Húst hússal, pizzával, mate teával

Egykor Dél-Amerika Svájcának hívták a gazdagsága miatt, de ma ez inkább a biztonságának és nyugalmának köszönhetően igaz. Bár kétszer akkora, mint Magyarország, alig 3,4 millióan lakják, a lakosság fele ráadásul a fővárosban, Montevideóban él.

A hús mellett – ebből ők esznek a legtöbbet a világon, évente átlag kilencven kilót grilleznek fejenként – a másik nemzeti ételük a pizza, és szinte mindenki termosszal a kezében sétál az utcán, hogy a tökhéjból kortyolgatott mate teáját forró vízzel tudja pótolni. Szerencsés és nagyon gyakorlatias szokás a folytonos folyadékbevitel, hiszen a ledarált cserjéből készült tea pont a hús okozta megbetegedésekre van jótékony hatással, így az uruguayiak megmenekülnek a köszvénytől.

MAGYAROK ITT IS BŐVEN AKADNAK

Bár tizenkétezer kilométerre járunk Magyarországról, itt is megtaláljuk honfitársainkat: főleg a két világháború között jöttek sokan, volt idő, amikor a fővárosban ötezer magyar élt. Komolyan hozzájárultak az ország fejlődéséhez, a montevideói magyar otthon dísztermében találunk például egy másolatot az ország Himnuszának kottájáról és a szerző portréjáról. Francisco José Debali Erdélyben született Debály Ferenc József néven 1791-ben, és elismert szerző lett Dél-Amerikában, mert Paraguay nemzeti himnuszát is ő szerezte.

Harminc éve kezdődött, hogy kétévente összegyűlnek Dél-Amerika magyarjai. Azzal ünneplik az összetartozást, ami az otthonról hozott örökségből a legtovább megmaradt, vagyis a néptánccal. Sokan közülük már nem beszélnek magyarul, de a gyökerek erősek. Most éppen Uruguay a soros a szervezésben, ezért ide érkezett három magyar néptáncegyüttes Brazíliából, öt Argentínából, és a helyi, azaz uruguayi Tündérkert is fellép négy különböző korosztállyal.

MAGYAR KOLBÁSZ, A NAGYVÁSÁRCSARNOKHOZ HASONLÓ PIACTÉR

A gálaest másnapján bejárjuk az óvárost. A közeli kikötőben találjuk a hazai Vásárcsarnokhoz hasonló fedett piacot, a Mercado del Puertót. Ma már turistalátványosság, igazi uruguayi gasztroszentély, ahol a látogató mennyei grillezett húsokat és különféle helyi jellegzetességeket kóstolhat. Véres hurkát, bárányjavát és marhavesét rendelek, mellé pedig melio-meliót, amely pezsgő és fehérbor egy-egy arányú keveréke. Mennyei eledel, igaz, nem olcsó, de megfizethető áron. Egyébként minden helyi étlapon megtalálni a hungarost – ez itt vékony kolbászt jelent, amelyet valószínűleg honfitársaink hozhattak be, ezért azonosítják a magyarokkal.

Persze nem mehetek haza anélkül, hogy meg ne kóstolnám a steaket. A három nagy marhatartó ország, Argentína, Brazília és Uruguay között a legvéresebb vita arról zajlik, kinél finomabb a sült marhahús.

CSALÓKA CSALOGATÓ KÉPEK A HOTELRŐL, DE MÁS A VALÓSÁG

És most a szállodáról: hosszan netes keresés után egy vadonatúj dizájnhotelre szavazok, ahol a bevezető akciónak köszönhetően ötven dollárért adnak szobát egy éjszakára. A döntés meghozatalában sokat nyom a latba, hogy a tetőn, a tizenkettedik emelet magasságában található egy pompás medence – a meggyőző képek tanúsága szerint a partra könyökölve három irányban is látszik a tenger, ugyanis az épület egy félsziget csücskéhez közel fekszik.

A különben valóban igényes szállodába érkezve kiderül, hogy a valóság picit más: a hotel nem a parton, hanem egy forgalmas utca kellős közepén helyezkedik el. A tetőről valóban látszik a távolban a tenger, viszont a medencével van egy apró probléma: egy nagyobb tempóval átérünk az egyik széléből a másikra, ugyanis alig öt méter hosszú… Hiába, fotózni tudni kell – ez egyáltalán nem látszott a képeken.

VASÁRNAPI MULATSÁG

A fővárosiak kedvenc parkjában, a tengerpart közvetlen közelében lévő Parque Rodóban nagy a tömeg. Vasárnap délután van, a part menti forgalmas sugárút lezárva, és a teljes területen különféle sportokat népszerűsítenek. Az aszfalton kosaraznak és röplabdáznak, egy jókora színpadon a helyi Norbi ugrál, megmozgatva több száz embert, kicsit arrébb különféle küzdősportok bemutatója zajlik. Hófehér, bő gatyában egy kisfiú szaladgál az úton nézelődő emberek között.

„Te is karatés vagy?” – kérdi tőle egy biciklis kamasz.

„Nem, én magyar!” – válaszolja a kisfiú spanyolul. Fellépésre jött, a néptánctalálkozóra érkezett együttesek egyik ifjú tagja. Megérkezik az autóbusz, a járműről magyar népviseletbe öltözött fiatalok szállnak le: az anyaországi Zemplén együttes és egy brazil csoport. A mezőségi ruhában pompázó magyar lányok, látva a zumbaoktató vehemenciáját, beállnak az ugrabugráló tömegbe, hiszen ez tökéletes bemelegítés a néptánchoz. Nagy sikerük van, mindenki őket akarja lefényképezni. Magyar siker Montevideóban – nemhiába, ezt látni kell.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?