Átalakul a Magyarországra érkező utazóközönség szerkezete

A Malév 2012 eleji csődje és a fapados légitársaságok térnyerése átalakította a Magyarországra érkező utazóközönség szerkezetét: miközben az országba érkező turisták száma emelkedik, csökkent a több napra ide látogatók aránya, és az országba érkezők kevesebbet költenek - mondták az MTI-nek szakemberek.

Gilyán Csaba, a KSH szakértője az MTI-nek elmondta, a turisták a korábbinál nagyobb arányban keresik az alacsonyabb kategóriájú szállodákat, és a közösségi szálláshelyek forgalma is gyorsabban emelkedik.
A szakértő előrebocsátotta: miután 2013. január 1-jén tért át a KSH az új szállodai minősítési rendszer, az úgynevezett védjegyrendszer kategóriáinak használatára a havi adatok alapján még nincsenek indexek a minőségi kategóriák igénybevételére. A májusi adatok alapján azonban már megindul az indexképzés az új minősítési rendszer szerint. A szállodaiparban a szálláshelyek minősítését, osztályba sorolását - önbesoroláson alapuló csillagos beosztás helyett -, egy, a szakmai szövetségek közreműködésével kialakított, állami tulajdonban lévő tanúsító védjegyrendszer biztosítja 2012. április 30-tól.
A KSH éves adatai azt mutatják, hogy az egy napra az országba érkezők száma 31,054 millióról 33,212 millióra nőtt, az utazók átlagos költése 12 100 forintról 10 200 forintra csökkent. A több napra érkezők száma 2011-ről 2012-re 5,327 millióról, 5,125 millióra esett, ezzel párhuzamosan az egy főre jutó napi kiadásaik is csökkentek 19 500 forintról 17 300 forintra.
A kereskedelmi szálláshelyeken 2012-ben a külföldivendég-éjszakák száma 11 millió 300 ezer volt, a vendégek száma 8,1, az éjszakáké 8,5 százalékkal emelkedett. Az átlagosnál magasabb növekedést 2011-ről 2012-re a négycsillagos szállodák és a közösségi szálláshelyek forgalmában lehetett észlelni, a négycsillagos szállodákban eltöltött külföldi vendégéjszakák száma 5,21 millióról 8,492 millióra nőtt, a közösségi szálláshelyeken pedig 138 ezerről 218 ezerre emelkedett.
Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők (MUISZ) szóvivője is azt erősítette meg, hogy tapasztalataik szerint a nemzeti légitársaság csődjét követően nőtt a fapadosokkal érkező turisták aránya, akik inkább az alacsonyabb kategóriájú szálláshelyeket választják, ezáltal fogyasztási szintjük is alacsonyabb. Hozzátette azt is, hogy konferenciákat és nagy létszámú csoportokat is lemondtak a szervezők a Malév kiesését követően. A szakember úgy véli, hogy az idén sem változik ez a helyzet, a főszezonra az utazási irodák a 2012-höz hasonló kapacitásokat kötöttek le 2013-ra is.
Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára (MSZÉSZ) szerint a magyar légitársaság csődje ellentmondásos hatást fejtett ki Budapest turizmusára. Az európai nagyvárosokban a hagyományos légitársaságok lényegében versenytárs nélkül maradtak, így emelni tudták a repülőjegy árakat. Ez kedvezőtlenül érintette az üzleti utazókat, mivel a Malév egy-egy nagyobb esemény résztvevőinek korábban csoportos kedvezményeket adott. Ugyanakkor több fapados légitársaság - mint a Ryanair és a Wizzair - igyekezett élni a piaci lehetőséggel, ezért olcsón árulták jegyeiket, ami elősegítette a Budapest iránti külföldi kereslet növekedését. Olyan helyekről is érkeztek Budapestre, ahonnan korábban nem volt légi kapcsolat.
Ezek hatására dinamikusan nőtt a szabadidős, városlátogató turisták száma, akik jellemzően keveset költenek, és az olcsó szállodákat, szolgáltatásokat keresik - tette hozzá a főtitkár.
A kisebb költőképességű városlátogató turisták arányának növekedése, és az üzleti szegmens részarányának csökkenése pozitívan érinti a közép kategóriás – főleg 3 csillagos szállodákat –, és negatívan az 5 csillagos hoteleket. Ezt igazolja az MSZÉSZ Trendriport elemzése is, amely szerint a 2012-es budapesti REVPAR mutató, az egy kiadható szobára eső bevétel a 3 csillagos szállodákban 10,6 százalékkal, addig az 5 csillagos kategóriában 6 százalékkal, a 4 csillagosban pedig 4,2 százalékkal nőtt a az előző évhez képest.
Az MSZÉSZ 2013-ra a tavalyi tendenciák folytatódásával számol, a belföldi kereslet stagnálását, a külföldi kereslet kis mértékű javulását várja Budapesten.

Forrás: MTI


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.