Honnan hová?

Amint lapunk előző számában megígértük, folytatjuk a dynamic packaging magyarországi megjelenésével foglalkozó cikkünket. Az általunk most megkérdezett szakértők állítják, hogy külföldön évekkel ezelőtt, idehaza pedig legalább két-három éve megjelent olyan termék, amely gyakorlatilag dynamic packagingnek nevezhető. A szolgáltatás kényelmes, hasznos és felhasználóbarát, ennek ellenére most úgy tűnik, évekbe telik, mire tömegigény lesz hazánkban rá.

A szolgáltatás megjelenése – nem utolsósorban a szolgáltatást elindító Triplanet agresszív piaci fellépése miatt – számos kérdést felvetett. Mostanra úgy tűnik, a szakma véleménye a legtöbb kérdésben egybecseng, ami azt jelenti, hogy a dynamic packaging is a helyére kerül. A legtöbb megkérdezett szakember szerint senki sem állíthatja például, hogy ő találta ki Magyarországon a dynamic packaginget. „A meleg vizet nem lehet még egyszer feltalálni” – mondja Boda László, a Galileo IT-menedzsere. Nem találhatta ki valaki Magyarországon a dynamic packaginget, amikor évtizedek óta működnek külföldön olyan nagy dynamic packaginget nyújtó weboldalak, mint az Orbitz, a Travelocity vagy az Expedia. Simon András, a Chemol Travel ügyvezető igazgatója szerint sem érdemes azon rágódni, ki volt az első, és ki mit vett át kitől, mert a dynamic packaging nem levédhető. Másrészt Magyarországon mindenkinek fel kell készülnie arra, hogy egy versenytársa lemásolja az ötleteit. Ezzel önmagában azonban nem lehet sokra menni: a piac nagyon gyorsan változik, csak az tud talpon maradni, aki képes az állandó fejlesztésre. Ezután érthető, hogy nem könnyű megmondani, mikor kezdődött a dynamic packaging története Magyarországon. A globális disztribúciós rendszerekben (CRS) alapból lehetett foglalni repülőjegyet és szállást, innen már „csak” egy lépés volt a dynamic packaging kialakítása. Simon András szerint a Chemolnál ők már négy éve is próbálkoztak a dynamic packaging bevezetésével, de akkor sem a megfelelő műszaki megoldások nem voltak meg, sem a piac nem volt elég fejlett ehhez. Csuhaj Miklós, a Worldspan country managere azt mondja, hogy a bolgár Travelstoremaker volt az a cég, amely két éve olyan szoftvert dolgozott ki, amely lehetővé tette volna a dynamic packaging kialakítását. A magyar cégek nem éltek a lehetőséggel, azt azonban, hogy működőképes volt, mutatja, hogy az Egyesült Királyságban azóta több dynamic packaging rendszer épült erre a szoftverre. Azt a fejlesztést, amelyből a Triplanet kinőtt, egy másik globális disztribúciós rendszer (CRS), a Galileo indította – hívta fel a figyelmet Boda László. 2005-ben az Yton Kft. fejlesztette a Galileo instrukciói alapján a fapadosok helyfoglalási rendszerét. A cég akkori ügyvezetője a Triplanet megalapítója, Bánki Róbert volt. Az Yton emellett internetes webáruházat is kialakított magának, amelyen keresztül repülőjegyet lehetett venni. A kettő összegyúrásából alakult ki a netbook, amely a kezdetektől fogva a Galileo tulajdona volt. A rendszer 2006-ban indult élesben. „Jelenleg több mint száz utazási iroda használja, de csak tíz olyan hely van, ahol jelentős forgalom generálódik belőle” – mondja Boda László.

Csak egy mellékszál?

Ez a kijelentés rá is világít az egyik lényeges pontra. Az önmagában nem elég a forgalom növekedéséhez, hogy az utazási iroda kitesz a weboldalára egy online foglalási terméket, ahogyan azt Csuhaj Miklós szerint az utazási irodák 80 százaléka gondolja. „Ez nem lehet a cél, csak az eszköz” – teszi hozzá. Csak akkor tud működni, ha megfelelő marketinget és pluszszolgáltatásokat tesznek mellé, ami akár a dynamic packaging is lehet. Az lesz a nyertes, aki egyedi dolgot tud kínálni, mint például – most még – a Triplanet. Boda László szerint az idő mindenképpen a Triplanetnek dolgozik, hiszen három év tapasztalata áll mögötte. Ebben nyilván része van a Galileónak is, de Boda azt mondja, a Triplanet fejlesztői nagy adag kreativitást is hozzátettek. Mindez azonban különösebben nem zavarja a CRS-eket, mivel számukra a dynamic packaging mindenképpen csak egy mellékszál lehet. Boda egyébként úgy látja, a dynamic packaging rendszer működtetéséhez nem kell különösebben nagy személyzeti háttér; szerinte kell egy szervező, egy-két professzionális kreatív fejlesztő, és ha ez megvan, akár két további dolgozó elég lehet a háttérfeladatok elvégzésére. Az egyik általunk megkérdezett szakember ellenben azt állította, hogy a dynamic packaging működtetéséhez komoly informatikai háttérre van szükség: nagy teljesítményű szerver kell, személyzet és call-center, amelynek a költségei akár az évi 40 millió forintot is elérhetik.

