41 előállító 95 terméke viseli már a HÍR védjegyet

A Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) gyűjteményben Magyarország 7 régiójának 300 tradicionális mezőgazdasági terméke és élelmiszere található, közöttük különböző fűszerek, növény-és állatfajták, italok, zöldségek és gyümölcsök.

A HÍR védjegy használatát 41 előállító 95 terméke nyerte el eddig. Az Európai Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottság (EOQ MNB) a „Hagyományos termékek a vendéglátásban” című kiadványában ismerteti a HÍR védjegyes termékek listáját és régiós térképét is.

A „Hagyományok-Ízek-Régiók” elnevezésű program 1998-ban indult útjára Magyarországon. Az indítvány gyökerei Franciaországból erednek, és az Euroterroirs nevű program alapján épülnek fel. Az Európai Unió szintjén működő kezdeményezés – melynek országunk immár 2002 óta tagja – összegyűjtötte az egyes tagországokra jellemző élelmiszereket, és termékkategóriákba sorolva mutatta be azokat. A korábban létrehozott francia, spanyol, német gyűjtemények után, a hazai tájegységeinkben megtalálható hagyományos és tájjellegű mezőgazdasági termékek és élelmiszerek– összesen 300 darab – sikeresen összegyűjtésre kerültek a HÍR gyűjteményben tíz évvel ezelőtt.

„2009 óta a HÍR védjegyre pályázhatnak a VM-nél azok a termelők és előállítók, akiknek termékei legalább 50 éves múltra tekintenek vissza, valamint fontos követelmény – többek között- a hagyományos előállítási mód és egy adott tájegységhez való kötődés. A védjegy használatával nő a HÍR termékek ismertsége és piaci lehetőségeik is bővülnek”– mondta Pallóné Dr. Kisérdi Imola, az EOQ Magyar Nemzeti Bizottság ügyvezető igazgatója.

A HÍR védjegyes készítmények között megtalálhatjuk például a kiskunsági mangalicakolbászt, a karcagi birkapörköltet, a böszörményi lakodalmi bélest, a pannonhalmi törkölypálinkát és a vecsési savanyú káposztát is.

Ma már egyre több rendezvény témája a tájjellegű élelmiszerek népszerűsítése. A nemzetközi SlowFood (komótos étkezés) mozgalom évente megrendezésre kerülő Terra Madre találkozóinak célja a hagyományos termékek ismertségének növelése, ezzel pedig a fenntartható életmódra való ösztönzés. Az EOQ MNB a Terra Madre, a Hagyományos Termékeket Előállító Közösségek Világnapja alkalmából 2012 decemberében szakmai konferenciát rendezett, melynek anyagai az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programnak köszönhetően megvalósult szakmai kiadványban tekinthetőek meg. A társadalmi szervezet a „Hagyományos termékek a vendéglátásban” című kötettel növelni szeretné a HÍR-védjegyes termékek ismertségét és a felhasználásukkal készülő tradicionális ételek népszerűségét is.

A HÍR védjeggyel rendelkező mezőgazdasági termékek és élelmiszerek népszerűsítésének fontos eleme az éttermekkel és azok vendégkörével történő megismertetésük. Ezért a kiadványban megtalálható a HÍR védjegyes termékek listája és régiós térképe is.

Az EOQ MNB Közösségi Vándordíjat alapított a vidéki közösségek hagyományos termékek érdekében tett erőfeszítéseinek elismerése és példaképül állítása céljából. A kiadvány bemutatja a vándordíjat adományozó szegedi Bánffi&Bánffi szikvízkészítő családi vállalkozást, és az első díjazottat, a Magyar Pékek Fejedelmi Rendjét is.

A „Hagyományos termékek a vendéglátásban” című szakmai kiadvány, mint támogatott projektötlet, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat Elnökségének értékelése és javaslata alapján, az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap társfinanszírozásában, a Nemzeti Vidékfejlesztési Program Irányító Hatóságának jóváhagyásával valósult meg.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?