Szakmai szervezetek állásfoglalása: rengeteg a tennivaló a magyar turizmusban

Közös állásfoglalásban reagált a magyarországi turizmus tavalyi eredményeit bemutató sajtótájékoztatókon elhangzottakra az MSZÉSZ, a MUISZ, a MABEUSZ és a MARESZ. Azt írják, a kedvező eredmények mellett sem feledkezhetünk meg az ágazat problémáiról. 

Az idei berlini turisztikai szakvásáron, az ITB-n tartott magyar sajtótájékoztatón hangzott el: világszerte tapasztalható, hogy a turisták némileg rövidebb ideig maradnak egy-egy helyen, de igyekeznek minél intenzívebben eltölteni az időt, és a minőségi szolgáltatások felé fordulnak. Ebben Magyarország az utóbbi évek fejlesztései révén egyre versenyképesebb, így az egy kiadható szállodai szobára jutó bruttó napi árbevétel (RevPAR) 11,6 százalékkal, 26,8 euróra emelkedett tavaly - mondta Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára Berlinben.

Az ITB megnyitója alkalmából tartott tájékoztatón kiemelték, hogy Németország továbbra is a legfontosabb piac a magyar turizmus számára. A német vendégek száma 2014-ben 4,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az általuk a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma pedig továbbra is meghaladja a 2 milliót. Erről szóló cikkünket ide kattintva olvashatják el.

Kedvező trendek, meglevő problémák

A fent említett ITB-s sajtótájékoztatón elhangzottakra reagált mostani közleményével a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ), a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ), a Magyar Beutaztatók Szövetsége (MABEUSZ) és a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége (MARESZ):

Az MSZÉSZ, a MUISZ, a MABEUSZ és a MARESZ jónak tartja a magyar turizmus 2014. évi eredményeit. Szállodáinkban korábban még nem volt ennyi vendég, nem volt ilyen magas foglaltság, mint 2014-ben. A magyarországi szállodák forgalma több mint 10%-kal nőtt 2013-hoz képest.

Ilyen kedvező eredmények mellett sem feledkezhetünk meg azonban turizmusunk, szállodaiparunk problémáiról, így a következőkről:

- Szolgáltatásaink, s így a szállodai szobák ára nemzetközi összehasonlításban rendkívül alacsony. A 4 és 5*-os szállodák bruttó átlag szobaára 2014-ben is a 7 évvel korábbi szinten volt, az 5*-osok esetében 4,5%-kal még mindig elmaradt a 2000-ben elérttől.

- Az inflációval korrigált nettó – ÁFA-mentes – 2014. évi átlag szobaárak a 4*és 5*-os kategóriában egyaránt a 14 évvel korábbi, azaz a 2000. évinek csupán mintegy 50%-át tették ki.

- Mindezek következtében a szállodák foglaltságának emelkedése ellenére a nettó REVPAR mutató alig haladta meg az ezredfordulón elért REVPAR 50%-át.

- Ezek következtében nagymértékben visszaesett a szállodák jövedelmezősége, ami a szolgáltatások színvonalának, turizmusunk versenyképességének romlását okozza.

Folyamatos esik a német vendégéjszakák száma

Fentiek megállapítása mellett az állásfoglalást megfogalmazó szakmai szervezetek arra is felhívják a figyelmet, hogy

- Az ITB-n tartott sajtótájékoztatón elhangzottaktól eltérően legnagyobb piacunkról, Németországból évek óta folyamatosan csökkennek a szállodai vendégéjszakák. Ez annak ellenére így van, hogy a német vendégek száma 2014-ben több volt a kereskedelmi szálláshelyeken, mint 2013-ban, ugyanis egyes beutazó piacok teljesítményét valójában a vendégéjszakák száma fejezi ki. A KSH adatai szerint 2014-ben országos szinten összesen 1.484.000 német szállodai vendégéjszaka realizálódott, miközben 2000-ben ez még 2.748.000 volt. Ezek szerint 14 év alatt majdnem a felére, 46%-kal csökkent a német vendégéjszakák száma.

