Brüsszel: Feltőkésítheti az Air France-t a francia állam

Az Európai Bizottság gazdasági, szociális és környezetvédelmi intézkedésekért cserébe jóváhagyta kedden, hogy a francia állam 4 milliárd eurós támogatást nyújtson a koronavírus-járvány miatt jelentős veszteségeket elkönyvelt Air France légitársaságnak, és 30 százalékos részesedéssel a legfőbb részvényesévé váljon.

A francia légitársaság cserébe elfogadta, hogy a túlterhelt párizsi Orly repülőtéren átenged más légitársaságoknak olyan idősávokat, amelyek egy jelentős részét birtokolta a piacon. Ennek köszönhetően a konkurens társaságok lehetőséget kapnak, hogy bővítsék tevékenységüket a párizsi repülőtéren - jelezte Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke.

Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter tájékoztatása szerint az Európai Bizottság által eredetileg igényelt 24 idősáv helyett 18-ban állapodtak meg, amely a tárcavezető szerint "teljesen észszerű és arányos az Air France-nak". A légitársaság jelezte, hogy az Orly repülőtéren eddig rendelkezésre álló idősávok 5,5 százalékáról kell lemondania. "Nem szeretnénk szociális vagy adódömpinget azoktól a légitársaságoktól, amelyek megszerzik ezeket az idősávokat, mert az tényleg igazságtalan konkurenciát jelentene, amely meggyengíthetné az Air France-ot" - mondta a miniszter a France Inter közrádióban.

Az Air-France-KLM feltőkésítése, amelynek a francia állam eddig 14,3 százalékos tulajdonosa volt úgy valósul meg, hogy a Franciaország által a légitársaságnak korábban nyújtott 7 milliárd eurós államilag garantált hitelből 3 milliárd euró hitel úgynevezett "hibrid tőkeeszközzé" alakul, miközben további egymilliárd euró erejéig új részvények kibocsátásával növelik a társaság törzstőkéjét. Az Európai Bizottság szerint a francia állam tőkeinjekciója nem haladja meg azt a minimálisan szükséges összeget, amely szavatolja az Air France és holdingjának túlélését, és helyreállítja azt a helyzetet, amely a járvány előtt jellemezte.

Az államnak azt is vállalnia kell, hogy hosszú távon csökkenti az immár 29,9 százalékossá vált tőkerészesedését a francia-holland holdingban, amely a 3 milliárd eurós összeg 100 százalékos visszatérítéséig nem fizethet jutalékot a részvényeseknek. Az igazgatótanácsban pedig az Európai Bizottság egyik képviselője is helyet kap a megállapodás betartásának ellenőrzésére.

Az Air-France-KLM vezetősége üdvözölte a "kiegyensúlyozott megállapodást", amely "jó hír az Air France csoportnak, miután ennek a műveletnek köszönhetően stabilizálható az egyenleg elfogadható intézkedésekért cserébe" - jelezte Benjamin Smith vezérigazgató.

A feltőkésítésben csak a francia állam és az eddig 8,8 százalékos részesedéssel rendelkező China Eastern vesz részt, de a kínai társaság tulajdona 10 százalék alatt marad. A szintén 8,8 százalékkal rendelkező amerikai Delta Air Lines nem vesz részt a műveletben, miután az amerikai szabályozás számára ezt nem engedi. A holland állam, amely 14 százalékos tulajdonnal rendelkezik, szintén kimarad a feltőkésítésből, miután külön tárgyalást folytat az Európai Bizottsággal a KLM-nek nyújtandó támogatásról. Az Air France holdingban való részesedése a holland államnak a mostani tranzakcióval viszont csökkeni fog.

Forrás: MTI


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?