Wolfsburg: színek, fények és formák

Négy hatalmas gyárkémény uralja a horizontot, amikor kitekintünk a wolfsburgi Autostadt luxusszállodájának ablakából. Érdekes a kontraszt a letisztult, kortárs dizájn jegyeit felvonultató Ritz- Carlton szálloda és a szomszédos ipari műemlék között. A posztindusztriális tájképet a témapark különleges élményeket kínáló épületei és a Volkswagen- gyár teszi teljessé.

'

A legtöbb ember számára elképzelhetetlen az élet gépkocsi nélkül. Az autó nem csupán közlekedési eszköz: presztízstárgy, a kultúránk része. Németországban, a kiváló négykerekűek hazájában témaparkot építettek az autózás szerelmeseinek – hol máshol, a VWgyár szomszédságában.

A Berlin és Hannover között fekvő Wolfsburgot az 1938-ban odatelepített Volkswagen-gyár tette ismertté. Az immár 120 ezer lakosú nagyvárosban a gyár a legfőbb munkaadó. A vállalat vezetői néhány éve úgy határoztak, hogy különleges, szórakoztató élményközpontot építenek az üzem mellé. Az Autostadt egyik funkciója, hogy a Volkswagen-csoporthoz tartozó márkákat megrendelő német, osztrák, holland és belga vásárlók itt, jóformán rögtön azután, hogy lekerült a futószalagról, átvehetik az áhított gépcsodát. (Magyarok számára ez a lehetőség még nem adott.) Az autóátvétel azonban csupán egy és talán nem is a legfontosabb funkciója a témaparknak. Amint azt a közelmúltban több magyar utazásszervező személyesen is megtapasztalhatta, egy észak-németországi körutazás során érdemes egy-másfél napra beiktatni egy wolfsburgi programot Berlin és Hannover között, annyi itt a látnivaló.

A Bentleytől a Tiguánig

Minimum négy-öt órát érdemes az Autostadt megtekintésére szánni, de másfél napot is el lehet itt hasznosan tölteni. Kihagyhatatlan az autózás történetét bemutató kiállítás az Időtoronyban, ahol a történelmi mérföldköveknek tekintett autókat és műszaki megoldásokat láthatjuk négy emeleten. Odébb, a gondozott parkban a Volkswagen-csoporthoz tartozó autómárkáknak külön épületeket szenteltek: a Skoda, az Audi és a Seat modelljein túl olyan csodákat is láthatunk itt, mint egy színezüst karosszériájú Bentley vagy egy tűzpiros Lamborghini. A multimédiás bemutatótermek egyikében háromdimenziós rövidfilmben elevenedik meg a témapark, a nézőkkel a film ritmusára mozognak a széksorok – állítom, megrázó élmény. Az Autostadt, sőt egész Wolfsburg dimenzióit akkor ismerhetjük meg igazán, ha felliftezünk abba a hatalmas toronyba, amelyben az átadásra váró új autókat tárolják. A magasból az egész környéket megcsodálhatjuk. Milyen lenne egy autós témapark vezetési lehetőség nélkül? Ugye, hogy sivár. Tudták ezt a németek, ezért helyre kis pályát építettek a parkba, ahol a vendégek kipróbálhatják, mit bír egy automata váltós dízel Touareg vagy egy Tiguan a terepen. A pályák ugyan csak néhány száz méteresek, mégis mindenféle tereptípus megtalálható rajtuk a vasúti sínektől a billenőhídon át a homokdűnékig. Hogy véletlenül se boruljunk fejre valamelyik kanyarban, minden amatőr pilótát szakavatott vezető kísér el a próbaútra.

Egy kis tesztvezetés és az egész napos sétálgatás után jóleshet egy ebéd az Autostadt valamelyik, a Mövenpick Csoport által működtetett éttermében. A választék színes: a pizzériában a gyerekek maguk állíthatják össze a pizzájukra a feltétet, az elegáns Chardonnay étteremben viszont első osztályú fogásokat és borokat rendelhetünk a pincérektől. Van itt önkiszolgáló étterem, bécsi kávézó és ázsiai konyha is.

