Közép- és Kelet-Európa nemzeti légitársaságává szeretnénk válni

Péntek, esős délelőtt. A bánatos időben a 31L pályára gurul ki az airberlin oneworld festésű A320-asa. A légitársaság utolsó Budapest-Berlin járata. És vége. A sokat látott airberlint lehúzta rolót, utolsó járataik indultak útnak a hétvégén. Mindeközben a ferihegyi SkyCourt lármás forgatagában Pálfi László, az ELTE történelem mesterszakos hallgatója zavartan mosolyogva egy business osztályú jegyet vesz át a LOT Budapest-New York járatára. Bár a nyereményjátékon nyert menetjegy az airberlin járatára szólt volna, az ismert okok miatt a fiatalember nem tudott volna elutazni. A helyzetet a jövő év májusától nálunk állomásoztatott Boeing Dreamlinerével közvetlenül New Yorkba és Chicagóba repülő LOT mentette meg. A jegyet a lengyel légitársaság szóvivője adta át. Adrian Kubickival, a LOT szóvivőjével a helyszínen beszélgettünk.

Mi szél hozta Budapestre? 

Ezúttal nem más, mint a nyereményjáték, de általában nagyon fontosnak tartom, hogy Budapesten személyesen megjelenjünk. Nem csak azért, hogy egy tevékenységét beszüntető légitársaság nyereményjátékát megmentsük, hanem hogy jelezzük, milyen fontos a magyar piac, hogy eljutassuk azt az üzenetet, hogy az USA felé nem kell többé átszállni. 

Elég a közvetlen járat az igen erős versenyhez? A Lufthansa szinte a LOT bejelentésének másnapján menetrendbe állította napi 5. frankfurti járatát.

Igen, erős a verseny. Minden, hub-ján keresztül hosszú távot repülő légitársasággal versenyzünk. Lehet, hogy nem tartozunk a világ legnagyobbjai közé, de a régió legsikeresebbje vagyunk. Sikertörténetet azonban nem lehet pusztán az alacsony üzemanyagárra alapozni. Tudjuk, hogy vannak árérzékeny utazók, de utazási döntés a termék alapján is hozható. A mi termékünknek nincs alternatívája Budapesten. Szerintem egyik másik európai légitársaság sem döntött volna úgy, hogy itt állomásoztat egy gépet, legfeljebb frekvenciát növelnek, hogy javítsák a csatlakozási lehetőségeket. De óriási kihívás, hogy megértessük a fogyasztókkal, hogy ez egy egészen más színvonalú szolgáltatás. Nem véletlen nem egy Boeing 767-es, vagy valami kisebb repül majd, hanem egy naponta látható kész termékkel állomásozunk önöknél. Hisszük, hogy megfelelő menetrenddel az üzenet eljut az emberekhez, és felteszik maguknak a kérdést: miért kéne nekem átszállni, ha közvetlenül is elrepülhetek az USA-ba?

Minden bizonnyal végeztek piackutatást, de ha megengedi, miért nem a szintén Star Alliance-tag United által uralt Chicagóba repülnek nagyobb frekvenciával? 

Természetesen felmértük a piacot. A számokat nézve New York sokkal népszerűbb. Szerintem az USA felé mindig több lesz a point-to-point utas, mint az ott átszálló. A hosszabb ottani átszállási idők, a belépési procedúrák miatt, ha például Seattle-be akarok repülni Európából, inkább keresek egy innen induló közvetlen járatot. Természetesen tárgyalásban állunk amerikai partnerekkel, hogy közös kód alatt repüljünk USA-beli járatokat.

Az eddigi foglalások alátámasztják a piackutatásaik eredményeit? 

Minden a terveknek megfelelően alakul. Itteni partnereinktől tudjuk, hogy a magyarok szeretnek későn foglalni, nagyobb felívelésre az indulás előtti 3-4 hónapban számítunk. 

Önök májustól Budapesten állomásoztatják egyik Dreamlinerüket. Mi történik, ha a hazai kereslet megnő, a madár elrepül? 

Épp további négy Dreamlinerről tárgyalunk a gyártóval és lízingcégekkel. Három már jövőre megérkezik. A hálózatunkat nem a gépek jelenlegi számára építjük, ahogy a budapesti kapacitást sem tesszük függővé a varsóitól. Sőt, örömmel helyezünk ide még egy gépet, ha újabb úti célokat terveznénk.

Újabb úti célokat? 

Mondjuk Ázsia felé...

Kína? 

Vagy Dél-Korea. New Yorkhoz hasonlóan népszerű, de inkább a beutazó forgalomban. Sokan érkeznek onnan a régióba.

Jól ismert, megállapodott márka Magyarországon a LOT? Jogosan lehet az USA-ba indulók első választása? 

Szerintem a lengyel márkákhoz tartozó magyar képzettársítások erősek. Bár lengyel légitársaság vagyunk, szeretnénk, ha magyarnak is tekintenének. Ezért mindent megteszünk. Nem véletlen toborzunk magyar személyzetet. De nem csak a Malév után a transzatlanti piacon maradt űrt akarjuk betölteni, vagy nemzeti légitársaságot pótolni. Ennél nagyobb terveink vannak: Közép Kelet-Európa nemzeti légitársaságává szeretnénk válni.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?