300 millióért viszik el a MÁV területéről az illegális hulladékot

Háromszáz millió forint értékű keretszerződést írt alá a MÁV a vasúti területeken létrejött illegális hulladéklerakók felszámolása érdekében. A jogellenesen keletkező hulladéktömeg gyors elszállítása mellett a vasúttársaság a környezettudatos magatartás fontosságára hívja fel a figyelmet, és aktívan részt vesz az illegális szemételhelyezés megszüntetése érdekében szükséges jogszabály-módosítások előkészítésében - közölte csütörtökön a vasúttársaság.

A napokban aláírt hulladékszállítási keretszerződés az egész ország területén lehetőséget nyújt arra, hogy a vállalat gyorsan reagálhasson, és a keletkező hulladékhalmokat rövid időn belül elszállíthassa. A keretszerződés összege 300 millió forint, amely a MÁV területi igazgatóságaihoz igazítottan biztosít lehetőséget a kisebb szemétlerakatok felszámolására. A 2+1 éves szerződés legfeljebb a keret kimerülésig tart. A nagyobb illegális hulladékhalmok felszámolását továbbra is egyedi közbeszerzési eljárással intézi a vasúttársaság, és a jelentősebb hulladéklerakatokra (amelyek esetenként több ezer köbméter szeméthalmot jelentenek) is önálló eljárásrend vonatkozik.

A jelenlegi jogszabályok szerint az ingatlan tulajdonosa felelős a területén található hulladékért, de hangsúlyozandó, hogy a vasúti területeken és a nyílt pálya közelében található illegális szemétlerakók nem a MÁV tevékenységéből származnak. A több 10 ezer köbméterre tehető hulladékmennyiség jellemzően lakossági, kommunális hulladékból, használt műszaki cikkekből, építési törmelékből és zöldhulladékból tevődik össze.

A vasúttársaság tavaly 165 millió forintot költött az illegális szeméthalmok felszámolására és 8850 tonnát szállíttatott el vasúti területekről országszerte. A legnagyobb, a budapesti, Rákospatak utcai illegális hulladéklerakó volt, ahonnan 4666 tonna, míg Szajolból 2698 tonna gazdátlan szemét elszállításáról kellett gondoskodnia, de sok más helyszínről is elvitette a mások által elhagyott szemetet.

A vasúttársaság elkészítette az illegális hulladékhalmok felszámolásáról szóló stratégiáját, jelenleg több helyszínen folynak előkészítő felmérések, valamint beszerzési és közbeszerzési eljárások. Ezenkívül a MÁV főtámogatói részvételével a múlt év őszén megtartott Ökoindustria kiállításon az illegális szemétlerakással kapcsolatos problémákat nemcsak felvetette a vasúttársaság, de a felszólaló döntéshozókkal és érintettekkel egyetértésben munkacsoport létrehozását is kezdeményezte a helyzet kezelése érdekében. A munkacsoport vezetésével várhatóan októberben kezdődnek azok a szélesebb körű egyeztetések, amelyek a szükséges jogszabály-módosítási csomagot és az illegális hulladéklerakás megelőzésére, felszámolására vonatkozó akciótervet készítik elő.

Látványos eredményt elérni azonban csak tudatosabb társadalom, tudatosabb lakóközösség közreműködésével lehet. A környezet megóvása, a vasúti terület tisztítása a vasúttársaság fontos feladata. Ez azonban mindaddig szélmalomharc marad, amíg az elvégzett munkát értékelő, együttműködő és a tisztaságot megbecsülő lakóközösségekkel szemben vannak olyanok, akik nem tartják be a szabályokat.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?