A kulturális turizmus sokszínűsége

A XXI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál keretében mutatta be a Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó által megjelentetett kötetet a szerkesztő, Jászberényi Melinda, a Budapesti Corvinus Egyetem docense. Az Millenárison megrendezett eseményre a szerzők közül többen is eljöttek, sőt izgalmas mini-előadásokkal fokozták az érdeklődést a témák iránt, amelyek a kulturális turizmus jelenségeit és lehetőségeit elemezték.

„A kulturális turizmus sokszínűsége” című, friss kötet hiánypótló, fogalmazott Mihalkó Gábor szakmai lektor az MTA CSFK Földrajztudomáyni Intézetétől, hiszen annak szellemisége, mondanivalója teljes mértékben megfelel a legkorszerűbb turizmológiai, kultúra- és menedzsmenttudományi elvárásoknak. Szerzőgárdája, a témához illően sokszínű, egyrészt a kutatói-oktatói, másrészt a kultúra-média területeit reprezentálja. Az egyes fejezeteket és esettanulmányokat olyan nevek jegyzik, akik egyfelől hitelesek, másfelől mindennapi munkájuk meghatározó eleme a turizmus és a kultúra szimbiózisának megteremtése, kommunikációja.

Az újszerűséget és a korszerűséget az is jelenti, hogy nem pusztán az egyetemi hallgatói kör mutat már most érdeklődést a gazdagon illusztrált fejezetek iránt, hanem az is, hogy a mindannyiunk életében jelentkező kulturális érintettség teszi az elemzéseit érthetővé, relevánssá és elgondolkodtatóvá.

Kulturális örökség és modern kreativitás

Már a címlapja is egyedi, hiszen világszerte ismert Bordos Zsolt épületfestéséről készült az az élmény-pillanatkép a Műcsarnokról, amelyet Bódis Krisztián, az egyik legbefutottabb városfotós örökített meg, kifejezvén azt, hogy a kulturális épített örökség, a helyszínek, valamint az attrakciók, a modern eszközöket alkalmazó kreatív ipar nemhogy megfér egymás mellett, hanem erősítik egymást, a magasabb pozicionálást is elősegítve. Magyarországra és Budapestre koncentrálnak a tanulmányok, de jelentős a nemzetközi kitekintés is, és végre nem a múlttal és az elvesztegetett lehetőségekkel, hanem a jelennel és jelen meghatározó tendenciáról gondolkodhatunk közösen a szerzőkkel. A jó kötet mindig logikus tartalmi láncolatot, struktúrát jelent, és ez ilyen.

Minőségi, magas kultúra

A turizmus marketing elméleti áttekintéseit 18 esettanulmány teszi gyakorlatban is feldolgozhatóvá, amelyeket a hazai kulturális intézmények mindennapi feladatai gazdagítanak, körvonalazva a már elindított együtt-gondolkodást és kommunikációs munkát, amely fővárosunkat, annak programjait és velük együtt az országot is még inkább láthatóvá teszik a magas és minőségi kultúra térképén. Ezt már Káel Csaba, a MÜPA igazgatója, és a nemrégiben indult Fesztivál Tanács vezetője mondta, utalva a Tavaszi és Őszi Fesztiválok idén indított egységes és biztos anyagi bázison nyugvó, összefogott szervezésére is. Hozzátette azt is, hogy nem csak az épített örökségünk bír jelentőséggel, hanem a szellemiek is, sokszor alulértékelve, vagy nem eléggé kihangsúlyozva láttatjuk azokat. Nem kell szégyenkeznünk, nemhogy Bécshez, de Párizshoz és Londonhoz is felzárkózunk azzal, hogy érdekes, változatos előadókkal és programokkal jelentkezünk a turisztikai piacon.

A versenyképesség bűvös fogalma

Jancsik András, a Corvinus egyetemi docense a turisztikai versenyképesség szempontjából vizsgálta a hazai kulturális kínálatot. Mi is ez a bűvös fogalom, a versenyképesség? Részletesen megtudható a kötetből, de azért annyit elárulunk most, hogy egyfelől egy ágazat jövedelemtermelő képessége, illetve a foglalkoztatottsághoz való hozzájárulása. A kultúrának kiemelt jelentősége van ebben, hiszen az adottságaink, az attrakciók, az örökségek azok, amelyekre építhetőek azok a tevékenységek, amelyek a turisztikai szolgáltatásokban testesülnek meg. Adottságaink jók, tevékenységeink fejlesztendőek, de úgy, hogy az autentikussághoz tudjuk a fogyasztható tartalmat generálni, vagyis valós élményt közvetítsünk.

