A Malév újraindítására szólított fel az MSZP

Az MSZP véleménye szerint nagyon súlyos árat fizet az ország azért, hogy egy éve "az Orbán-kormány csődbe vitte a Malévot", a párt arra szólította fel a miniszterelnököt, hogy ne gáztárolókat vásároljon, hanem indítsa újra a légitársaságot. A nemzeti légitársaság feltámasztása mellett érvelő MSZP ásta meg a Malév sírját - reagált a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a kijelentésekre.

Józsa István szombati budapesti sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy egy éve nem repülnek a társaság gépei, miközben a gazdaság teljesítménye viszont mélyrepülésben van. A frakcióvezető-helyettes kijelentette, hogy a légitársaság hiánya a nemzetgazdaságnak, a fővárosnak, a vendéglátóhelyeknek, a cég egykori dolgozóinak és a szakmai beszállítóinak, valamint a "nemzet önbecsülésében" is súlyos veszteséget okozott.

A politikus azt mondta, hogy Orbán Viktor miniszterelnöknek "nem gáztározót kellene vennie 350 milliárd forintért", hanem ennek tizedéért, 30 milliárdért újra kellene indítani a Malévot.

Józsa István felhívta a figyelmet arra, hogy a parlament a jövő kedden tárgyalja a Malév-vizsgálóbizottság jelentését. Elébe menve a vitának leszögezte, pártja már most is azt gondolja, hogy újra kell indítani a légitársaságot. Hozzátette, ehhez meg kell vizsgálni, hogy milyen piaci alapon, illetve milyen állami támogatással működhet a cég, de véleménye szerint sokkal több érv szól az újraindítás mellett, mint ellene.

Ha az Orbán-kormány elmulasztja ezt a lépést, az MSZP 2014-ben, a választásokat követően újraindítaná a Malévet - mondta.

NFM: a Malévot a korábbi kormányok lehetetlenítették el

A nemzeti légitársaság feltámasztása mellett érvelő MSZP ásta meg a Malév sírját - reagált a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az MSZP-s Józsa István szombati kijelentéseire.

Az NFM közleményében hangsúlyozta: a Malév működését a korábbi kormányok lehetetlenítették el a nemzeti vagyon felelőtlen kiárusításával, a kétes privatizációs manőverekkel, az állami támogatás kötelező bejelentésének elmulasztásával.

Emlékeztetnek rá: a Malév felszámolásához vezető folyamat már 2004-ben megkezdődött. Ezt követően ugyanis a cég működése csak folyamatos állami finanszírozással volt biztosítható, amelyet azonban a korábbi kormányzatok nem hagyattak jóvá az Európai Bizottsággal. A légitársaságnak ekkortól nem voltak olyan eszközei és nem volt akkora kapacitása, hogy ezeket egy szerkezetátalakítás esetén a bizottság által megkövetelt mértékben csökkenteni lehetett volna, ezzel párhuzamosan helyreállítva a cég életképességét is - mutatnak rá.

A szaktárca álláspontja szerint a szocialista kormányok alatt kényszerpályára állt Malév sorsát az Európai Bizottság elmarasztaló határozata pecsételte meg, amely a vizsgált időszakban nyújtott finanszírozás négy hónapon belüli visszafizetését rendelte el, és egyértelmű akadályát jelentette a cég további támogatásának. Ezzel az állam az utolsó eszközét is elvesztette, amelyet a folyamatos működés fenntartása érdekében eredménnyel használhatott - teszi hozzá.

A közlemény hangsúlyozza: a Malév leállásához vezető okok ismeretében kétségtelen, hogy egy új légitársaságot kizárólag egy piacképes, a regionális és nemzeti igényeket is kielégítő, pénzügyi szempontból fenntartható üzleti modell mentén érdemes létrehozni.

Az NFM rámutat: az Európai Unió kívánalmai szerint nem lehet jogfolytonosság a Malév Zrt. és az új társaság között, a két cég gazdasági tevékenysége sem lehet folytatólagos. Az állam az új vállalatban nem törekedhet meghatározó tulajdonosi szerepre, és az európai uniós szabályok szerint nem adhat semmilyen közvetlen vagy közvetett, versenyt torzító támogatást sem. Így egy tőkeerős, a nemzeti érdekekkel összeegyeztethető, átgondolt stratégiával rendelkező szakmai befektető bevonása mindenképpen elengedhetetlen egy új légitársaság létrehozásához és működtetéséhez - áll a minisztérium közleményében.

Forrás: MTI


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.