Megvan a fapadosok ellenszere?

Mit kezdjünk a diszkont-légitársaságokkal? – tették fel a kérdést a globális légiforgalmi elemző- és tanácsadó cég, a CAPA Aviation Analyst munkatársai dublini konferenciájukon. A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk.

Bár a rövid távú útvonalak visszahódítása akut kérdés, Peter Harbison CAPA-elnök megjegyezte, hogy az igazi leckét a hosszú távú járatok nyitásával adják fel a diszkontok. Figyelmeztetett: a legmodernebb széles törzsű gépek – A350, Dreamliner – a legnagyobb arányban a fapadosoknál állnak majd szolgálatba. A piac visszahódításához a hagyományos szállítóknak az európai kontinens több országában fel kell kötniük a nadrágot. Hollandiában 49, Franciaországban 44, Norvégiában 35 százalék a diszkontok piaci részesedése. Magyarország ezen a téren jeleskedik: a rövidebb útvonalakon a fapadosok aránya nálunk a legmagasabb Európában: 60%. A járatok kihasználtsága átlagosan 85-95% a fapadosok, 75 százalék a hagyományos légitársaságok esetében.

BEVÉTEL KONTRA KÖLTSÉGEK

„De vizsgálta-e már bárki a bevétel szempontjából a piaci részesedést?!” – csattant fel Martin Sedlacky, az airBaltic ügyvezető igazgatója, mire néhányan a fejüket csóválva felidézték, hogy a hagyományosok és (nem ultra) fapadosok átlagos utankénti viteldíjai között csupán tíz euró a különbség. Az ultrák ötveneurós átlagos jegyárai jelentenek igazi kihívást. Daniel Roeske, a Lufthansa üzletfejlesztési alelnöke szerint a rugalmas árképzés lehet az egyik megoldás, bár ennek gátat szab a költségalap. Ráadásul „a minőségnek ára van” – mondta Sedlacky, aki szerint a minőségre mindig lesz kereslet, ezért is tartják fent üzleti osztályaikat a hagyományosok.

Ez még akkor is így van, ha az üzleti céllal utazók egyre jelentősebb hányada tér át némi pluszköltségért a diszkont-légitársaságok emelt szintű szolgáltatásaira – emelte ki a moderátor, Rigas Doganis, az European Aviation Club elnöke. Persze ettől nem esik kétségbe az ellentábor, mert mint azt Juha Jarvinen, a Finnair kereskedelmi igazgatója hangsúlyozta, a tengerentúli járatok businessosztálya fenntartja az európai ráhordást, ami – a tapasztalatok szerint – ma már főleg az utazást gördülékenyebbé tevő szolgáltatáscsomagról szól. Kétségbe vonni a fapadosok piaci létjogosultságát felesleges, a feladat, hogyan lehet a gyilkos versenyt mindenki előnyére visszafogni – tette hozzá.

NOÉ BÁRKÁJA

Az egyik megoldás Doganis szerint a „Noé bárkája” elv, vagyis a cégcsoporton belül saját alapítású fapados és hagyományos légitársaságok üzemeltetése, ahogy ezt a Singapore Airlines vagy a Lufthansa teszi. Decious Valmorbida, az Amadeus marketingért felelős alelnöke szerint ugyanakkor a Lufthansa és az Air France a pénzét és az idejét vesztegeti fapados leányok üzemeltetésével. Egy másik lehetőség egy működő fapados felvásárlása, ami, ha azt vesszük, hogy a Ryanair tőzsdei értéke magasabb, mint a Lufthansa, SAS és Air France kapitalizációja együttvéve, nem olcsó. Mark Schwab Star Alliance-elnök egyes járatok kiszervezésére esküszik. Jó példával elöl járva tavaly decemberben meg is tették ez irányba az első lépéseket, amikor a South African-leány fapados Mangót code share megállapodások formájában bevették a szövetségbe. Schwabhoz hasonló vélekedik Richard Boin, a McKinsey & Company munkatársa is. Szerinte a közös kód alatt üzemeltetett ráhordójáratok és/vagy vegyesvállalatok létrehozása a megoldás. A szervezők megszavaztatták a 120 főnyi, vezető légiszakemberekből álló publikumot. Az eredmény önmagáért beszél: elenyésző százalékban támogatták a saját alapítású fapados ötletét, míg hetven százalék Schwabbal és Boinnal értett egyet. Meglátjuk, mit hoz a jövő.

KÉZEN FOGOTT UTAZÓK

A megfelelő IT-háttér jelentősen növelheti egy légitársaság bevételeit, és kényelmesebbé teheti az utazást – mondta Derek Sharp Travelport-alelnök. Ezen dolgozik a dublini Mobile Travel Technologies. A Travelport által tavaly nyáron felvásárolt cég utazásszervezők és légitársaságok számára gyárt applikációkat. Ügyfele a BCD Travel, a Saudia, a Singapore Airlines vagy az üzleti utasokért a Travelporttal a fapadosok közül elsőként leszerződő easyJet. Az alkalmazás jóformán kézen fogja az utast, megkíméli őt a felesleges sorban állástól, időpocsékoló reptéri keresgéléstől. Így több időt nyerhet vásárlásra is, amelyet az utas által a foglalási szokásai révén a világhálón hagyott nyomok alapján szab testre a technika. Mindezek előfeltétele az okos mobileszközök megléte. Gordon Wilson, a Travelport ügyvezető igazgatója szerint 2020-ra az utazók nyolcvan százaléka rendelkezik majd ilyen kütyüvel, amelyen nemcsak foglalást, de vásárlást is intéznek majd. Ezzel a légitársaságok kiegészítő bevételei növelhetők. Ebben élen járnak a fapadosok: a Ryanairnél a bevételek 26,4 százaléka „kiegészítő” jellegű, és utasonként 19 euróra rúg. A Lufthansa vagy az Air France–KLM esetében ez az arány hat, illetve 4,5 százalék csupán. Nem csoda, hogy a Lufthansa a flotta- és kabinfelújítást követően az informatikai fejlesztésekbe fektet újabb milliárdokat.

Köszönjük a Travelport meghívását.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.