Jöhet az autópálya-matrica Horvátországban is

Horvátország autópálya-matricák bevezetését tervezi az eddigi fizetőkapus rendszer helyett - mondta Oleg Butkovic tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter a horvát közszolgálati televízió Poligraf című műsorában pénteken.

A miniszter kijelentette: a Horvát Autópályák Vállalat (HAC) és a Rijeka Autópálya Vállalat (ARZ) mielőbbi szerkezetátalakítására van szükség.  "A kormánynak az a célja, hogy érintés nélküli díjfizetési módot vezessen be" - hangsúlyozta, majd hozzátette: a végleges döntés előtt ugyanakkor még meg kell vizsgálniuk az előzetes elemzéseket.

A matricák értékéről nem akart beszélni a miniszter, mert szerinte az még túl korai volna. Mint mondta: figyelni fognak arra, hogy az árak kövessék a horvát állampolgárok életszínvonalát.

A szakszervezetek határozottan ellenzik a autópálya-matricák bevezetését.

"Mi nem vagyunk tranzitország és a mediterrán országok fizetőkapukkal rendelkeznek" - mondta Mijat Stanic, a szakszervezet képviselője a sajtónak, aki szerint így a különbséget az árban az államnak kell majd fedeznie.



A bevétel maradna, a költségek csökkennének

Egy korábban készült tanulmány szerint, amelyet a Vecernji List horvát napilap ismertetett az autópálya-díjból származó bevételek a matricák bevezetése után sem esnének vissza, vagyis maradna a 2,2 milliárd kuna (közel 93 milliárd forint) éves bevétel. Azzal a különbséggel - teszi hozzá a lap -, hogy a kiadások nagyban csökkennének, hisz megszűnnének a fizetőkapuk, és ezzel együtt közel 800 munkahely is.

A horvát autópályákat kezelő vállalatok évek óta fizetésképtelenek és a csődeljárás szélén állnak. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni azokat. 2014-ben a HAC és az ARZ kötelezettségei körülbelül egymilliárd euróra (322 milliárd forint) rúgtak.

A horvát kormány decemberben újabb 200 millió euró értékű hitelt hagyott jóvá a HAC-nak az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD). Ezt azzal magyarázták, hogy a HAC-nak 2016-ban 466 millió euró törlesztőrészletet és 109 millió euró kamatot kell kifizetnie a korábban felvett kölcsönből, amelyet a vállalat saját bevételeiből nem tud fedezni.

Mi mennyibe kerül Horvátországban 2016-ban?

A Horvátország Infó minden évben listába szedi az aktuális árakat az országban - az élelmiszerüzletektől a strandok belépőin át a benzinárakig sok mindent megtudhatunk.

Az üzemanyagárak például nagyságrendileg a következőképpen alakulnak idén Horvátországban: a benzin litere körülbelül 8,4 – 8,5 kuna között mozog, míg a dízelért 7,2 – 7,3 kuna között fizethetünk.

A hajós kirándulások árait tekintve a következőkre számíthatunk:

2 órás: felnőtt 100 kuna, gyerek 50 kuna
fél napos: felnőtt 150 kuna, gyerek 75 kuna
egész napos, ellátással: felnőtt 300 kuna, gyerek 150 kuna

Hajós kirándulások Isztriáról Velencébe 2016-ban:
Umag, Velence retúrjegy – felnőtt: 121 euró, gyerek: 76,5 euró
Porec, Velence retúrjegy – felnőtt: 121 euró, gyerek: 76,5 euró
Rovinj, Velence retúrjegy – felnőtt: 121 euró, gyerek: 76,5 euró
Pula, Velence retúrjegy – felnőtt: 124 euró, gyerek: 78 euró

Ha strandra mennénk, akkor pedig nagyjából a következő költségekkel számoljunk:

napágy: 25 kuna / nap
napernyő: 25 kuna / nap
banánozás, ejtőernyőzés: 60-80 kuna / menet / fő
csúszdás vízibicikli: 70 kuna / óra
kajak: 40 kuna / óra
fagyi: 7 kuna
pizza: 35-55 kuna
hamburger: 17-22 kuna
jégkrém: 6,5-15 kuna

Néhány belépőjegy ára 2016-ra:

