Késéssel, de új rajtot vesz a tiszai nyaralóhajózás

A közelmúltban arról értesültünk, hogy a szezon küszöbén nem fogad foglalásokat a nyaralohajozas.hu. A kiemelt kormányprogramként kezelt tiszai nyaralóhajó-projekt vérmes reményekkel indult a Covid-járvány előtt. Utánajártunk, mi a helyzet most a Mahart új üzletágával. A Mahart Magyar Hajózási Zrt. vezérigazgatója, Sztilkovics Szávó válaszolt kérdéseinkre. 

A 2020-as indulóév után milyen volt a nyaralóhajózás 2021-es és 2022-es éve?

A 2020-21-es években a pandémia, 2022-ben pedig az ukrajnai háború negatív hatással volt az üzleti évre, így az eredeti terveink csak részben teljesültek. A nyaralóhajózás eredetileg több mint ötven százalékban számított külföldi vendégekre, akik viszont az említett körülmények miatt jórészt elmaradtak.

Miként alakultak a statisztikák?

A főszezonban - elsősorban a fent említett okok miatt – a kapacitás ötven százalékát sikerült kihasználni, ami így is több száz hajókiadást és több ezer fizetővendéget jelentett.

Hogyan fogadta a hazai és külföldi vendégkör az új szolgáltatást?

A nyaralóhajózás hazai fogadtatása egyértelműen pozitívnak tekinthető, mind a külföldi, mind a belföldi vendégeink elégedetten tértek haza. Közülük akadt, aki több szezonban is foglalt, vagy jelezte visszatérési szándékát, ahogy ez az idei érdeklődésekben is megmutatkozik.

Milyen a külföldi és belföldi vendégkör aránya egyelőre, és mi a távlati cél?

A COVID-os években a beutazási korlátozások miatt, tavaly a szomszédos háború miatt vendégeink körülbelül 8 százaléka érkezett külföldről. A célunk, hogy három éven belül meghaladjuk az 50 százalékot, 5 éven belül pedig elérjük a 60 százalékot.

Vonzónak bizonyultak-e az állandó és időszaki kedvezmények?

A kedvezmények hatása mindig jól érzékelhető a foglalásokban. Ilyeneket a továbbiakban is tervezünk – például a családos vendégek számára – illeszkedve a kormányzat családbarát programjaihoz, nem csupán a hajózási tevékenységben, hanem a hozzá illeszkedő szolgáltatások területén is.

Mekkora befektetést jelentett a Mahart számára a 20 hajó megvásárlása, és mikor térülhet meg ez a ráfordítás?

A 20 hajó megvásárlása a program kisebb részét tette ki, körülbelül 1,5 milliárd forint volt. A hajók néhány éven belül, a kapacitás-kihasználtság növelésével megtérülhetnek. A teljes program összértéke azonban mintegy 5 milliárd forintot tett ki (hazai költségvetési forrásból - A szerk.) Ennek jelentős része bevételt nem termelő közcélú beruházás volt, annak érdekében, hogy az aktív – elsősorban vízi – turizmus részére minőségi feltételeket biztosítsunk a térségben. Ennek a programnak a keretében épült ki a Tiszán és a Bodrogon mintegy 240 km hosszban a több helyen infrastruktúrával is ellátott kikötőhálózat, elkészült továbbá két gyönyörű, külső vendégek számára is szolgáltatást nyújtó báziskikötő. A kiskörei komplexum büfével, nagy kapacitású vizesblokkal és kilátóval a térség egyik legszebb látnivalója, közvetlenül a Tisza-tó kerékpárútja mellett. A program hozzájárult az érintett folyószakaszokon és a Tisza-tavon a mindenki biztonságát növelő vízi mentési szolgáltatás fenntartásához is. 

A beruházás megtérülését tehát nem csupán a befektetett összeg "visszatermelése" jelenti, hanem annak társadalmi célú hasznosulása is. A jelentős részében közcélú program elindítása számos család számára jelent megélhetést, növelte a vízi turizmus kiszolgálási színvonalát, a hajózási tevékenység pedig további befektetéseket, új munkahelyeket teremtett már eddig is a térségben.

Milyen üzleti elképzelésekkel terveznek a következő évekre?

