corvinus egyetemi docense és kutatótársai Berezvai Zombor és Melanie Smith a Corvinus turizmus-vendéglátás szakos hallgatóival a korábbi nemzetközi kutatásukat szabták át a magyar piacra tavaly ősszel, a keresett élmények és a magterületeken kívüli (ún. off-the-beaten track, azaz alternatív, autentikus helyi) programok iránti igények vizsgálatáért, „Éld át Budapestet, ahogy még sohasem” címmel.

A kutatás eredményei szerint a megkérdezettek jelentős része, 83,9 százaléka járt a fővárosban az elmúlt három évben, többségük (78,5 százalékuk) évente teszi ezt, viszont csak 60 százalékuk éjszakázik a városban, leginkább barátoknál, rokonoknál.

A barátok, rokonok meglátogatása a legjellemzőbb motiváció a magyar utazók körében, amelyet a főváros legfőbb látnivalóinak meglátogatása és az előadóművészet (színház, koncert) élvezete követ. Körükben kevésbé népszerű a külföldiek által keresett termálfürdők meglátogatása.

A nemzetközi utazókhoz hasonlóan a belföldi látogatók is szívesen utaznak minimum 30 percet, de többségük akár 60-75 percet is a belvárosból azért, hogy helyi, autentikus élményben részesüljenek, különösen a természeti vonzerőket, a kisebb múzeumokat vagy a gasztronómiai fesztiválokat keresve, viszont költési hajlandóságuk sokkalta alacsonyabb a külföldi utazókénál.

A túlturizmus és a nullturizmus közötti lehetőségek, utak meglehetősen szerteágazók és hosszúak lehetnek addig, hogy a fenntartható, élhető és sokszínű Budapest megmutatható legyen mind a hazai, mind a külföldi utazóknak, főként azoknak, akik ezen élményeket hajlandók értékelni és a helyiek érdekeit szem előtt tartani.

Mégis érdemes mindezt stratégiai szintén megtervezni és a gyakorlatba történő átültetését mihamarabb megkezdeni, hogy az újranyitás valóban újat hordozzon, új értékek mentén - írja cikkében a gazdasági lap.


Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.