Plitvicei tavak belépő (2016): felnőtt 110 kuna, tanuló 80 kuna; júl. 1 és aug 31 között: 180 / 110
Pulai amfiteátrum belépő (2016): felnőtt 50 kuna, tanuló 25 kuna
Krka vízesés belépő (2016): felnőtt 150 kuna, tanuló 90 kuna
Brijuni kirándulás belépő (2016): felnőtt 210 kuna, tanuló 105 kuna
Dubrovnik várfal belépő (2016): felnőtt 120 kuna, tanuló 30 kuna

Ha étteremben laknánk jól, akkor így készüljünk - az árak itt is körülbelüli összegben értendők:

Levesek / előételek:
- sajttál: 55 kuna
- prsut - szárított sonka - tál: 55 kuna
- halleves: 30 kuna

Húsételek:
- csevap: 55-60 kuna
- bécsi szelet: 55 kuna
- gillezett hústál 2 főre: 150 kuna

Halételek:
- rántott tintahal: 60-70 kuna
- grillezett tintahal: 70-90 kuna
- scampi rizottó: 60-70 kuna
- scampi spagetti: 60-70 kuna
- aranykeszeg tál: 120 kuna
- tengeri süllő tál: 120 kuna
- nyelvhal tál: 160 kuna
- kagylótál: 50 kunától
- vegyes kagylótál: 85 kuna
- scampi tál: 120 kunától
- prémium vegyes haltál 2 fő részére: 300 kuna

Saláták:
- csirkesaláta: 40 kuna
- rákkoktél: 60 kuna
- tintahal saláta: 50 kuna
- tonhal saláta: 45 kuna
- mozzarellás saláta: 45 kuna

Olaszos ételek:
- zöldséges rizottó: 35 kuna
- spagettik: 40-60 kuna
- lasagne: 40-45 kuna
- pizzák 35-50 kuna

Italok:
- üveges vörösbor: 140-400 kuna
- presszó kávé 9-12 kuna
- capuccino 10-15 kuna
- tea: 8-10 kuna
- üdítők 0,2 (cola, fanta..): 10-15 kuna
- csapolt sör 0,5: 17-20 kuna
- csapolt sör 0,3: 13-15 kuna

Az Isztranauta a következő, 2016-os horvátországi autópályadíjakat tette közzé oldalán:

A4 autópálya (Letenye/Goričan → Zágráb)
Letenye/Goričan → Csáktornya 8 kuna
Letenye/Goričan → Varasd 15 kuna
Letenye/Goričan → Zágráb (Ivanja Reka) 42 kuna

A1 autópálya (Zágráb → Split)
Zágráb → Karlovac 19 kuna kuna
Zágráb → Senj (Žuta Lokva lehajtó) 57 kuna
Zágráb → Zadar 121 kuna
Zágráb → Pirovac 138 kuna
Zágráb → Skradin (Krka Nemzeti Park) 143 kuna
Zágráb → Šibenik 147 kuna
Zágráb → Trogir (Prgomet lehajtó) 162 kuna
Zágráb → Split (Dugopolje lehajtó) 174 kuna
Zágráb → Omiš (Blato na Cetini lehajtó) 187 kuna
Zágráb → Makarska (Zagvozd lehajtó) 195 kuna
Zágráb → Ploče kompkikötő (Karamatići lehajtó) 222 kuna

A1 autópálya (Zágráb → Isztria)
Zágráb (Ivanja Reka) → Rijeka 70 kuna

A3 autópálya (Zágráb → Lipovac)
Zágráb → Slavonski Brod zapad (nyugat) 77 kuna
Zágráb → Slavonski Brod istok (kelet) 82 kuna
Zágráb → Đakovo 101 kuna
Zágráb → Osijek 116 kuna
Zágráb → Vukovar (Županja lehajtó) 107 kuna
Zágráb → Lipovac határátkelőhely 122 kuna

A2 autópálya (Zágráb → Trakošćan)
Zágráb → Krapina 21 kuna
Zágráb → Trakošćan 48 kuna

A8 és A9 (Isztriai ipszilon)
Učka alagút → Umag 67 kuna
Učka alagút → Pula 53 kuna
Pula → Umag 42 kuna

Krk híd 35 kuna
Učka alagút 30 kuna

Forrás: Turizmus Online / MTI


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.