Ugyanannyi külföldi vendégéjszaka vidéken, mint 14 éve

-Vidéki – Budapesten kívüli – szállodákban 2014-ben csupán 3.532.000 külföldi vendégéjszaka realizálódott, ami gyakorlatilag azonos a 14 évvel korábban, a 2000-ben elért 3.519.000 vendégéjszakával. Ez annak ellenére történt, hogy 2000-2014 között a vidéki szállodai kapacitás közel 40%-kal nőtt. Itt az okok alapos elemzésére, a növekedési stratégia minden érdekelt bevonásával történő kidolgozására van szükség.

Erősebb marketinget, több szakmai egyeztetést sürgetnek

Mindezek alapján a jelen közös állásfoglalást megfogalmazó szövetségek különösen fontosnak tartják a marketing erősítését bel- és külföldön, legjelentősebb beutazó piacainkon. Így különösen Németországban, ahol az elmúlt években gyengült a marketingaktivitás, az MT Zrt. frankfurti irodája mellett szállodavállalatok képviseletei is megszűntek, folyamatosan csökkent a legnagyobb piacunkon felhasznált marketing ráfordítás.

Turizmusunk jövőbeni sikere érdekében az ágazat által támogatott brandépítésen túlmenően – a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan – javasoljuk a német és más piacokra tervezett konkrét akciók és keretek bemutatását és egyeztetését a turisztikai vállalkozásokat képviselő szakmai szervezetekkel.

A romkocsmákba, a budapesti szórakoztatónegyedbe látogató vendégkör megtartása mellett Budapest újrapozicionálásával magasabb költőképességű, kulturális, fürdő- és gasztronómiai attrakcióinkat is értékelő szegmensek megszólítását tartjuk szükségesnek.

Hangsúlyozottan fontosnak tartjuk a MICE szegmensre irányuló promóció erősítését, mert az incentive, kongresszusi, konferenciaturizmus növekedése segítheti elő a nagyobb költőképességű vendégek részarányának, s ennek eredményeként turizmusunk bevételeinek gyorsabb ütemű emelkedését. Mindehhez elengedhetetlen a nagy kapacitású, 2018-as megnyitással Budapestre tervezett kongresszusi központ mielőbbi megépítése és promóciójának beindítása.


Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.
Májusban jön a Budapest100

Májusban jön a Budapest100 

Rekordmennyiségű ház- és közösségi kert nyitja meg idén a kapuit.
Húsvéti tojáskeresés a DinoParkban

Húsvéti tojáskeresés a DinoParkban 

Izgalmas kalanddal várja a DinoPark KÖKI látogatóit a húsvéti ünnepek alatt.
Vízi, szárazföldi és légi járművek főszerepben: jönnek az Esztergom Napok

Vízi, szárazföldi és légi járművek főszerepben: jönnek az Esztergom Napok 

Két hétvége, négy rendezvény: tavaszi pezsgés Esztergomban.
Új világsztárokat és az E.T. -t is elhozta a húsvéti nyúl a Madame Tussauds-ba

Új világsztárokat és az E.T. -t is elhozta a húsvéti nyúl a Madame Tussauds-ba 

Húsvét a Madame Tussauds Budapestben: programok és új figurák várják a látogatókat.
Nincs húsvét Tojás-kút nélkül

Nincs húsvét Tojás-kút nélkül 

Húsvét és tavaszi szünet Székesfehérváron.
Varázslatos világot idéző produkció a Millenárisban

Varázslatos világot idéző produkció a Millenárisban  

Elkezdődött a mitikus világot megidéző Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison
Három nap – nyolc világsztár Paloznakon

Három nap – nyolc világsztár Paloznakon 

Idén nyáron ismét jazzbe borul a Balaton-felvidék.
Pár napig még megnézheti a Munkácsy-kiállítást

Pár napig még megnézheti a Munkácsy-kiállítást 

A nagy érdeklődésre való tekintettel a tervezetthez képest három héttel később, április 21-én, húsvéthétfőn zár a Szépművészeti Múzeum Munkácsy-kiállítása,
Két hétvége, két piknik a Zsolnay-negyedben

Két hétvége, két piknik a Zsolnay-negyedben 

Májusban újra a szabadtéri élményeké a főszerep a Zsolnay Negyedben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.