Így iszunk mi - felmérés a borfogyasztási szokásainkról

A borászok, pincészetek vezetőinek és a borokkal foglalkozó más érintetteknek jelentősen át kell formálni a gondolkodását, nyilatkozta lapunknak Tornai Tamás, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke a borfogyasztói szokásokról szerdán ismertetett felmérés kapcsán.

Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) a magyar felnőtt lakosság borismeretéről, fogyasztási szokásairól próbált friss információkat gyűjteni a kutatással, aminek főbb megállapításait Székelyhidi Katalin, az élelmiszerlánc elemzési osztály munkatársa ismertette.

A kutatók a megkérdezetteket három fő csoportba sorolták a borfogyasztással kapcsolatos szokásaik, preferenciáik és attitűdjük alapján. A válaszolók 16 százaléka tartozik az úgymond "borszakértők" csoportjába. Ők jellemzően 36-50 közöttiek, vagy már nyugdíjas korú férfiak. Legfeljebb 1 hete ittak utoljára bort, és általában 1-5 liter bort fogyasztanak egy hónapban. 58 százalékuk kedveli a száraz borokat, közel egynegyedük nem. Az édes borokat kedvelők aránya egyharmadra tehető ebben a körben, míg 50 százalékuk elutasítja az ilyen italokat. Jóval nagyobb létszámú, de sokkal kevesebb bort fogyaszt az "igényes" borfogyasztók csoportjába sorolt rész, amelyik a teljes kör 38 százalékát adja.

Ők átlagosan csak 0,6-1 liter bort fogyasztanak el egy hónap alatt, és jellemzően egy hónapnál régebben ittak bort utoljára. A csoporthoz tartozóknak csak 35 százaléka kedveli a száraz borokat, míg 54 százalékuk el is utasítja az ilyen italokat. Hatvan százalékuk az édes borokat részesíti előnyben, míg 30 százalékuk ezeket nem szereti.



Szerinte fontos része a felmérésnek az a felismerés is, hogy a fogyasztóknak nem túl bőségesek a borral kapcsolatos ismeretei. Mivel ez a fogyasztásra szánt borok választását is meghatározza, nagyon fontos, hogy közösen fellépjenek a borkultúra alapvető ismereteinek a terjesztéséért. A különböző borvidékek nyújtotta lehetőségek bemutatásával szélesebb választási lehetőséget tudnának kínálni, és ezzel javíthatnák azoknak vásárlói aktivitását, akik esetleg tájékozatlanságuk miatt a borok helyett más italokat választanak.

A borászoknak tudomásul kell venni azt is, hogy a borfogyasztók derékhadának ízlése eltérhet a szakma által preferált irányoktól. Nekik is lehetőséget kell adni arra, hogy igényeiknek megfelelő borokat találjanak.

Véleménye szerint a kommunikációban a borokhoz, pincészetekhez kapcsolódó üzeneteken kívül a borfogyasztással kapcsolatos érzéseket is közvetíteni kell. A borfogyasztást, mint pozitív életérzést kell megjeleníteni, ahogy ezt például a sörgyárak nagyon ügyesen csinálják.


Különleges vasalószobát találtak Veszprémben

Különleges vasalószobát találtak Veszprémben 

Meglepő helyen, az 1770-es évek elején épült Szent József Ház vasalószobájának mennyezetén tártak fel díszítőfestést a veszprémi várnegyed megújítását végző szakemberek
Rangos díjra jelölték az atlétikai központot

Rangos díjra jelölték az atlétikai központot 

A központ a neves ArchDaily építészeti portál 2025-ös Év Épülete díjának sport kategóriájában kapott jelölést.
Repülős programok egész évre

Repülős programok egész évre 

Ebben az évben is programkavalkáddal várják a látogatóikat a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban.
Lepipálták a külföldiek a magyarokat

Lepipálták a külföldiek a magyarokat 

Összesen 22 206 turisztikai szálláshely, ezen belül 2149 kereskedelmi, illetve 20 057 magán- és egyéb szálláshely fogadott vendégeket.
Bejelentették, kik lépnek fel idén a Szigeten

Bejelentették, kik lépnek fel idén a Szigeten 

ASAP Rocky, Post Malone és Shawn Mendes is a Szigetre látogat.
Bélyegritkaságok a Pénzmúzeumban – új időszaki kiállítás

Bélyegritkaságok a Pénzmúzeumban – új időszaki kiállítás 

Csaknem 200 év hazai és nemzetközi bélyegritkaságai a Pénzmúzeum és a Bélyegmúzeum közös tárlatán.
Egy hazánkban jelen lévő utazásszervező csődöt jelentett – FRISSÍTVE

Egy hazánkban jelen lévő utazásszervező csődöt jelentett – FRISSÍTVE 

Alább közöljük az ezzel kapcsolatos részleteket.
IBUSZ: ahol 2025-re magasra tették a lécet a piac többi szereplőjének  – videóval

IBUSZ: ahol 2025-re magasra tették a lécet a piac többi szereplőjének – videóval 

Az IBUSZ exkluzív partnerrendezvényén jártunk január 23-án, a Várkert Bazár elegáns tereiben, ahol a tartalmas szakmai részt követően gáláns fogadás, majd ezt követően zene, tánc zárta a programot.
Napokon belül lejár az MI-jártasságra adott határidő

Napokon belül lejár az MI-jártasságra adott határidő 

A munkatársak képzését február 2-ig kell biztosítania a cégeknek.
Páratlan műkincsek az idei antik vásáron

Páratlan műkincsek az idei antik vásáron 

Az idei Art and Antique Budapest kiállításon és vásáron 40 galéria vesz részt, festmények, szobrok, ékszerek, értékes könyvek, szőnyegek és bútorok is szerepelnek majd a kínálatban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.