Színesíti a kínálatot

Azt is világosan kell látni, mit lehet várni a dynamic packagingtől. Minden szakember úgy vélte, hogy a szolgáltatás sohasem lesz a csomagtúrára szakosodott utazási irodák versenytársa. Azzal árban nem lehet versenyezni, hogy egy utazási iroda egész nyárra lefoglal egy szállodát, és charterjáratot indít oda. A dynamic packaginget a városlátogató túrák megszervezésére találták ki, az utazási irodát semmiképpen sem váltja ki. Boda László azonban azt mondja, mindenképp érdemes használni, hiszen gyorsan és jól lehet vásárolni ezen a módon. A magyar piacon nagyon nagyok az árkülönbségek, érdemes megkeresni a legjobb ajánlatot. A szolgáltatás forgalma szerinte azért sem lehet jelentős, mert viszonylag kis árbevételt hozó üzletről van szó: a nagy értékű, többhetes egzotikus utakat az ismert, megbízhatónak tekintett utazási irodákban foglalják az utasok. Elvileg az üzletemberek is lehetnének a dynamic packaging célcsoportja, a valóságban azonban az ő utaztatásukat az erre specializálódott utazási irodák végzik. Ez becslések szerint eleve elviszi az internetes forgalom 70 százalékát. A dynamic packaging arra mindenképpen jó, hogy színesítse a kínálatot. Annak érdemes kialakítania, akinek amúgy is van jól működő utazási irodája, de a szolgáltatás önmagában nem áll meg a lábán. Ahogy egy szakember fogalmazott: ha valakinek van egy cipőboltja, az már nyithat benne cipőfűzőrészleget, de csak cipőfűző eladásából nem lehet megélni. Abban nincs teljes egyetértés, mekkora forgalmat hozhat a dynamic packaging. Annyit lehet tudni, hogy néhány cég valószínűleg hónapokon belül bevezeti a rendszert. „A Worldspan ma is minden támogatást megad a programfejlesztésre áldozó cégeknek. De csodák nincsenek” – figyelmeztet Csuhaj Miklós, aki arra is felhívja a figyelmet, sok múlik azon, hogy valaki melyik cég helyfoglalási rendszerét használja, mert a különböző CRS-rendszerek különböző logika alapján keresnek menetrendeket, árakat, illetve jelenítik meg az ajánlatokat, így más-más logika alapján működő dynamic packaging rendszereket lehet kialakítani belőlük. Annak ellenére, hogy a lehetőség megvan, az érdeklődés nem túl nagy. Csuhaj Miklós most egyetlen utazási irodáról tud, amely érdeklődik a dynamic packaging iránt. Az érdektelenség oka szerinte nem az, hogy az utazási irodák félnek a beruházástól, hanem hogy teljesen tájékozatlanok. Egyeseknek arról sincs sok fogalmuk, hogyan kell jelen lenni az interneten. Csuhaj Miklós egyébként nem is lát nagy jövőt a dynamic packaging előtt Magyarországon. A Bánki Róbert által korábban felvázolt számok – idén 100 millió forint, jövőre 2-3 milliárd forint – szerinte teljesen irreálisak, ha legalábbis a dynamic packaginget a klasszikus értelemben, legalább két szolgáltatás összefűzése estén használjuk. Csak hosszú idő alatt változik a piaci környezet, például több pénzük lesz az embereknek. Rövid távon Horváth Ákos, az Amadeus ügyvezető igazgatója sem számít nagy forgalomra, hosszabb távon azonban, amikorra felnő az internetgeneráció, és jelentőssé válik a kártyás fizetés, szerinte változik a helyzet. Boda László ellenben úgy tapasztalja, nő az érdeklődés a dynamic packaging iránt: tavaly az utazási irodák és a légitársaságok közötti elszámolási rendszer szerint körülbelül 55 milliárd forintos volt ez a piac; ennek öt százaléka ment a netbookon keresztül. Ez az arány az USA-ban meghaladja az 50 százalékot, de még Csehországban is 17 százalékos, így a magyar piacnak is van hova fejlődnie. Ugyancsak a netbookról származik a tapasztalat, hogy az utak 30–40 százalékát kártyával fizetik. Boda László 1,5 millió forintos kártyás tranzakciót is látott már. Érdekes az is, hogy a foglalt utak nagy része kettőnél több útvonalszakaszt tartalmaz, az átlag három fölött van. Az átlagutasszám 1,6.

Tízből kettő vásárol

Simon András azt mondja, a szűk keresztmetszetet a Magyarországon még viszonylag éretlennek számító online szálláshely-foglalási piac jelenti. Persze szálláshelyekből nagyobb is a kínálat, és később is indultak az ezeket kínáló online foglalási rendszerek. Két-három éven belül azonban az online szállásfoglalások száma látványosan nőni fog, bár a repülőjegy-eladások volumenét sohasem fogja elérni. A piac már ma is készen áll, éppen ezért nem meglepő, hogy több cég gondolkozik a dynamic packaging bevezetésén. Simon András szerint az utasok számára nagy könnyebbség, ha nem kell külön repülőjegyet és szállást keresniük, és csak egyszer kell fizetniük. A szolgáltatónak is előnyösebb, ha egyszerre több szolgáltatást tud eladni. Simon András úgy látja, hogy évi 2-3 milliárd forintos forgalom benne van a piacban, de az nem valószínű, hogy ez egyetlen szolgáltatónál realizálódna. De az érdeklődés még nem vásárlás: ha tíz utas megnézi a weboldalt, közülük is csak kettő-három vásárol. Olyan vélemény is elhangzott, hogy bőven elég a Triplanet tulajdonosai számára, ha nem halmoznak fel túl nagy veszteséget a következő évek során, ugyanis ha a dynamic packaginget használók száma eléri Magyarországon a kritikus küszöböt, megjelenik valamelyik multinacionális mamutcég, az Orbitz, a Travelocity vagy az Expedia, és felvásárolja a piacvezetőt, amely szerencsés esetben a Triplanet lehet.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?