Meghallgatták az AirBridge két magyar tulajdonosát

A Malév privatizálására létrejött projektcég, az AirBridge Zrt. két alapító tulajdonosát, Költő Magdolnát és Kiss Kálmánt hallgatta meg, a Malév és a Budapest Airport privatizációját vizsgáló parlamenti bizottság szerdán Budapesten.

Az AirBridge többségi magyar tulajdonosai elmondták, hogy a cég harmadik tulajdonosa Borisz Abramovics volt, aki finanszírozást és 200 ezer utast ígért. Az utóbbit nem hozta, a finanszírozásra pedig - az igazgatóság felhatalmazása nélkül - viszontgaranciát vállalt a cég nevében - tették hozzá.
Beszámoltak arról is, hogy az 5 milliárd forintos tőkeemelést nem követték azok az átalakítások, amelyek gazdaságilag is működőképessé tehették volna a Malévet.
Költő Magdolna a Rezonátor Kft. pénzügyi és befektetési igazgatójaként tevékenykedett, amikor 2002-ben az ÁPV Zrt. a Malév felügyelőbizottságába delegálta, majd hamarosan igazgatósági tag lett.
Az ÁPV első privatizációs felhívása 2004 szeptemberben jelent meg, az értékesítés célja a Malév nemzeti jellegének megőrzése, a további működéshez a forrás biztosítása, illetve az volt, hogy a korábban az mi garanciával felvett mintegy 30 milliárd forint hitel terhe alól mentesüljön az állam. A működéshez 300 ezer új utas kellett volna. A vagyonkezelő a kínai Hainan Airlines-szal kezdett tárgyalásokat a Malév privatizálásról, de a Hainan végül visszalépett a vásárlástól.
Költő Magdolna ismertette: a következő, 2005-ös privatizációs pályázat megjelenésekor Leonov Péter - 10 éve Magyarországon élő orosz állampolgár - kereste meg őt azzal, hogy egy orosz pályázó érdeklődik a Malév iránt. Ekkor lemondott az igazgatósági tagságáról, és a 20 millió forintos jegyzett tőkéjű AirBridge Zrt. 5 százalékos tulajdonosa lett, 1 millió forint befizetésével.
Kiss Kálmán akkor ismerte meg Leonov Pétert, amikor nyugdíjba vonulása után céget alapított, és részt vállalt az Ikarus autóbuszgyár megmentésének érdekében a lehetséges befektetők szervezésében. Akkor és ott, az orosz befektető az utolsó pillanatban visszalépett, de megmaradt a kapcsolat az ügyben tevékenykedő Leonov Péterrel.
Kiss Kálmán elmondta, hogy amikor a Malév ismét eladó lett, Leonov hívta fel erre Borisz Abramovics figyelmét, aki Szibériában vezérigazgatója volt a többségi állami tulajdonban lévő KraszAir légitársaságnak. Abramovics Budapestre jött, és tárgyalt - az ÁPV illetékesei mellett - Kiss Kálmánnal és Költő Magdolnával is. Az alapkoncepció az volt, hogy Ázsiából Budapestre hozzák az Európába igyekvő utasokat, és itteni átszállással a Malév viszi őket tovább.
A pályázathoz 100 millió eurós hitelígérvényt adott az orosz állami tulajdonú Vnyesekonombank (VEB). A mostani felszámolás során - Költő Magdolna tudomása szerint - 135 millió euró hitelezői követelést jelentett be a VEB.
A viszontgaranciát Abramovics vállalta a Malév nevében. Költő Magdolna ezt biztosítéknak fogta fel, amelyet joggal igényelt a bank, de hozzátette, hogy azt a belső szabályok szerint csak igazgatósági felhatalmazással vállalhatta volna Abramovics. Kiss Kálmán a viszontgaranciáról akkor szerzett tudomást, amikor Oszkó Péter - pénzügyminiszterként - azt nyilvánosságra hozta.
Kiss Kálmán azért szállt ki az AirBridge-ből, és adta át a tulajdoni hányadát Költő Magdolnának, mivel nem teljesült a privatizációs vállalás, illetve el sem indult a Malév átalakítása. Kiss Kálmán szerint a szerződésben már csak 200 ezer utast vállalt Abramovics, de miután az általa irányított orosz légitársaság csődbe került, ezt is "el kellett felejteni". úgy vélte, hogy a Malév átszervezése - a kereskedelem, a leányvállalatok és a belső szervezet átalakítása - a cégen belüli ellenálláson, és a hozzá nem értő vezérigazgatókon bukott el. Példaként említette, hogy a Mlév dolgozóinak létszámát legalább ezerrel kellett volna csökkenteni, a leányvállalatokat pedig ugyan 46 milliárd forintért adták el, de ebből csak 80 millió forint érkezett meg az anyacéghez.
Megemlítette azt is: az Aeroplex Kft. - szintén 100 százalékos Malév tulajdonú repülőgép javító cég - a KraszAirnek kezdett Boeing gépeket javítani. Az addigi előírás az volt, hogy a műszaki alkalmasságot tanúsító dokumentumot csak akkor kapja meg a megrendelő, ha átutalta a javítás díját. Leonov Péter ezt megszüntette, és a kifizetetlen javításokkal Kiss Kálmán szerint 12 millió eurót "húzott ki a cég zsebéből".

Forrás: MTI


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?