Viva Las Vegas!

A jelzőkből már évekkel ezelőtt kifogyott a kommentátor – itthon és külföldön is. Mert, hogy is lehetne minősíteni vagy értékelni azt az Istentől távol eső, sivatagi várost, ahol ráadásul állandóan hőség van – mégis évi 40 millióan keresik fel. Már most is 150 ezer szállodai szobája évről évre ezrekkel gyarapodik az  évi 21 615 kongresszus pedig már a szerencsejátékokkal egyenértékű bevételt jelent…és persze el ne felejtsük: minden egyes turista átlag 500 dollárt játszik el a póker vagy rulett asztaloknál. Las Vegas varázsa már régóta nem – csak – ez utóbbi….

A válság néhány hónapra megrendítette a nevadai sivatagban felépült álomváros szórakoztató iparát, ám tavaly minden idők legnagyobb turisztikai bevételét és látogatószámát regisztráltak Las Vegasban. Néhány ezer híján 40 millióan rándultak el ide – átlag 3,3 éjszakát töltve az immár többmilliós nagyváros pazar hoteljeiben. A régi patinás szállodák – Stardust, Dune, Frontier, Sahara – közül ugyan már egy sem fogad vendégeket, de az újak és legújabbak 150 ezer szobájában szinte állandó a teltház.

Tavaly a töltöttség hét közben is 80 százalék felett volt, a hétvégéken ez 90 százalék fölé emelkedik. (Összehasonlításként az amerikai átlagos kihasználtság 61,4%.) Ami azonban jelentősen változott az a hotelárak. Míg két-három évtizeddel ezelőtt még 20-30 dollárba került egy kétágyas szoba az – akkori – ötcsillagos szállodákban, addig ma nehéz 150-200 dollár alatt megaludni a város „főutcáján”, a Strip-en levő hotelekben. Ennek oka roppant egyszerű: korábban a kaszinóbevételek egészítették ki a szobaárat, de amióta ezek visszaestek az árakat emelték… Pedig van hotel bőven és épülnek újak is.

A közelmúltban itt nyílt meg a világ első Nobu hotelje mindössze 181 szobával, a Ceasar’s Palace tőszomszédságában. A régi házakat itt nem újítják fel – dózer és építik az újat. Az MGM Resorts hetek alatt lebontotta a Mandalaya Bay Hotel mellett már „réginek” számító TheHotelt, s helyére egy 1100 szobás újat épít Delano néven. Jövőre adják át a kisebb, de bizonyára sokkal drágább 144 szobás Gansevoort hotelt, amelyet a híres design guru Victor Dral álmodott meg. A egykor leghíresebb las-vegasi hotel, a Sahara helyén folytatódik a SLS las Vegas építése – ezt szintén jövőre adják át. Megjelentek az ázsiaiak is: a maláj Genting Group egy 3500 szobás házat emel – hol másutt, mint a szintén legendás Stardust Hotel helyén, a szállodához a kínai nagyfal replikáját is odabiggyesztik. Ezek és a többi most folyó szállodaépítkezés összértéke megközelíti az 5 milliárd dollárt.

A világ szórakoztató iparának fővárosának vezetői azonban jól tudják, hogy a hotel – még ezernyi játékmasinával felszerelve is! – önmagában kevés. Nemrég fejeződött be a reptér, a McCarran 2,4 milliárd dolláros bővítése, készül egy 20 ezer nézőt befogadó sport központ, már szerelik a világ legnagyobb óriáskerekét, és hamarosan elkészül az LINQ néven futó szórakoztató és gasztronómiai „bázis” is. A város konferencia központját pedig 2,5 milliárd dolláros befektetéssel több ütemben bővítik.

Az idei Pow Wow turisztikai vásáron mutatták be a nemzetközi sajtónak a város központjától távol eső, de minőségi kultúrára felépített, opera előadásokra is alkalmas létesítményt, a Smith Centert, amelynek szomszédságában két korszerű, új múzeum található: az amerikai bűnözés és igazságszolgáltatás történetét bemutató MOB múzeum és a stílusos Neon Museum. Utóbbiak nem vonzanak igazán nagy tömegeket, a pazar show műsorok annál inkább. A Cirque du Soleil társulata egymaga 8 látványos showt tart műsoron évek óta – idén ehhez csatlakozott a Michael Jackson zenéjére készült One, és itt lép fel minden este a világ leghíresebb illuzionistája David Copperfield, hogy a rendszeresen itt éneklő Celine Diont és a rock többi nagyjait ne is említsük. Las Vegas ráadásul egyre jobban „épít” a fiatalkora is. Bár a látogatóknak – még – csak 11 százaléka 21 év alatti, de az arány fokozatosan nő. A híres két Wynn hotelben – Encore és Wynn’s – például két high-tech diszkót avattak, ahol a műfaj legnagyobbjai így például David Guetta is fellépnek sok ezer rajongó előtt. A kaszinóváros tehát folyamatosan megújul, és a vérfrissítés jó marketinggel meghozta az eredményt – már a 2012-es számokban is.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.