Neeleman egy portugál üzletemberrel, Humberto Pedrosával, a Barraqueiro útépítő társaság tulajdonosával állt össze és hozta létre a Grouping Gateway konzorciumot, amely a TAP részvényeinek 61%-át szerezheti meg. Neeleman korábban az USA-ban szerzett szakmai hírnevet magának a rendkívül sikeres JetBlue fapados légitársaság létrehozásával. Érdemes tudni róla, hogy három év után kimaradt az Utah egyetemről, később hittérítője volt Az Utolsó Napok Szentjeinek Jézus Krisztus Egyházának, vagyis a mormon egyháznak Északkelet-Brazíliában.
A portugál kormány olyan konzorciumnak akarta mindenképp eladni a légitársaságot, amelyben európai tulajdonos is van. A privatizációra az Európai Bizottságnak is áldását kell adnia, mivel a jelenlegi uniós szabályok értelmében csak az tekinthető uniós légitársaságnak, amelynek minimum 50%-ban uniós tulajdonosai vannak. Az Azul illetékesei örülnek a portugál kormány döntésének, és emlékeztetnek: havonta 1,8 millió fő utazik Brazília és Portugália között, és a legtöbb utast a TAP szállítja.
A portugál kormány tavaly hirdette meg eladásra a TAP-ot, miután annak adósságállománya elérte az egymilliárd eurót, tőkéje pedig 500 millió eurós negatívumot mutatott. A vállalat mielőbbi tőkeinjekcióra szorul, ám a kormány ezt csak akkor tehette volna meg, ha megfelel az uniós elvárásoknak és szerkezetátalakítást hajt végre, leépítésekkel, járatbezárásokkal.
A TAP különböző leányvállalataival együtt 13 ezer főt foglalkoztat. 77 repülőgépe tavaly 11,4 millió utast szállított Afrika, Európa és Amerika között. A légitársaság a tavalyi pénzügyi évet 85 millió eurós mínusszal zárta. A TAP közel tíz éve közlekedtet közvetlen járatot Budapest és Lisszabon között.