Forró témák, feszes napirend

„Mindennél fontosabb, hogy előre nézzünk, hogy munkánkat a legoptimálisabb jogi és gazdasági környezetben végezzük” — jelentette ki dr. Erdei Bálint, a MUISZ elnöke és megnyitotta a valóban számos aktuális témát felvonultató közgyűlést.

Alig ért véget az elmúlt hetek egyik, utazási irodai szempontból kiemelt fontosságú eseménye, az ECTAA-közgyűlés, a szakma ismét összegyűlt az ECTAA-házigazda MUISZ közgyűlésén. A témák súlyát bizonyítja, hogy a szövetség 148 rendes tagjából 129-en regisztráltak a csütörtökön, a budapesti Gellért szállóban megrendezett eseményre. Az esélyt, hogy a következő közgyűlésre még ennél is többen regisztrálnak, növelheti, hogy felvételre vár 7 rendes és 2 rendkívüli tag. Utóbbiak jelenleg 37-en vannak. A létszámbővülésre Erdei Bálint is felhívta a figyelmet. „A MUISZ meghatározó tényező a szakmában” — mondta az elnök, és létszám növekedése mellett felhívta a figyelmet a szövetség stabil pénzügyi helyzetére, illetve növekvő ismertségére. Egymást érik a bel-, és külföldi tanulmányi utak. Sőt, jövő áprilisban, Tunézia és Horvátország után harmadik alkalommal rendezi közgyűlését külföldön a MUISZ. Fajsúlyos témákkal került megrendezésre idén több MUISZ-vacsora és konferencia. A vacsorák folytatódnak, hamarosan, ha csak nem jön közbe valami, a vendégek közt üdvözölhetjük Guller Zoltánt, Boros Emese miniszteri biztost, a KKM Turizmusdiplomáciai Főosztályáról, a Nébih, a Hungexpo és a BSI képviselőit. Társadalmi ismertségét egyebek mellett online kampányokkal igyekezett növelni a szövetség, „7 dolog, amit nem tudtál az utazási irodákról” címmel. Ha már online, készül a MUISZ új honlapja. És etikai kódexe. Egyike a már évek óta napirenden lévő, de még mindig nem elrendezett tennivalóknak a felelősségbiztosítás kérdése. Jóllehet, a tagok 48%-a tartja elegendhetetlennek, 25% szükségesnek, míg 27% meggondolandónak, a bevezetés a gyakorlatban egyelőre várat magára. És végezetül üzeni a MUISZ, hogy névtelen levelekkel nehezen tud mit kezdeni.

Azzal viszont biztosan tudnak előbb utóbb, mit kezdeni a tagok, ha az évek óta előkészítés alatt lévő és remények szerint az UNESCO várományosi listájára felkerülő dunai Limes valóban elnyeri világörökségi státuszát és beindulhat a folyam partjától számított 30-30 kilométeres sávban az a turizmusfejlesztés, aminek fontosságáról Hirschberg Attila, a Limes-projekt kiötlője és ebben első számú segítsége, Karsai Árpád, a program vezetőtervezője évek óta győzködik a politikát. A GINOP keretében akár millárdos nagyságrendű pénz állhat rendelkezésre a Karsai szerint „ígéretes szuperdesztináció” előkészítésére. Hangsúlyozta: a római emlékek önmagukban nem elegendőek a nemzetközi porondra történő kilépéshez, ki kell használni a megadott sávban fellelhető további idegenforgalmi attrakciók és szolgáltatások közti együttműködés lehetőségét. A sikeres megvalósulás akár mintegy félmillió vendéget is hozhat évente.

Nagyon is időszerű téma az uniós adatvédelmi rendelet, aka GDPR. A rendelet a digitális térbe kerülő magánszféra védelmét szolgálja — magyarázta az adatvédelmi hatóságot képvsielő Szabó Endre Győző. A rendelet jövő év májusától lép hatályba az egyes tagállamokban. Mivel az utazási irodák adatgazdák, nem képeznek kivételt a törvény hatálya alól. Sőt, a hazai szabályozás a KKV-szektort sokszor kivételként kezeli, a GDPR alól nincs felmentés. Fontos, hogy a jogszabály hatálya kiterjed nem csak az uniós tagországokra, hanem azokra az országokra is, amelyekben a 28-ak rendelkeznek partnerirodákkal, és ezekbe az országokba utaztatnak is. Eljárás a tevékenység székhelyén indulhat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy mondjuk az osztrák központú, de magyarországi irodával is rendelkező céggel szemben az osztrák hatóság jár el, akkor is, ha a jogsértés nálunk történt. Ha az eljárás bírsággal végződik, nem kell attól tartani, hogy egyből mindenkinek a maximális 20 millió eurós, vagy a globális éves forgalom legfeljebb 4%-ának megfelelő összeget sózzák a nyakába — nyugtatta az aggodulmakban fészkelődni kezdőket Szabó Endre Győző. (A témát remek cikkben járjuk körül a Turizmus Trend novemberi számában. Ugye, ön is olvasta? Vagy még nem előfizetője a lapnak?!)

Az ECTAA-találkozón is napirendre tűzték a package irányelv témáját. „A mai napig sajnos nem tudjuk, mit fog a kormány elfogadni. Addig is, amíg a jogszabály nem kerül elfogadásra, nem beszélünk róla” — mondta Erdei Bálint. Hajdú Attila, a MUISZ nemzetközi bizottságának vezetője röviden annyit ismertetett, hogy a Nyugat- és Észak-Európában viszonylag könnyebben átment irányelv a mi fertályunkon készül „kicsit döcögősen.”

Időszerű volt a lengyel LOT közgyűlésen történő megjelenése is. A nemrég Sali Sándor, ex-airberlin, és Szabó Judit (Alitalia) szakértelmével bővülő fuvaros jövő májustól olyat tesz, amit azelőtt más légitársaság a magyar légiközlekedésben még nem művelt: egy Dreamlinert fog a Ferihegyen állomásoztatni, hogy New Yorkba és Chicagóba repüljön közvetlenül. A LOT térségi ambicója nem kevesebb, mint Közép-Európa nemzeti légitársaságává válni — mondta ezt azon az esős napon munkatársunknak Adrian Kubicki, a LOT szóvivője a ferihegyi SkyCourtban, amikor az airberlin utolsó budapestről induló járata kigurult a 31-es bal pályára, és a LOT megmentette a berliniek észak-amerikai jegyet fődíjnak megtevő nyereményjátékát.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?