Egy éjszaka a Ritzben

A vendégek kedvéért természetesen több szálláshely is épült a környéken, de a legautentikusabb az Autostadton belül található. Nem akármilyen szállodában alhat, aki hajlandó áldozni erre. A Ritz- Carlton márkanév fogalom, és a lánc 2000-ben megnyitott 174 szobás itteni szállodája minden szempontból csúcsszínvonalat képvisel. Már az elhelyezkedése is különleges: nem hófödte hegycsúcsot vagy kedves tópartot láthatunk szobánk ablakából, hanem a Mittellandkanal nevű csatornát, amelyen időnként ukrán és román felségjelzésű uszályok úsznak el méltóságteljes lassúsággal. A széles és mély csatorna mögötti látvány is páratlan, hiszen a Volkswagengyár számára energiát biztosító hőerőmű robusztus épületét és négy, égbe meredő kéményét csodálhatjuk meg.

A legkülönlegesebb élmény azonban azokat várja, akik hajlandóak fürdőruhára vetkőzni és megmártózni, no nem a Mittellandkanalban, hanem a csatorna vizébe süllyesztett, hőszigetelt medencében. Különleges érzés úszni a 25 méteres medence kellemesen meleg vizében, miközben párafelhőn át láthatjuk a csendesen pöfékelő kéményeket. Az úszás és lubickolás után persze kihagyhatatlan a szaunázás a hotel wellnessrészlegében. A stílusosan Kraftwerknek, azaz Erőműnek elnevezett fitneszklubban megmozgathatjuk izmainkat is, vagy rendelhetünk egy jó masszázst. Attól sem kell tartanunk, hogy elpancsoljuk az időt, ugyanis délelőtt 11-ig várja a vendégeket a reggeliző büféasztala.

Csúcsgasztronómia ezerféle borral

Amint azt Lothar Quartztól, a hotel igazgatójától megtudtam, 100 kilométeres körzetből járnak hozzájuk a vendégek vacsorázni, a hotel Aqua étterme ugyanis három Michelin-csillagot mondhat a magáénak. Sven Elverfeld konyhafőnököt a tíz legjobb német séf között tartják nyilván. Modernizált klasszikus konyhát visznek, vagyis újragondolják a hagyományos recepteket. A tálalás is különleges: az edények többsége üvegből készült. Az étterem színvilágában a szürke és az ezüst dominál. A 36 férőhelyes Aqua étterem borválasztéka is egyedülálló, ezerféle bort tartanak a borlapon, ezek között ráadásul negyven magyar bor is megtalálható. Az étterem sommelier-je ezek egy részét – fáradságot nem kímélve – nálunk kóstolta végig. Egy vacsora az Aquában azzal kezdődik, hogy leültetnek egy gyönyörűen megterített asztalhoz, majd jókora fekete kehelybe bort töltenek, de a palackot nem láthatjuk. A feladatunk, hogy a sommelier-vel társalogva kitaláljuk, mit is iszunk. Ha ez megtörtént, az egymást követő négy-kilenc fogás mellé további kiváló borokat kapunk, értő módon összeválogatva. Evés után még egy pohár bort elkortyolgathatunk a szomszédos wine-lounge-ban vagy a hatalmas kandalló előtt a lobbiban.

Barátunk, a fürdőinas

Az igazgatótól azt is megtudom, hogy csaknem két éjszaka az átlagos tartózkodási idő a szállodában, amely 80%-os éves átlagos kihasználtsággal működik. Nem is akarják az átlagos töltést növelni. A cél, hogy emlékezetes élményt nyújtsanak a vendégeknek, ehhez a legfontosabb a minőségi színvonal megtartása. A dolgozók az ország minden részéből érkeztek, de van dél-tiroli és török munkavállalójuk is.

Egy- és kétéjszakás csomagokat kínálnak borkóstolós gourmet-vacsorával, szépségkúrával és a környék látnivalóinak felfedezésével. Középkori vár, modern művészeti múzeum és műszaki múzeum is található a városban.

Érdemes néhány szót ejteni a szobákról. Tágas terek, kényelem és minőség jellemzi a lakótereket. A két Ritz-Carlton lakosztály egyenként 200 négyzetméteres. Vezeték nélküli internetkapcsolat, számítógép- csatlakozás, csúcsszínvonalú Bang & Olufsen hifi, valamint laptop méretű szobai széf, amelyben még elektromos aljzat is található, hogy közben tölteni lehessen a digitális kamerát vagy kézi számítógépet. Aki elakadna valahol a mobil irodájában, annak azonnal a segítségére siet a szálloda „technológiai inasa”. Aki fáradt tagjait szeretné kényeztetni egy kicsit, kikérheti a „fürdőinas” tanácsait, aki nem csupán elkészíti a megfelelő adalékokkal kiegészített fürdőt, hanem gondoskodik a tökéletes ellazuláshoz szükséges zenei aláfestésről, pezsgőről és más apróságokról.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?