Repülésbiztonsági rekordot hozott 2013.

A rangos The Aviation Safety Network folyóirat szerint utoljára 1950-ben követelt olyan kevés sérültet és halottat világszerte a polgári repülés, mint az elmúlt évben.

A 2013-as statisztika szerint 29 katasztrófában összesen 265 ember halt meg repülőszerencsétlenség során. Az összesítés szerint az utolsó tíz év átlaga évi 720 halott volt. Bár első ránézésre ez nem tűnik nagy számnak, de mint a mondás tartja, ha akár csak egy ember is meghal egy repülőgép balesetben, az pontosan eggyel több, mint szabadna. Néhány sajnálatos eset azért történt.

2013. november 17-én a Tatarstan Airlines Boeing 737-500 típusának tragédiája, ahol az oroszországi Kazany repülőtér közelében 50-en hunytak el, míg előző hónap október 16-án, a LAO Airlines ATR-72 típusú gépének lezuhanásakor 49-en vesztették életüket.

Mivel a gépek kapacitása évről évre növekszik, sajnálatos módon nő az újonnan gyártott nagy gépek majdnem tragédiával végződő eseteinek száma is. Ez a repülőgépgyártók gyilkos versenye mellett bizonyos fokú technikai és emberi tényezőkre is visszavezethető. Ha arra gondolunk, hogy a Boeing 787-es típust az elmúlt évben, a tragédiákat megelőzendő világszerte hosszú hetekre földre vezényelték üzemanyag folyási és füstképződési problémák miatt, igazolódik a feltételezés. Még elgondolni is rossz, hogy mi történhetett volna, ha nem ezt teszik.

A régebben a repülésbiztonság „fekete báránya” a fekete Afrika volt, ahol az elmúlt évben a leglátványosabb javulás figyelhető meg. A 2012. során 23 repülő tragédiában összesen 475 haltak meg.  2013-ban csak 16 eset volt, 240 halottal. A 16 gépből 4 volt utasok nélküli áruszállító járat. A baleset az áru fedélzeten történő rossz elhelyezése, vagy a gép túlterhelése miatt következett be. 

Míg a balesetek száma csökken, a járatok - cargo és utasszállító egyaránt - száma évről-évre növekszik. A számok évtizedek óta a legjobbak Ausztráliában, ahol még a belföldi járatok útvonalai is hosszabbak, mint a legtöbb európai út; nem beszélve a nemzetközi járatokról.

Megdöbbentő volt a 2013. november 25-én Mozambikban történt történt esemény. A tragédia során az egyik járat első tisztje, míg a kapitány rövid időre elhagyta pilótafülkét, a gépet, Allah többszöri segítségül hívásával, a földnek vezette 150 utassal és 16 fős személyzettel együtt.

A repülésbiztonságot, veszélyezteti a felszállások előtti/utáni orvosi szolgálat egyes repülőtereken történő megszüntetése is. Így fordulhatott elő tavaly többször is nem egy esetben is, hogy valamelyik pilóta az út során rosszul lett, (többnyire szív panaszok miatt) képtelen volt a feladata ellátására. Más esetekben meg is halt és a gépet másik pilóta egyedül tette le.

Pár évtizede a pilótafülkében négy fő végezte a munkát: parancsok, első tiszt, navigátor, fedélzeti mérnök.  A volt Szovjetunióban a kilencvenes évekig így is repültek. A technika fejlődése, az irányítási rendszerek modernizálása sok, főleg európai országban folyamatosan átalakította a technológiát, így a mai gépeken elég két fő is. De legalább ennyi kell, mert ha egyikük „kidől”, az már magában is komoly vészhelyzet.

A szoros verseny, a repült idők növelése a pihenőidő csökkenés, sajnálatos módon a veszélyes szituációkat folyamatosan gerjeszti. Jelenleg csak a Közel-Keleten a következő öt év folyamán több száz nagy kapacitású repülőgépet állítanak fogalomba az Emirátusok szállítói, melyekhez több tízezres hajózó személyzet szükséges, akkor egyértelműen megnövekszik a repülés biztonság fontossága, mely minden körülmények között az első kell, hogy legyen a repülésben.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.