A magyar Z generáció természetesnek veszi a technológia adta kényelmet

Itt a legfiatalabb fogyasztói csoport, a Z generáció attitűdjeiről és viselkedéséről szóló új, közép-kelet-európai felmérés eredményei.

A 11 országban vizsgált 18-24 évesek a lakosság 7,2%-át (kb. 11,5 millió főt) teszik ki, és szerepük a gazdaságban egyre jelentősebb. A Mastercard új kutatásából kiderül, hogy bár a fiatalok otthonosan mozognak a digitális technológiákban, a kapcsolatok és a személyes találkozások kiemelkedően fontosak számukra. Emellett elkötelezettek a társadalmi és környezeti kihívások megoldásában, és ezt várják el a különböző márkáktól is. De ugyanígy alapelvárás számukra, hogy a vásárlásaik és az általuk használt pénzügyi szolgáltatások gyorsak és kényelmesek legyenek. Szívesen vásárolnak online, és rajonganak az érintésmentes mobilfizetésért, valamint a mobilbankolásért.

 

A fiatal generáció anyagilag főként a szüleire támaszkodik, ugyanakkor megpróbálja diverzifikálni a bevételi forrásait. A közép-kelet-európai Z generáció képviselőinek átlagos havi jövedelme 450 euró. Közel minden harmadik válaszadó (30%) számára még mindig a szülők támogatása jelenti a fő bevételi forrást, míg 19%-uk részmunkaidőben, 32%-uk pedig teljes munkaidőben dolgozik. A magyar fiatalok 40%-a teljes állásból szerzi jövedelmét, 22% a szüleit jelölte meg, mint bevételei elsődleges forrását, 16 százalék a főleg részmunkából élők aránya.

Elmondható, hogy a fiatalok általában úgy érzik, hogy szüleiktől függenek, és ennek az állapotnak a közeljövőbeli megváltoztatása prioritás számukra. Fő céljuk ezért az, hogy befejezzék tanulmányaikat és megszerezzék első szakmai tapasztalataikat. A jövőben 2000-3000 eurót szeretnének keresni; ez elég ahhoz, hogy eltartsák a családjukat, valamint hogy lakásra és időnként nyaralásra vagy utazásra gyűjthessenek.

Bár a pénz fontos számunkra, a Z generáció a többi emberrel való kapcsolatokat értékeli a legtöbbre. A Gen Z több mint fele (51%) egyetért azzal, hogy vannak a pénznél fontosabb dolgok is az életben. Arra a kérdésre, hogy melyek a számukra legfontosabb értékek, a családot (CEE: 67%, Magyarország: 62%), az egészséget (CEE: 60%, Mo – 50%), a barátokat (CEE:45%,Mo: 49%) és a szerelmi életet (CEE:43%, Mo: 43%) említik. A közkeletű vélekedéssel ellentétben véleményük szerint semmi sem helyettesítheti a személyes beszélgetéseket, és 64%-uk szívesen tölti szabadidejét másokkal, különösen a barátaival.

Okos-vásárlók, akik elmerülnek a digitális világban

Az internet széles körű elterjedésének idején született első generáció elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz. A közösségi médiát nagymértékben használják, hogy naprakészek maradjanak, kapcsolatba lépjenek a barátaikkal és hódoljanak szenvedélyeiknek. Legaktívabbak a YouTube-on (CEE: 91%, Mo: 87%), az Instagramon (CEE:82%, Mo: 73%) és a Facebookon (CEE:77%, Mo: 84%). A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók 70%-a elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát, 73%-uk pedig naponta beszélget barátaival üzenetküldő alkalmazásokon keresztül. Emellett legalább hetente egyszer élvezik a digitális szórakozást: zenét (89%), videókat (74%) vagy videojátékokat (67%) töltenek le vagy streamelnek.

A technológia iránt fogékony, mindig online generáció számára az e-kereskedelem természetes környezet - 76%-uk havonta legalább egyszer vásárol online. Ebben a magyar adat egyezik a közép-európai átlaggal, főként ruházati (60%), élelmiszer (45%) vagy szépségápolási termékeket (41%) vásárolnak a webáruházakban. Ugyanakkor ártudatos vásárlók és a promóciók szerelmesei is: 74%-uk azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77%-uk pedig ellenőrzi, hogy a termék máshol elérhető-e akcióban.

A zökkenőmentes UX elengedhetetlen

Az online vásárlás során természetesnek veszik a digitális fizetést, a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek. Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák - például a Masterpass - dominálnak, Lengyelországban pedig a BLIK hódít. Ugyanakkor, bár a Z generáció 41%-a digitálisan tájékozott, mégis előszeretettel fizet utánvéttel, ez különösen Szerbiában (67%) és Bulgáriában (60%) népszerű.

"A Z generáció természetesnek veszi a technológiával járó kényelmet. Azoknak a márkáknak, amelyek uralni akarják digitális világukat, könnyű kezelhetőséget, gyorsaságot és zökkenőmentes ügyfélélményt kell kínálniuk, lehetőleg mindezt okostelefonon keresztül. Ez vonatkozik a vásárlásra, a fizetésre, a pénzügyekre, de másfajta szolgáltatásokra is. Érdemes követni a Z generáció preferenciáit, hiszen ők diktálják a holnap uralkodó piaci trendjeit" - mondta Marta Życińska.

Az érintésmentes fizetés egyenlő a mobillal

A fizikai vásárlások során a fiatalok a készpénzmentes fizetést részesítik előnyben, amely az általuk keresett kényelmet és gyorsaságot kínálja. A Mastercard tanulmányában megkérdezettek 80%-a fizet kártyával (Mo: 72%), és 61%-uk gyakrabban használja ezt, mint a készpénzt (Mo: 59%).

A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben. A fiatalok 41%-a Közép-Európában és Magyarországon is úgy véli, hogy még mindig túl kevés helyen fogadnak el kártyás fizetést.

Ugyanakkor az érintésmentes fizetés népszerűsége gyorsan növekszik: a Z generációs fogyasztók 58%-a már használja ezt a módszert (Mo: 49%), és 29%-uk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (Mo: 32%). Míg vannak olyan közép - európai országok, ahol az érintésmentes fizetés már most is rendkívül népszerű (Lengyelország - 79%, Csehország - 76%, Szlovénia - 67%), addig néhány piacon még van némi lemaradás (Bulgária - 19%, Szerbia - 32%, Görögország - 36%).

A Z generáció az a fogyasztói csoport, amelyik szívesen fizet mobileszközzel. Az érintésmentes mobilfizetést a Mastercard tokenizációs technológiája teszi lehetővé. A közép- kelet-európai fiatalok 38%-a már most is a mobiljával fizet (Mo.:37%), és 36%-uk a jövőben is így kíván tenni.

 

Forrás: Store Insider


Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!
103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben

103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben 

Magasra szökött az egy négyzetméterre jutó magyar olimpiai aranyak száma a Madame Tussauds Budapest sport termében.
Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás

Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás  

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?