Jelenleg a külső körülményekhez alkalmazkodó üzleti koncepció kialakításán dolgozunk, amely kihasználja a szinergiákat, ugyanakkor lehetőséget ad a hazai középosztálynak is a nyaralóhajózás igénybevételére. Báziskikötőnkben komplex szolgáltatási csomagot tervezünk, amely magába foglalja a nyaralóhajózáson kívül a szálláshely-szolgáltatást, az eszközkölcsönzést, a vendéglátást, azaz teljes turisztikai szolgáltatási csomagot kínálunk majd. A családbarát jelleget pedig kedvezményekkel, elérhető árú szolgáltatásokkal és rendezvények befogadásával kívánjuk erősíteni.

Tavaly január végéig már lezajlott az előfoglalási akció, most márciusban azonban még mindig nem fogadnak foglalásokat. Mi ennek az oka?

A nyaralóhajózási szolgáltatás minden évben májustól októberig érhető el. A korábbi évek tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy a hozzánk látogató belföldi vendégek meghatározó többsége 2-8 héttel indulás előtt, a külföldi vendégeink főleg április-májustól döntenek foglalásról, így még semmiről nem vagyunk lekésve. Egyelőre valóban csak előfoglalásokat veszünk fel, mivel a komplex szolgáltatási koncepció a mostani piaci körülményekhez igazodó átdolgozása zajlik. Az elmúlt 2 évben tapasztalt iparági változásokra szeretnénk jól átgondolt válaszokat adni, és minőségi, új szolgáltatásokkal megjelenni. „Legfiatalabb” iparági szereplőként ez elég nagy kihívást jelent, hiszen ezek többségével a COVID és a háború előtti tervezés időszakában a koncepciót kidolgozó szakemberek és nemzetközi partnereink sem számolhattak.

Mikor tervezik újra elindítani a foglalási rendszert?

A foglalási időszakot legkésőbb április elején szeretnénk elindítani.

A turizmusban hagyományos tavaszi előfoglalási időszak elmúltával, nem késői időpont-e az április? Félő, hogy az utasok ezekben a hónapokban már elköltötték máshol a pénzüket a nyári szezonra.

Valóban létezik a korai foglalók köre, de elsősorban a külföldi vendégek esetében. A vendégek döntő többsége azonban 2-8 héttel az indulás előtt dönt.

Mi szükséges még ahhoz, hogy újrainduljon a nyaralóhajós szolgáltatás? 

Az induláshoz források kellenek, de elsősorban a közcélú infrastruktúra szezonra való üzembe helyezéséhez. A készülő koncepcióhoz illeszkedő, megfelelő szaktudású személyzet szerződtetésének előkészítése jelenleg zajlik, a korábbi évekhez hasonlóan magas színvonalú kiszolgálást tudunk majd biztosítani.

Az üzemanyagárak, kikötői díjak emelkedésével emelkedik-e a szolgáltatás ára, ha igen, körülbelül hány százalékkal?

Szolgáltatásainkban áremelést egyelőre nem tervezünk, inkább átstrukturálást. Saját kikötőket üzemeltetünk, amelyek használatáért vendégeinknek nem kell külön díjat fizetni. Az üzemanyagárak emelkedése azonban érinti a vendégeinket: mivel az üzemanyag költségét a valós, mért motor üzemóra használat alapján fizetik meg, az üzemanyag kereskedelmi árának változása befolyásolja az aktuális költségeiket.

Mennyi vendégre, milyen szezonra számítanak az idén?

A szolgáltatási kör szélesítése, valamint átstrukturálása miatt emelkedő vendégszámra számítunk; bízunk benne, hogy idén a kedvező elő- és utószezoni időszakban új vendégkörök is megjelennek a nyaralóhajózásban, így ősszel sikeres szezont zárhatunk.

Ha mégsem indul újra idén az üzletág, mi a tervük a hajókkal?

Ezt a lehetőséget nehezen tudjuk elképzelni. Ugyanakkor, mivel ez a program hazai költségvetési forrásból valósult meg, annak eldöntése, hogy az üzletágnak egy ilyen forgatókönyv esetén mi lenne a sorsa, a támogató és a tulajdonos hatáskörébe tartozik.

Turizmus Online

Tóth Réka Anna

Forrás: Turizmus Online


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?