hirdetés
hirdetés

Ferihegy: ne csak a fapadosokat dicsérjük!

Többnyire a Ferihegy forgalmi előterét kettészelő bódévárost emeltető fapadosokról szól a dicshimnusz, ha a ferhihegyi repülőtér forgalmi adatait vizsgáljuk. Annál kevésbé a Malév kényszerű pusztulását kihasználó hálózati légitársaságkról. (Az Utazó cikkéből szemezgettünk, és hozzátettünk még ezt-azt). 

hirdetés

Meglehet, egyikőjük sem azzal állított be a Malév-csőd másnapján, hogy megmenti a magyar turizmust, munkahelyeket teremt, százat, ezeret, de sokuk mégis jelentős járatsürítéseket hajtott végre, hogy központi reptereiken keresztül szórják a Ferihegy vonzáskörzetének utasait a nagyvilágba.

Francia-holland

Mint azt Melles Botond, az Air-France-KLM magyarországi igazgatója Az Utazónak elmondta: a Malév kiesése hatalmas űrt hagyott maga után a magyar piacon, amit a fapados légitársaságok nem tudtak teljes mertékben kitölteni.  A KLM mellett az Air France hűséges code-share partnerét veszítette el Párizs felé, és két évbe tellett, amíg sikerült visszaállítani a Malév-együttműködés idején együtt repült ideális menetrendet.

Így a legfontosabb 2014-es hír, hogy áprilistól újra lesz Budapesten éjszakázó és Budapestről hajnalban Párizsba induló, a tengerentúli járatokhoz kiváló csatlakozást nyújtó Air France járat. Ami azt is lehetővé teszi, hogy az üzletemberek egy nap alatt is elintézhessék üzleti ügyeiket a francia fővárosban. Pozitívum a korábban kényelmetlennek tartott Paris Charles de Gaulle repülőtér nagy ívű bővítése és a budapesti járatok átköltözése a legújabb, utasbarátabb 2F és 2E terminálokra.

A KLM áprilistól ismét napi négy járattal közlekedik Amszterdamba, ami teljes lefedettséget biztosított a holland légitársaság tengerentúli járataihoz. Pozitívum a korábban kényelmetlennek tartott Paris Charles de Gaulle repülőtér nagy ívű bővítése és a budapesti járatok átköltözése a legújabb, utasbarátabb 2F és 2E terminálokra.

Briték

„Az egyetlen olyan légitársaságként erősítettük dupla számjegyű növekedéssel pozíciónkat Budapesten, amely egyetlenként – ráadásul napi három járattal –, Magyarország és Anglia fővárosának elsőszámú repülőtereit szolgálja ki” – elemez Emil Delibashev a Budapestről, London Heathrowra közlekedő British Airways regionális kereskedelmi igazgatója. Kiemelve a Budapest–London között újonnan bevezetett új árstruktúrát, ahol a Hand baggage only szisztéma keretében, irányonként 15 euróval – vagyis oda-vissza 30 euróval – kevesebbet kell fizetni azoknak, akik feladott csomag nélkül indulnak útra. A másik újdonság, a Semi Flex azoknak szól, akiknek fontos, hogy az indulás napján ingyen változtathassanak járatot. Egy ilyen módosítás korábban legalább 200 euróba került volna.

Németék

Bár a Lufthansa csoport – amelyhez a heti 86 járatot üzemeltető Lufthansa mellett az együtt 42 járatot üzemeltető AUA és a Swiss is tartozik – Budapestről Bécsbe tette át regionális központját, erős Magyarországi, piacvezető jelenlét továbbra sem változik. A Magyarországról, Észak-Amerika felé piacvezető légitársaság tavaly az első háromnegyed évben 2 százalékkal, míg a teljes csoport több mint 4 százalékkal növelte magyarországi eladásait.

Tap-TAP

A TAP Portugal a korábbinál kevesebb csoportot és több – köztük Erdélyből, Szerbiából és Szlovákiából érkező – egyéni utast szállított 2013-ban Budapestről. Szolnok Péter regionális kereskedelmi igazgató kiemeli a magyar utazási szokások változását: náluk, a 37 százalékos arányt elérve, tovább emelkedtek az internetes eladások. A legnépszerűbb desztináció továbbra is Lisszabon (a teljes eladás 67 százaléka), és Madeira (20 százalék). A távolabbiak közül Rio de Janeiro, Miami, New York, Marrakech. Negatívumként említi, hogy a magyar piacon csökken az utazási irodai nagykereskedők, a tour operátorok száma. A térségben gyengül Budapest és vele a repülőtér szerepe, miközben Bécs mellett elgondolkodtató a belgrádi és más közeli repterek felfutása. 2014-ben a TAP nyáron már nyolc járatot üzemeltet Budapestről. A pesti képviselet irányításával Bukarestből hat járatot indít, július elsejétől pedig Belgrádból heti három közvetlen járattal kezdi meg az üzemelést. 

