Szárnyalnak a budapesti szállodák

A budapesti hotelek foglaltságban felülmúlták a prágai és a bécsi hoteleket is január-februárban az STR jelentés szerint. A hazai kereslet ugyanebben a két hónapban erősödött, köszönhetően a SZÉP kártyák bővülő szállodai felhasználásának. A külföldi vendégéjszakaszám növekedésében a vidéki szállodák messze megelőzték a budapesti hoteleket. Az ukrán szállodai vendégéjszakák száma 43,1%-kal nagyobb lett, míg a német vendégéjszakák száma tovább csökkent- olvasható az MSZÉSZ által kiadott aktuális szállodai trendriportban.

Főbb tendenciák, változások

Februárban is folytatódtak a pozitív tendenciák a turizmusban. A magyarországi szállodák szobafoglaltsága brutto átlag szobaára, és revpar mutatója is emelkedett a múlt évihez képest. Az első két hónapban a hazai hotelek összes brutto forgalma 6,5%-kal, szobaárbevétele 8,1%-kal múlta felül a bázist. A kiemelkedő eredményeket elősegítette, hogy a belföldi és külföldi vendégéjszakák száma 9, illetve 8,5%-kal nőtt.

A SZÉP kártya élénkítette a keresletet

A hazai kereslet erősödéséhez nagyban hozzájárult a SZÉP kártya kirobbanó, 21%-kal bővülő szállodai felhasználása. Emellett segítették a forgalom növekedést a főleg vidéki szállodák kedvezményews akciói, a viszonylag enyhe tél és az alacsony üzemanyagár is.

 A külföldi vendégéjszakaszám növekedésében idén január-februárban a vidéki szállodák messze megelőzték a budapesti hoteleket. A külföldi vendégéjszakaszám növekedésében a vidéki szállodák messze megelőzték a budapesti hoteleket. A Budapesten kívüli hotelekben a külföldi vendégéjszakák száma 18,5%-kal, míg Budapesten csak 3,8%-kal nőtt.

Kínából 102,9% volt a növekedés

Az Európai Unióból 8,5%-kal, az európai országokból 3,3,%-kal, Ázsiából 17,9%-kal nőtt a szállodai vendégéjszakák száma. Utóbbiban nagy szerepe volt annak, hogy Kínából 102,9%, Izraelből 18,8% volt a növekedés.

Legnagyobb beutazó piacainkról kiemelkedő növekedés történt Ausztriából (+12,3%), Csehországból (+18,1%) és Romániából (+22%).

Folytatódott az orosz piac másfél éve tartó leépülése. Az első két hónapban 9,9% volt az orosz vendégéjszakák számának csökkenése, ugyanakkor fenruárban itt is 5,1%-os bővülés mutatkozott 2015 februárjához képest.

 Feltűnő, hogy az orosz-ukrán konfliktus folytatása ellenére - január-február hónapokban az ukrán szállodai vendégéjszakák száma 43,1%-kal nagyobb lett.

Hagyományosan legnagyobb piacunkról , Németországból is folytatódott az elmúlt években tapasztalt negatív tendencia. A vendégéjszakák száma az idei év első két hónapjában 2,5%-kal lett kevesebb. Ezzel szemben februárban 3,4%-os bővölés mutatkozott.

A vidéki szállodák jelentős húzóerőt jelentettek

Az országos szállodai teljesítményeket a vidéki hotelek húzták magukkal. Ezek összes bruttó forgalma 10,3%-kal, szobaárbevétele 12,9%-kal nőtt, miközben a fővárosban az összes forgalom csak 2,2%-kal. A szobaárbevétel csupán 3,7%-kal lett nagyobb a 2015 első két hónapjában elértnél.

Vidéki szállodáinkban a belföldi vendégéjszakák száma 9%-kal, a külföldi 18,5%-kal emelkedett, utóbbi a szlovák, a cseh, a román, az ukrán, az osztrák kereslet átlagot meghaladó erősségének tulajdonítható, amiben a vidéki gyógy- és wellness hotelek téli kedvezményes akciói fontos szerepet játszanak.

A balatoni régióban levő szállodák összes forgalma 10,7%-kal, szobaárbevétele 17,8%-kal múlta felül a bázist.

A szállodai kategóriák között országos szinten január-februárban a 3 *-os hotelek teljesítettek a legjobban. Ezeknél a revpar mutató növekedése 14,2%-kal múlta felül a múlt évit. Budapesten ellenben az 5*-os hotelek teljesítménye volt kiemelkedő, melyeknél a revpar 8,9%-kal javult a tavalyihoz képest.

A migráns válság és terrorfenyegetettség hatása már nem jelentkezik

A 2015 utolsó negyedévében a migráns válság, terrorfenyegetettség miatt a budapesti szállodák teljesítményében tapasztalt, a többi közép-kelet-európai fővároshoz képest mutatkozó visszalépés eltünt. Jauár-februárban a budapesti hotelek STR riport szerinti 50% foglaltsága meghaladta a prágai hotelek által elért 49,6%-ot, a bécsi hotelek által elért 49,3%-ot.

Míg 2015-ben országos szinten összesen 22 szálloda - ebből Budapesten 4, vidéken 18 - nyílt meg 941 szobával, addig 2016 első két hónapjában nem nyílt meg új szálloda.

Előrejelzés

Az MSZÉSZ által a budapesti tagszállodadáktól gyűjtött adatok azt mutatják, hogy 2016 április-május-június-július hónapokban a várható szobafoglaltság a 3-4*-os kategóriában jobb lesz a 2015 évinél. Ezzel szemben az 5*-os kategóriában az előrejelzések szerint - júniust kivéve - kissé elmarad a tavalyi hasonló hónapokban elérttől.

Forrás: MSZÉSZ

Forrás: Vendég&Hotel Online


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?