Hogyan válhat turisztikai termékké egy múzeum?

A múzeum mint turisztikai termék címmel rendeztek szakmai napot november 9-én a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.

2016. november 9-én közösen szervezett szakmai napot tartott a Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület, a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Magyar TDM Szövetség a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban „A Múzeum mint turisztikai termék” címmel. A rendezvényre a múzeumok és TDM-ek munkatársait várták a szervezők – „párban”, azaz azoknak a jelentkezését fogadták el elsősorban, ahonnan a múzeum és a TDM munkatársai is bejelentkeztek a rendezvényre. Az érdeklődést mutatja, hogy a tervezett 40 fős közönség helyett közel százan vettek részt a programon, s többek jelentkezését a férőhelykapacitás miatt vissza kellett utasítani.

A rendezvényen a szervezők köszöntői után Németh Szandra és Vella-Varga Orsolya, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum munkatársai egy kvízjátékra invitálták a résztvevőket, amelyben meglepő eredményeket közöltek elsősorban a múzeumok látogatószámával, bevételeivel és megítélésével, valamint a belföldi turisták szokásaival kapcsolatban. A játék során kiderült, hogy a leglátogatottabb múzeumok és turisztikai desztinációk topográfiailag egybeesnek, sőt, a fizető látogatók aránya is ezeken a területeken a legmagasabb. A statisztikai adatok továbbgondolásra érdemesek és az együttműködés szükségességét támasztják alá a játékvezetők szerint.

A játékot követően Simonyi Norbert, a Magyar Turisztikai Ügynökség kulturális turizmusért felelős munkatársa egy korábbi, 1000 fős mintán végzett felmérés eredményeit mutatta be. A kutatás bizonyította, hogy a múzeumok legfontosabb célközönsége a 40 év feletti korosztály, akik általában magasan kvalifikáltak és lehetőségük van magasabb költésre – azonban egyelőre a múzeumok nagy része ezt a lehetőséget nem használja ki. Kiemelte, hogy ugyan a múzeumok egyre izgalmasabb, igényesebb kínálata kiváló programelem lehetne akár a turisztikai csomagok megalkotásakor, jelenleg még a nagy múzeumi rendezvények programjai (pl. Múzeumok Éjszakája, Múzemok Őszi Fesztiválja) sem szerepelnek általában a szállodák és TDM-ek programkínálatában.

Nagy Júlia TDM menedzser, a miskolci turisztikai szervezet ügyvezetője és Vass Nóra, a Herman Ottó Múzeum Marketing és Kommunikációs Osztályának vezetője közös előadásban mutatta be a TDM és múzeum közötti összehangolt munkát. Céljuk, hogy a városba érkező turisták számát megduplázzák 2020-ig, ehhez szükség van eladható, jó turisztikai termékekre a múzeumokban is. A Herman Ottó Múzeum valamennyi létesítményében széles, minden korosztály érdeklődésének megfelelő, sokszínű turisztikai terméket tudnak kínálni, amelynek piacra vitelében fontos szerepet játszik a TDM. Mindezek mellett idén tavasszal indult a „Miskolci Mosolyprogram” a TDM szervezésében, melynek tagjaként a múzeumi „frontline” kollégák szakmai fórumokon, tréningeken vesznek részt, és a látogatók minősíthetik a tárlatvezetőket, az ügyfélszolgálati kollégákat egy applikáció segítségével.

Különleges és érdekes az Edelényi Kastélysziget turisztikai termékké formálásának története. A Miskolctól alig 30 km-re található kastélyt az 1700-as évek végén Jean-François L’Huillier építtette, egy felvidéki vándor templomfestő pedig később 6 szobáját kifestette. Bay Judit, a kastély vezetője azt mutatta be, hogy hogyan lehet ezekből az adottságokból olyan turisztikai élménycsomagot kialakítani, amely minden korosztály számára vonzóvá tudja tenni a kastély kiállításait.

A szakmai fórum végén számos kérdést fogalmaztak meg a résztvevők, ezt követően pedig a Magyar Turisztikai Ügynökség támogatásával városfelfedező játékra hívták a résztvevőket – bemutatva az interpretáció új eszközrendszerét, amely a múzeumokban és desztinációs programokban is kiválóan használható lehet.


Hamarosan Európa Fesztivál - a 20 éves EU-s csatlakozás ünnepe

Hamarosan Európa Fesztivál - a 20 éves EU-s csatlakozás ünnepe 

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?