Cseh és lengyel

A Czech Airlines Budapestről napi két járatot üzemeltet Budapest–Prága között, ami nyáron ismét napi három járatra bővül. Szintén nyártól – szombat kivételével – napi 2 járat közlekedik a légitársaság prágai központjából Pozsonyba és Kassára. Így Magyarország minden területéről könnyen elérhető a légitársaság valamelyik járata, és prágai átszállással a teljes útvonalhálózata. A Czech Airlines, a CSA is jó évet zárt Magyarországon, ami kiemelten fontos piacnak tart – elemez Tóth Attila a légitársaságot képviselő Aviareps Magyarország Kft. vezérigazgatója. 

Márciustól, hétköznapokon, napi háromról négyre emelkedik a lengyel LOT légitársaság Varsó–Budapest járatainak száma. A továbbra is kérőért epekedő lengyel nemzeti is igyekszik csábítani a magyar utasokat hosszú távú járataira. Nem véletlen, hogy egy éve nálunk is turnéztak Boeing 787 Dreamlinerükkel. Bár a gépekből a légitársaság EU által jóváhagyott átalakítási programja miatt néhány kölcsönadni kényszerülnek.

És a többiek

A fentiek mellett nem szabad megfeledkezni a Budapesttel újra meg újra megpróbálkozó skandináv SAS-ról, mely tavaly rendkívül ambíciózus tervekkel kívánt beszállni a fapadosokkal roskadásig telt Magyarország-Észak Európa viszonylatba. Sajnos kisebb sikerrel, mint várták, pedig ez az a viszonylat, melyet a Malév bedőlését követően sokáig nem fedett le hálózati légitársaság, hacsak a már interkontinentális útvonalakban utazó és bázisain keresztül kiterjedt átszálló forgalmat bonyolító Norwegian-t nem tekintjük egyre inkább annak.

Egyre stabilabbnak tűnik a lett airBaltic helyzete is. A téli és nyári menetrendben egyaránt közlekedő rigai járat mellett a lettek tavaly már Sármelléket is bevették a repertoárba.

Belgrád sok év utáni újranyitása igen jól jött a Malévnak. Fordult a kocka, a mára Etihad segédlettel Air Serbiává vált JAT Airways ezentúl Budapestről hordja majd Belgrádba közvetlen járatán az Air Serbia egyre bővülő útvonalhálózatán repülni kívánó honfitársainkat. Ugyanezen az útvonalon jelen van a fehérorosz Belavia is, bár ők Minszk-Budapest-Belgrádot repülnek.

A tavaly a hazai üzleti utazók kedvencévé vált AirBerlin is bővített, és igyekezett kedvező árakkal több átszálló utast gyűjteni Berlin-Tegelen keresztül egyebek mellett Skandináviába a SAS nagy bánatára.

A román TAROM magyarországi forgalma 2012-ben 250%-kal nőtt. Ezzel tavalyelőtt elnyerte a Budapest Airport Leggyorsabban Növekvő Full Service Légitársaság kategóriában járó díjat.

A Budapestről Európán kívülre induló járat, a Qatar Airways dohai járata is köszöni, jól van. Bár a nagydumás Akbar al Baker által még a járatnyitón optimistán belengetett széles törzsű gép szolgálatba állásáról nem tudni.

A 2014-re igen ambíciózus tervet meghirdető Turkish Airlines a Malév leállásakor heti 10 járatot üzemeltetett Budapest és Isztambul között. Ez mára napi kettő, heti 14 járattá bővült. A cég az útvonalat magas, 78%-os kihasználtsággal repüli. A Wizz Air isztambuli megjelenésével átalakult a Turkish point-to-point és átszálló utasainak aránya; 60-40% utóbbiak javára, akik elsősorban a Távol-Kelet és India felé veszik az irányt az Atatürk reptéren keresztül.

Az EL AL is ráerősített a magyar piacra 2012 februárját követően. Bár időközben Tel Avivban is megjelent a Wizz Air, az izraeli zászlóvivő jelentős szeletet hasít ki ebből a tortából erős leisure forgalommal, melynek remek bizonyítéka a Ferihegyen tavaly nyáron számos alkalommal megforduló Boeing 747-es.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai