BA-vezér: "A járvány alatti hektikusság megszűnt"

Chris Dinsdale, a Budapest Airport (BA) vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak adott interjúban bemutatta a várhatóan 2024-ben újra megnyíló 1-es terminál látványterveit. Valamint beszélt a 2-es terminál előtti parkoló visszaépítéséről, a világjárvány után újraépülő útvonalhálózatról és a fellendülő utasforgalom kezeléséről. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sorban oldották fel az utazási korlátozásokat az elmúlt időszakban az európai országok, ennek eredményeként jelentősen megugrottak a foglalások. A szakértők nyugodt tavaszra és nyárra számítanak, várhatóan korlátozásmentes utazással. Milyen felfutásra számít a Budapest Airport, milyen hatással van erre a szomszédban zajló háború? Mekkora éves utasforgalommal tervez 2022-ben?

A járvány hatása egyre kevésbé érződik a budapesti repülőtéren; kiszámíthatóan és folyamatosan növekszik a forgalom, hónapról hónapra. Egyértelműen látszik, hogy a prognózisok beigazolódnak, vagyis 2023-ra, legkésőbb 2024-re a légiforgalom várhatóan ismét el fogja érni a 2019-es szintet, onnan pedig további növekedésnek indul.

A menetrendben megtalálható járatok kiszámíthatóan és stabilan közlekednek; megszűnt minden hektikusság, ami a járvány elején még jellemző volt. Beálltak a rendszerek, a protokollok; az utasok magabiztosan indulnak neki újra a repülős utaknak. Nyilvánvaló az is, hogy az egyre nagyobb mértékű átoltottság és az utazási korlátozások feloldása is lök egyet az utazási kedven, ráadásul az országok többsége a beoltottak számára gyakorlatilag szabad mozgást tesz lehetővé.

Az idei évre utasforgalom tekintetében a 2019-es rekord évünk mintegy 75%-ával számolunk, azonban ez még tolódhat némileg felfelé vagy lefelé, attól függően, hogy mi történik Ukrajnában és a tágabb értelemben vett gazdasággal.

Ukrajnából és Oroszországból idén összesen 600 ezer utasra számítottunk, de ezt befolyásolja a háború.

Emellett a konfliktus légiforgalomra gyakorolt egyéb hatásai – például az olajárak, a gazdasági teljesítmény és az általános utazási kedv – a helyzet alakulásától függenek majd, ami egyelőre nem látható előre pontosan. Vagyis a járvány kapcsán lejöttünk a hullámvasútról, és bízom benne, hogy az ukrán helyzet nem ültet fel minket egy másikra.

Azt megjegyezném, hogy az ukrajnai háború kitörése óta eltelt három hétben, az ukrán és orosz célállomások kivételével, még nem tapasztaltunk csökkenést az utasforgalomban.

A jelenlegi ismereteink alapján tehát sűrű nyári szezon várható...

... Több légitársaság már bejelentette visszatérését és budapesti járatai újraindítását; lesz egy transzatlanti járat is (LOT – New York), valamint a LOT sűrít Szöul irányába is. A 2022-es nyári menetrendben a járvány előtti útvonalhálózat hány százaléka és milyen kapacitás lesz elérhető közvetlenül Budapestről? Várhatók-e további bejelentések új útvonalak, a hosszútávú járatok terén a nyári időszakra? Van-e esély a távol-keleti, kínai járatok idei visszatérésére?

Idén januárban már ugyanannyi desztinációnk volt, mint 2019 januárjában. Nem tért vissza minden régi célállomás, viszont sok új város került be a menetrendbe, mint például Torinó, Shannon és Kaunas. Ez azt jelenti, hogy az év elején ugyanannyi célállomásra lehetett repülni Budapestről, mint két évvel ezelőtt, ami a Budapest Airport-os kollégáink heroikus munkájának eredménye.

Folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél több célállomást visszaépítsünk, még ha átmenetileg kisebb járatsűrűséggel is, mint a járvány előtt.

Fontos, hogy utasaink megtalálják a korábbi útvonalakat, és közben a változó preferenciákkal és igényekkel is tartanunk kell a lépést. Rugalmasan reagáltunk például a 2020-21-es keresletre is, több tengerparti helyszín elérhetővé tételével. Ennek eredményeképpen tavaly több mint 11 görög repülőtér volt elérhető Budapestről, amire soha korábban nem volt példa.

Ami a tengerentúli járatokat illeti, Szöul, Doha és Dubaj szinte folyamatosan elérhető volt Budapestről a járvány alatt is, New Yorkba pedig nyártól közlekedik ismét közvetlen járat. A többi hosszú távú útvonalra még várnunk kell. Már nagyon szeretnénk látni a kínai járatok visszatérését, hiszen hetente 15 járatunk volt 5 városba. Reméljük, hogy ez idén megtörténik, de még mindig nem világos, hogy a járványhelyzet Kínában ezt mikor teszi majd lehetővé, és legalább ennyire örülnénk a többi észak-amerikai desztináció visszatérésének is.

A teljes interjú ITT található.

Forrás: Airportal.hu


Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.