Élményakadémiától az élményzuhanyig

A Kodolányi Főiskoláról is több szerző teszi a művet mindennapi használatúvá, és tankönyvvé is egyben. Rátz Tamara, a főiskolai tanár, a Turisztikai és Gazdaságtudományi Intézet igazgatója ajánló soraival indul a kötet, és Horváth Endre docens, részletes tanulmányában már az előbb említett élmény szón is mintha túlmutatna. A tematikus utakkal foglalkozó elemzés megmutatja, mi van az élményeken túl, elvezetve bennünket a testi- lelki átalakulás, vagyis a változás ígéretéhez. Ahogy alcíműnk is utal erre, ma már minden az élmény szó körül forog, a szerző, közgazdaként arra mutat rá, hogy az élménygazdaság után most valami más jön: a transzformációs gazdaság, vagyis kulturális attrakcióinkat is a változás paradigmája köré érdemes építenünk, talán még akkor is, ha a változás nem minden esetben generál pozitív asszociációkat, míg az élmény szó igen.

Kimaradt a fesztiválturizmus?

Ez a kötet valóban nem tárgyalja, de jön, jön, jön! A Corvinuson ugyanis ezt külön tantárgy keretében oktatják, és folynak az előkészületei annak a kötetnek, ami részleteiben tárgyalja a fesztiválokat is. De, hogy mit jelent az, hogy a bármikor hozzánk érkező látogató mindig sokszínű programokat kapjon akár a fesztiválok, nagyrendezvények és előadások keretében, sőt, magukat az intézményeket is megismerhessék kívül-belül, erről már Nyúl Erika, a Zeneakadémia társadalmi kapcsolataiért felelős igazgatója beszélt. Elemzésében halhattunk arról a dilemmáról is, hogy míg a kultúra nonprofit alapokon, állami szerepvállalással, közbeszerzésekkel teszi a dolgát, addig a hozzá kapcsolódó turizmus kőkeményen profit- orientált tevékenység. Még mi is tanuljuk e két terület összefésülését, és a szakadékok feletti hidak építését, a kulturális intézmények is meg kell tanuljanak bizonyos dolgokat az üzleti szférából, mint ahogyan a turisztikai vállalkozások is jó, ha tudják, mit és kinek ajánlhatnak és van számos jó példa is már. De, hogy melyek ezek, milyen úton-módon jutottak el a sikerig, és ez a két rendkívül összetett terület, hogyan kapcsolódik egymáshoz és egészíti ki egymást, arról akkor kapunk teljes képet, ha fellapozzuk az igényes kivitelben megjelent 380 oldalas kötetet.

Szakmai utazás, élvezetes olvasmányokon át

Izgalmas szakmai utazásra és élvezetes olvasmányélményre számíthatnak tehát mindazok, akik nem rég kezdtek érdeklődni a terület iránt, de azoknak is tartalmas szakmai anyagot ad a kiadó kezükbe, akik évek, évtizedek óta tevékenykednek a kulturális turizmus területén. Néhány izgalmas kulcsszó a tartalomból: vidéki örökség, mobil applikációk, film, innováció, szocialista örökség, új imázs, alternatív túrák, romkocsmák, Pannonhalma, Zsolnay. A szerzők a következők: Ásványi Katalin, Bodnár Dorottya, Bozóky Anita, Dávid Lóránt, Fehér Zsuzsanna, Horváth Endre, Irimiás Anna, Jancsik András, Jászberényi Melinda, Káel Csaba, Kiss Róbert Richárd, Kulcsár Noémi, Márta István, Melanie Smith, Nagy Katalin, Nemes Andrea, Nyúl Erika, Piskóti István, Puczkó László, Reményik Bulcsú, Száraz István, Várhelyi Tamás, Vígh Viktória, Veiland László és Zátori Anita. A Horváth Gergely, Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettesének bevezetőjével megjelent kiadvány megvásárolható a kiadó webáruházában is: a www.nktk.hu címen.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.