Vége az olcsó repülőutaknak bécsi indulással

Bécsből nem lesznek többé igazán olcsó repülők, és a budapesti járat is megszűnhet.

Az Ausztriából induló, vagy oda érkező repülőkre ezentúl nem lehet 40 eurónál olcsóbban jegyet eladni. A szuperolcsó fapados repülésnek például Bécsben, azaz a Ryanair és a Wizz Air egyik bázisán hamarosan vége lesz, írja a g7 hirportál.

Az osztrák nemzeti légitársaság, az AUA ugyanis csak úgy menekülhetett meg a csődtől, hogy végre kell hajtania egy több elemből álló zöld programot. A légi közlekedés teljes leállása, és a nagy légitársaságok megmentésének kényszere soha vissza nem térő lehetőséget adott a kormányok kezébe, hogy az ágazat sokat kritizált környezetszennyezését csökkentsék. A lehetőséggel nem sok ország élt, de az osztrákoknak szinte kötelező volt beleállni a zöld szervezetek követeléseibe, hiszen az ottani zöld párt jelenleg a kormánykoalíció oszlopos tagja. Ahogy az Euractiv összefoglalója írja, az AUA összesen 600 millió euró juttatásban részesül, ebből 150 milliót a szintén megmentésre szorult német Lufthansa, vagyis fő tulajdonosa biztosít. További 150 millió eurót tol be a cégbe az osztrák állam (az adófizetők pénzéből), a maradék 300 millió eurót pedig osztrák bankok fogják hitelezni, akár 90 százalékig felfuttatható állami garancia mellett.

Cserébe az AUA-nak sok mindent kell teljesítenie. A légitársaságnak 2030-ra a 2018-as érték 50 százalékára kell csökkentenie a károsanyag-kibocsátását, például úgy, hogy az üzemanyag felhasználást évente 1,5 százalékkal kell hatékonyabbá tenni, a rövid- és középtávú járatoknál pedig 2 százalékra kell növelni az alternatív üzemanyagok arányát.

Dömpingellenes szabályokat is hoztak, tehát általánosságban is csökkenteni akarják a légiforgalmat. Ennek részeként előírják, hogy ezentúl költség alatt nem lehet jegyet értékesíteni, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 40 euró alá nem mehetnek a jegyárak. A jegyekre egységes 12 eurós adót vetnek ki, de a 350 kilométernél rövidebb járatoknál 30 euró lesz a terhelés. Kivételt képeznek az olyan ultrarövid utak, amelyek a hosszabb, átszállásos utazások részei.

A zöldek egyébként 12 eurónál magasabb adót szerettek volna kivetni, ezzel a tervükkel azonban elbuktak. A 40 eurós minimum megjelenése a nyugat-dunántúli magyarok mellett érzékenyen érintheti a Pozsonyban és környékén lakó szlovák utasokat is, hiszen többnyire nekik is Bécs a kézenfekvő fapados reptér.

Minden olyan repülőjáratot tehát meg kell szüntetni, amely kiváltható egy legfeljebb 3 órás vonatúttal. Nem világos egyelőre, hogy ez a kötelezettség csak az AUA-ra vonatkozik, vagy minden piaci szereplőre, de az biztos, hogy ebbe az időtartományba még Budapest is belefér, hiszen a vonatok egy része 5-10 perccel kevesebb mint 3 óra alatt teszi meg a távot.

Az új szabály gyakorlatilag beszünteti az osztrák belföldi légiközlekedés jelentős részét, mert a nagyvárosok közül Bécsből csak Innsbruck nem érhető el vonattal 3 órán belül. München azonban már kiesik a körből, ez a fontos, de szintén nem túl hosszú távú járatkapcsolat megmaradhat.

Forrás: g7.hu


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?